InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhuren

Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhuren

Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhuren Investeren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prijs verkoopt dan dat je het gekocht hebt. Een andere manier om rendement te halen uit vastgoed is het verhuren van het pand. Als je een woning wilt verhuren dan is het goed om op enkele dingen te letten zoals bijvoorbeeld de omgeving van het te verhuren goed en de werkgelegenheid ter plaatse. Om aantrekkelijk te zijn voor huurders is het belangrijk dat een woning gelegen is in een buurt die "leeft". Bovendien kan een goede vastgoedmakelaar erg nuttig zijn bij het vinden en verhuren van aantrekkelijk vastgoed.

Vastgoed verhuren

Vastgoed is een type van belegging die voor interessante rendementen kan zorgen. Ten eerste kan vastgoed interessant zijn om er kapitaalwinst uit te halen wanneer je het goed duurder kan verkopen dan dat je het gekocht hebt. Ten tweede is vastgoed lucratief wanneer je het kan verhuren en er huuropbrengsten kan uitslaan. Wanneer je het vastgoed wilt kopen om te verhuren moet je rekening houden met de volgende dingen.

Omgeving vastgoed

Om na te gaan wat de mogelijkheden van verhuur zijn, moet je natuurlijk eerst weten hoe de omgeving eruitziet. Is het pand gelegen in de buurt van het stadscentrum en voorzieningen zoals scholen, winkels en sociale ontmoetingsplaatsen? In dat geval zal je je pand makkelijk kunnen verhuren aan koppels met kinderen. Ligt het pand bijvoorbeeld in de buurt van universiteiten of commerciële centra? In dat geval moet je je huurderspubliek eerder gaan zoeken bij studenten, jonge professionelen en zakenmensen.

Werkgelegenheid in de omgeving

Mensen die een baan hebben, willen het liefst zo dicht mogelijk een woning hebben bij de plaats waar ze werken. Het liefst maken ze geen urenlange verplaatsingen elke dag naar het werk. Daarom is het goed om te kijken in welke sectoren mensen werk hebben als je in die of die plaats een vastgoed wilt kopen. Waar er jobs te vinden zijn, daar zijn ook huurders en daar kan je je pand dus makkelijk kwijt. Op plaatsen waar er minder werkgelegenheid is, is het minder interessant om te investeren in vastgoed om het te verhuren. Kijk daarom naar de winkels in de buurt, eventuele grote werkgevers en plaatsen van ontspanning.

Belang van een goede vastgoedmakelaar

Als investeerder en eigenaar kan je natuurlijk niet alles zelf in het oog houden bij het verhuren van het vastgoed. Daarom kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar, die als tussenpersoon tussen huurder en verhuurder fungeert. De vastgoedmakelaar kan de investeerder helpen bij o.a.:
  • op zoek gaan naar huurders via advertenties en reclame
  • opstellen van huurovereenkomsten
  • opvolgen van dagelijkse problemen in de huurwoning

Cashflow van de verhuurinkomsten

Het aantrekkelijke aan het verhuren van vastgoed is dat je maandelijks extra inkomsten kan genereren dankzij het betalen van de huur door de huurders. Om het pand te mogen bewonen moeten huurders jou als eigenaar een huur betalen die neerkomt op een passief inkomen voor jou. Op die manier krijg je elke maand een cashflow aan inkomsten binnen waar je op zich niets voor hoeft te doen. Vanzelfsprekend zal de makelaar die zorgt voor het management van het verhuurde vastgoed (opvolging, onderhoud, promotie) een vergoeding eisen voor de geleverde diensten onder de vorm van een commissie. Het verlost zijn van de zorgen van promotie van het vastgoed, papierwerk (contracten) en onderhoud heeft dus een prijs. Deze kosten dienen afgetrokken worden van je huurinkomsten als je wilt kijken naar het potentiële totaalrendement.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhuren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed verhuren
Schrijf mee!