InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Bulgarije

Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Bulgarije

Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Bulgarije Bulgarije is sinds haar toetreding tot de Europese Unie in 2007 een interessant land geworden voor de investeerder in vastgoed. Vastgoed kopen in Bulgarije werd aantrekkelijker omdat je als belegger mee kan genieten van de Europese regelgeving op het vlak van onroerend goed. Als je wilt investeren en tegelijk je vakantie in Bulgarije doorbrengen, dan zijn behalve de hoofdstad Sofia vooral de toeristische trekpleisters aan de kust van de Zwarte Zee interessant. Denk hierbij onder meer aan Varna, Burgas en Sunny Beach. Welke plaatsen en regio's in Bulgarije zijn nog zoal interessant voor de investeerder in vastgoed?

Bulgarije aan de Zwarte Zee

Bulgarije is sinds 2007 een alsmaar aantrekkelijker land geworden voor de investeerder in vastgoed. Vastgoed kopen in Bulgarije werd een heel stuk toegankelijker dankzij de toetreding van het land tot de Europese Unie. Voor wie wil beleggen in appartementen of huizen is dit voordelig omdat de wetten van de landen binnen de Europese Unie op mekaar afgestemd zijn. Vanaf de toetreding tot Europa ontwikkelde het toerisme in Bulgarije zich razendsnel, met de bouw van beachresorts, hotels, restaurants en bars.

Strandvakanties Bulgarije

Bulgarije kent vooral aan de kust van de Zwarte Zee een relatief aangenaam klimaat. De winters zijn er kort en de zomers lang en droog. Het is er aangenaam toeven in het zonnetje vanaf mei tot eind oktober. Het topmoment is de zomer met zonnige zomermaanden juli, augustus en september. Als investeerder kan je dus rekenen op een interessante verhuurperiode van je vastgoed van ongeveer zes maanden. Het populairst bij vakantiegangers is de zonnige kust van Bulgarije, met toeristische trekpleisters als Varna en Burgas, waar je kan genieten van strandvakanties. En waar strandvakanties populair zijn is er ook altijd een markt voor vakantieappartementen, studio's en in de buurt gelegen ontspanningsmogelijkheden.

Waar vastgoed kopen in Bulgarije?

Beleggers die onroerend goed willen kopen in Bulgarije kunnen zich op meerdere regio's richten. Ze kunnen investeren in de hoofdstad Sofia, in de landelijke gebieden of in de kustgebieden. Voor de belegger die wil investeren en tegelijk ook zelf van zijn vakanties wil genieten, is de kuststreek van de Bulgaarse Rivièra het interessantste.

Vastgoed Sofia

Als hoofdstad van Bulgarije is Sofia altijd een interessante optie om vastgoed te kopen. Sofia is een stijlvolle Oost-Europese stad met tal van bezienswaardigheden op het vlak van cultuur, architectuur en sociaal leven. Het is een stad die omgeven is door prachtige heuvels, waardoor een appartement met zicht hierop een interessante investering kan zijn. Er zijn dan ook tal van appartementen in residenties (resorts, complexen) te koop die 'mountain view' of zicht op de bergen aanbieden. De prijzen van dergelijke appartementen starten al vanaf 40.000 euro en kunnen daarna oplopen, afhankelijk van het aantal slaapkamers, het comfort en de beschikbare voorzieningen. Ben je daarnaast ook geïnteresseerd om je pand te verhuren aan vakantiegangers, dan zijn de mogelijkheden echter beperkter in vergelijking met de vakantieappartementen aan de kust van de Zwarte Zee.

Appartementen kust Zwarte Zee

De Bulgaarse kust heeft vele mogelijkheden als het aankomt op het kopen van vakantiewoningen. Aan de kust zelf kan je investeren in strandresorts in kustplaatsen als Varna en Burgas. Een ander voorbeeld is het bekende beachresort Sunny Beach. Appartementen kan je er al kopen vanaf 25.000 euro. Appartementen kunnen gekocht worden in aanbouw of na volledige afwerking. Als je minder risico wilt nemen dan wacht je uiteraard tot het gebouw helemaal afgewerkt is. De prijzen zullen in dat geval logischerwijs hoger liggen dan wanneer je koopt op plan.

Landhuizen in de buurt van Sunny Beach en Burgas

Interessant is dat ook in de meer landelijke gebieden in de buurt van Varna en Burgas aantrekkelijk vastgoed te koop is. Het gaat om huizen op het platteland die qua prijs niet zo heel veel verschillen van de appartementen aan de kust. In het gebied rond Veliko Tarnov kan je bijvoorbeeld al instapklare, goed onderhouden huizen vinden in de prijsklasse van de 30.000 à 35.000 euro.
Prijzen zullen zelfs dalen als je andere regio's gaat opzoeken, zoals bijvoorbeeld de regio rond Plovdiv of Stara Zagora.

Op de foto zie je de typisch Bulgaarse architectuur

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBeleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBelgisch Limburg is een regio die bij investeerders in vastgoed soms al eens onderschat wordt. Toch heeft deze provincie…
Goedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIAGoedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIABoek je een vakantie naar Bulgarije, dan vlieg je mogelijk met Air VIA. De Bulgaarse luchtvaarrmaatschappij richt zich v…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ivaylost / Pixabay
  • http://www.immobulgarije.be/
  • http://www.reabg.nl/
  • http://www.bulgarianproperties.com/Sofia_property/index.html
  • http://nl.eurobrix.com/property/apartment/bulgaria/sofia/ (bronnen geraadpleegd op 26/06/2016).

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Bulgarije"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!