InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?

Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?

Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow? Beleggen kan gedaan worden met verschillende doelstellingen in het achterhoofd. Ten eerste investeren beleggers om een winst te halen uit hun geïnvesteerde kapitaal dankzij een toekomstige verkoop, zoals bijvoorbeeld het kopen van een onroerend goed aan een lage prijs en het doorverkopen aan een hogere prijs. Ten tweede kan de investeerder rekening houden met het genereren van cashflow dankzij een doorlopend inkomen, zoals de opbrengsten van de verhuur van een vastgoed. Op welke manier kunnen deze twee doelstellingen of beleggingsstrategieën een rol spelen op het vlak van vastgoed en op het vlak van aandelen?

Beleggen: vastgoed en aandelen

Investeerders en beleggers investeren geld om een aardig rendement te halen, of het nu gaat om kapitaalwinst of om het genereren van een doorlopend inkomen. De zoektocht naar rendement kan bepaalde niveau's van risico met zich meebrengen, gaande van beperkt tot middelmatig en extreem hoog risico. De twee beleggingsstrategieën die vaak van toepassing zijn hebben te maken met rendement op korte termijn (kapitaalwinst) of rendement op lange termijn (doorlopende cashflow of inkomsten). Hier worden de twee beleggingsstrategieën uitgelegd aan de hand van de investeerder in vastgoed en de belegger in aandelen.

Investeren voor kapitaalwinst

Vastgoed

Veel beleggers investeren in producten om er op latere tijd een aardig rendement uit te halen dankzij winst van de verkoop. Zo kan een belegger in onroerend goed bijvoorbeeld appartementen kopen om ze op een later tijdstip met winst weer te verkopen. In dat geval is de belegger een typische investeerder die uit is op kapitaalwinst, dit wil zeggen dat zijn oorspronkelijk geïnvesteerde kapitaal rendement oplevert dankzij een gunstige verkoop. Hij heeft zijn kapitaal dus kunnen vermeerderen.

Aandelen

Hetzelfde geldt voor de investeerder in aandelen, die op zoek gaat naar koopjes op de beurzen. Een belegger in aandelen wil aandelen aankopen tegen een zo laag mogelijke prijs, om ze achteraf weer te verkopen aan een hogere prijs. Dit kan de belegger doen als de aandelen in waarde zijn gestegen. Het beste is dus om aandelen te kopen als ze laag staan, en weer te verkopen als ze hoog staan. Dit wordt ook wel de buy low, sell high-strategie genoemd (koop tegen een lage prijs, verkoop tegen een hoge prijs). Soms spreekt men ook wel van "speculeren op de beurs".

Investeren voor een doorlopend inkomen of cashflow

Vastgoed

Vastgoed is interessant als belegging omdat je kan speculeren op een waardeverhoging van je vastgoed in de toekomst. Maar een andere strategie die minstens even interessant is, is het investeren voor een doorlopend inkomen of cashflow. Zo kan je bijvoorbeeld je appartement of je huis verhuren. In dat geval kan je doorlopend geld genereren uit de verhuurinkomsten die je huurders je betalen. Je investering levert dus maandelijks een interessante cashflow op.

Aandelen

Dividenden
Aandelen zijn niet alleen aantrekkelijk voor de typische speculanten, die vooral rekenen op een waardeverhoging van hun aandeel in de toekomst. Sommige beleggers hebben vooral de ambitie om jaarlijks extra inkomsten te genereren dankzij de dividenden die hun aandelen opleveren. Dividenden zijn dan een interessante bijkomende opbrengst van je aandeel.

"Buy and hold"
Voor beleggers van deze categorie komt het erop aan om op zoek te gaan naar succesvolle ondernemingen die de naam hebben om een royaal dividend uit te keren, zodat hun jaarlijkse extra inkomsten verzekerd zijn. Dit wordt ook wel de "buy and hold"-strategie genoemd, oftewel het kopen en houden van een aandeel in een succesvolle onderneming.

Kapitaalwinst én cashflow

Deze twee beleggerstrategieën kunnen ook gecombineerd worden.

Vastgoed

Voor de investeerder in vastgoed betekent dit dat hij erop rekent om tegelijk inkomsten te halen uit de verhuur van zijn vastgoed én te hopen op een toekomstig rendement dankzij de verkoop. Hij zal zeker zijn vastgoed verkopen wanneer in de toekomst een aantrekkelijk bod zal gedaan worden door een kandidaatkoper, en intussen kan hij genieten van aantrekkelijke inkomsten uit verhuur.

Aandelen

Aandelen kunnen belegd worden met de "buy low, sell high"-strategie en tegelijk met de "buy and hold"-strategie. Als de twee strategieën gecombineerd worden, houdt de belegger in aandelen rekening met een aardig dividendrendement en bovendien met een interessante verkoop wanneer de waarde van zijn aandelen gestegen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Beleggen in vastgoedBeleggen in vastgoedEr wordt veel belegd in vastgoed. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Een manier is door zelf te investeren i…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…

Reageer op het artikel "Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Rendement investeringen
Schrijf mee!