InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Portugal

Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Portugal

Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Portugal Investeerders in vastgoed zijn misschien eerder geneigd om het economisch zwakke Portugal links te laten liggen, zeker na het bijna failliet gaan van het land in 2011. Maar het land kwam er dankzij financiële steun van Europa weer bovenop. Dit schept kansen voor de investeerder in vastgoed die op zoek is naar een zuiderse, zonnige bestemming om een vakantiewoning te kopen. In Portugal vind je een ideale mix van zon, zee, cultuur en gastronomie. De meest bekende Portugese vakantiebestemmingen zijn de hoofdstad Lissabon en de zonnige Algarve. Een bijzonder interessante Portugese regio om te investeren in vastgoed is de befaamde "Silver Coast" of Zilverkust, met badplaats Sintra als grote trekpleister. Zowel zonnekloppers als cultuurliefhebbers kunnen aan de Zilverkust naar hartelust op zoek gaan naar een aantrekkelijke woning.

Portugal als vakantiebestemming

Vakantiegangers kennen Portugal als een Zuid-Europees vakantieland waar je naar hartenlust kan genieten van zon en zee. Portugal is gelegen aan de Atlantische Oceaan en heeft een relatief warm klimaat. Ook voor cultuur kan je in Portugal terecht: de grootste trekpleisters zijn de hoofdstad Lissabon en de tweede stad Porto. De zonnekloppers en levensgenieters boeken maar al te graag een vakantie in de prachtige regio de Algarve.

Portugal en de economische crisis

De economische crisis van 2008 bleef in vele landen lang nazinderen, waaronder ook de PIGS-landen. PIGS is een benaming bedacht door economen om de landen aan te geven die zich financieel in een onzekere situatie bevinden. De P staat voor Portugal, I voor Italië, G voor Griekenland en de S voor Spanje. Portugal kwam financieel in de problemen bij de Europese schuldencrisis van 2010 en vroeg financiële hulp van de Europese unie. Daarna kwam het land op de goede economische weg en werd het weer aantrekkelijk voor investeerders.

Voordelen Portugees vastgoed

Beleggen in vastgoed in Portugal is in de nasleep voor veel investeerders aantrekkelijk geworden om de volgende redenen:
  • koopjes op de huizenmarkt (die 30% van haar waarde verloor in de nasleep van de crisis)
  • sterk verlaagde prijzen in vergelijking tot West-Europa
  • aantrekkelijke rentes van 3 à 4% voor buitenlandse investeerders die willen lenen
  • blijvende troeven van Portugal: een mix van zon, zee, cultuur en gastronomie

"Zilverkust": zon en zee

Zacht klimaat

Een van de grootste troeven van Portugal is haar ligging: aan de rotsachtige kusten van Atlantische Oceaan kan je rekenen op prachtige brede zandstranden en adembenemende zeezichten, en dit in een zacht klimaat. Een van de plaatsen waar deze kwaliteiten op een magnifieke wijze samenkomen is de zogenaamde "Silver Coast" of "Zilverkust", ook wel Costa de Prata genoemd. Bijzonder aan dit klimaat is haar extreme gelijkmatigheid: 's winters komen de temperaturen niet of nauwelijks onder de 12 à 15 graden, terwijl het 's zomers niet warmer wordt dan 30 graden.

Vakantiewoningen Zilverkust

Dit aantrekkelijke klimaat is de perfecte reden om een investering te wagen in vastgoed en je eigen plekje onder de zon te kopen. Behalve de natuurpracht zijn er aan de Zilverkust ook uitgebreide mogelijkheden op het vlak van golf, zwemmen, surfen en watersporten. Je vindt aan de Zilverkust voor elk wat wils wat maakt dat er een uitgebreide waaier aan vakantiewoningen te vinden is. De bekende badplaatsen Sintra, Foz do Arelho en Peniche zijn uitstekende plekken om te investeren in een vakantiewoning, huis of luxevilla.

Vastgoed Portugal: prijzen

Investeerders in vastgoed kunnen al vanaf een relatief klein bedrag een aankoop bekostigen in Portugal. Vanaf 25.000 euro kan je al een landhuis kopen om te restaureren. Wil je een sleutelklaar huis kopen dan zal de prijs geleidelijk de hoogte in gaan. Veel zal afhangen van de ligging van het huis of appartement en de kwaliteit en het bouwjaar ervan. Hoe meer afgelegen de regio, hoe meer koopjes je zal kunnen doen. Vergeet ook niet dat je best wel wat ruimte hebt om te onderhandelen, vermits tal van verkopers om cash verlegen zitten doordat de economie de gevolgen van de economische crisis van 2008-2011 nog aan het verteren is. Wil je een splinternieuw appartement met meerdere slaapkamers dan moet je toch al rekening houden met prijzen vanaf 100.000 euro. Voor de aankoop van een luxevilla in een zonnige badplaats aan de Zilverkust zal je toch al gauw 200.000 euro moeten neertellen.

Advies vastgoedmakelaar

Lijkt Portugal je wel een interessante bestemming om een investering te doen dan kan je online informatie opzoeken. Via tal van websites zal je ongetwijfeld een heleboel informatie te weten komen over de aankoop van vastgoed in dit charmante vakantieland. Toch kan het beter zijn om rechtstreeks te rade te gaan bij een vastgoedmakelaar die gespecialiseerd is in buitenlands vastgoed in het algemeen en in Portugees vastgoed in het bijzonder. Om te kijken of er in jouw buurt een makelaar is die zich richt op vastgoed in het buitenland kan je online prijsoffertes aanvragen. Hierdoor kan je meteen te weten komen wat dergelijke makelaars zoal in hun aanbod hebben staan en wat hun advies je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed kan heelwat voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een passief inkomen dankzij verhuurinkomsten of een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Charloisporto / Pixabay
  • http://www.secondhome-expo.be/portugese-silver-coast-steeds-populairder-als-bestemming-tweede-verblijf, bezocht op 28/09/2015.
  • http://www.portugal-silvercoast-property.com/onroerend_goed.php, bezocht op 28/09/2015.
  • http://www.portugal-house.net/Costa_de_Prata_Silver_Coast.htm, bezocht op 28/09/2015.
  • http://portugal-makelaars.startpagina.nl/, bezocht op 28/09/2015.
  • http://www.immoportugal.com/index.php?module=immoportugal&tid=3&filter=areacat:eq:30&title=onroerend_goed_te_koop_silver_coast&lang=nl, bezocht op 28/09/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in Portugal"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!