InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?

Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?

Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken? Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De inkomsten uit verhuur kunnen een aantrekkelijk passief inkomen opleveren voor een investeerder. Toch moet je naast dit voordeel ook rekening houden met de kosten van het onroerend goed, zoals de eventuele hypotheek, de verzekering en de belasting op het goed. Ook de kosten van het dagelijks beheer kunnen aardig oplopen. Om te weten of een investering in vastgoed uiteindelijk de moeite waard is, kan je advies vragen aan een vastgoedmakelaar. Een makelaar kan een goede schatting maken van de mogelijke kosten en het rendement van de investering. Deze kennis geeft je een goede basis om je uiteindelijke beslissing te nemen. Wat zijn de belangrijkste kosten van een investering in vastgoed?

Investeren in vastgoed

Vastgoed heeft bij vele beleggers de naam om een saaie, weinig spectaculaire belegging te zijn. Toch is onroerend goed een geliefde markt voor tal van beleggers die zich richten op een tastbare belegging. Als je een huis of appartement koopt, heb je immers de "zekerheid van steen". Je belegging brengt een bepaalde zekerheid met zich mee, die je niet bij alle beleggingen vindt. Aandelen zijn bijvoorbeeld veel abstracter en vager dan een belegging in vastgoed.

Voordelen vastgoed

Onroerende goederen hebben meerdere voordelen. In de eerste plaats heb je met het kopen van een woning de zekerheid een woning te bezitten en een dak boven je hoofd te hebben. Als je zelf eigenaar bent van een woning, dan bespaar je je de kosten van het huren. Ten tweede kan je je vastgoed verhuren en er aantrekkelijke inkomsten uit halen. Garantie hiervoor is wel dat je huurders kan vinden, en dit op continue basis. Ten derde kan je nog altijd een voordeel halen uit vastgoed door het door te verkopen.

Kosten vastgoed

Beleggers die willen investeren in vastgoed zien in de eerste plaats graag het voordeel van de verhuuropbrengsten en het aantrekkelijk passief inkomen dat dit met zich mee kan brengen. Verhuren kan je een extra inkomen opleveren elke maand. En beleggers die denken aan de lange termijn speculeren maar al te graag op een stijging in waarde van het vastgoed op de markt. Maar toch moet de belegger in vastgoed rekening houden met kosten die deze investering met zich mee kan brengen.

Hypotheek

Als je een vastgoed wilt kopen, dan kan je een hypotheek aangaan om de aankoop te bekostigen. De kosten van de maandelijkse afbetaling moet je dus als belangrijke kost in rekening brengen.

Verzekering vastgoed

De verzekering van je woning is belangrijk om verzekerd te zijn tegen brand en overstroming. De verzekering is meestal een jaarlijkse kost. De kosten van de verzekering kunnen erg uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verzekeraar en van hoever je wilt gaan in het verzekeren van de woning.

Beheer vastgoed

Om vastgoed goed te kunnen laten renderen, is een effectief beheer van groot belang. Het dagelijks beheer maakt een groot deel uit van de kwaliteit van het vastgoed. Het vinden van een goed beheerder of makelaar voor je vastgoed is dan ook heel belangrijk. Het gaat onder meer om het ontvangen van de huuropbrengsten, het oplossen van dagelijkse problemen en het opstellen van de huurovereenkomsten.

Belastingen op het vastgoed

De fiscus komt natuurlijk ook weer langs als het gaat om vastgoed: het gaat om de belasting op onroerende goederen. Bovendien kunnen je inkomsten uit verhuur van je woning ook belast worden. Het komt er op aan om je op voorhand hierover goed te informeren en in te calculeren hoeveel invloed deze kosten kunnen hebben op je rendement.

Rendement vastgoed

Investeren of niet?

Vastgoed kan interessante opbrengsten opleveren, maar je moet dus ook denken aan de kosten nog voordat je aan je investering begint. Denk eraan om in de eerste plaats een schatting te maken van de kosten en de mogelijke inkomsten uit verhuur die je uit je investering kan halen. Zijn de kosten buitensporig hoog in verhouding tot de potentiële verhuuropbrengsten, dan kan je de vraag stellen of de investering wel de moeite waard is. Om een idee te krijgen van de aantrekkelijkheid van een investering kan je het advies vragen van een vastgoedmakelaar.

Advies makelaar

Een makelaar heeft een goed beeld van de haalbaarheid van het rendement dat je beoogt, alsook van de mogelijke kosten die je moet maken. Door deze factoren (inkomsten t.o.v. kosten) op een grondige manier af te wegen kan de makelaar je een goed uitgangspunt bezorgen om de juiste beslissing te nemen. Want hoe grondiger je een investering in vastgoed voorbereidt en bestudeert, hoe groter de kans dat ze uiteindelijk goed uitpakt. Online kan je prijsoffertes van makelaars in je regio aanvragen, waarna het duidelijk wordt hoeveel hun deskundig advies je zal kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Beleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBeleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBelgisch Limburg is een regio die bij investeerders in vastgoed soms al eens onderschat wordt. Toch heeft deze provincie…
Beleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoedBeleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoedBeleggers in vastgoed kopen een pand om door te verkopen of om te verhuren. Ook een tijdlang verhuren en daarna met wins…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…

Reageer op het artikel "Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!