InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Koop en verkoop Portugese staatsobligaties

Koop en verkoop Portugese staatsobligaties

Portugese staatsobligaties worden steeds populairder onder beleggers. Dat komt omdat het land in een economische crisis zit, waardoor de staatsschuld de afgelopen jaren snel is gestegen. De Europese Unie is landen als Portugal te hulp gekomen door een noodfonds in te stellen. Daardoor kan de rente die over de obligaties betaald moet worden omlaag. De regering van Portugal wil de economische situatie zo snel mogelijk herstellen en gaat daarom bezuinigen. Lees er alles over in dit artikel. Er is veel te doen om Portugese staatsobligaties. Het land heeft een grote internationale schuld en er dreigt een grote(re) economische crisis. Dit heeft gevolgen voor aflossing van de staatsschuld en Portugal zal veel meer rente moeten gaan betalen over de staatsobligaties. In juni 2010 verlaagde kredietbeoordelaar Moody’s de rating voor Portugese staatsobligaties van A1 naar Aa2. Die rating zegt iets over de verwachte waarschijnlijkheid dat Portugal haar schuld in de toekomst kan voldoen. Het betekent dat het land vergaande economische hervormingen moet doorvoeren om er economisch weer bovenop te komen.

Portugese economie

De belangrijkste reden voor de slechte positie waar Portugal in verkeerd is dat de overheid de laatste jaren veel te veel geld heeft uitgegeven. Er is met name veel geïnvesteerd in de infrastructuur van het land en de bouw van huizen. De economie stond er al niet heel florissant voor, maar toen deze nog eens een extra dreun kreeg als gevolg van de internationale kredietcrisis werd de situatie helemaal sober. Daardoor daalden de huizenprijzen ook in Portugal en waren veel mensen niet meer in staat hun huis te verkopen, en leden fors verlies wanneer ze dat wel deden. Ook heeft het direct gevolg voor de belastinginkomsten van de Portugese overheid. Als mensen minder verdienen zullen ze ook minder belasting betalen.

Obligaties van Portugal

Om de staatsschuld te financieren kan een land obligaties uitschrijven. Bedrijven, particulieren en landen geven het land in kwestie als het ware een lening. Daarover ontvangen zij rente. De hoogte van die rente is afhankelijk van de waarschijnlijkheid dat het land aan zijn verplichtingen kan voldoen. Deze verwachting wordt gebaseerd op de financiële positie van een land, maar er wordt ook gekeken naar hoe betrouwbaar een land in het verleden heeft gehandeld. Nederland en Duitsland worden binnen de Europese Unie gezien als zeer betrouwbaar en hoeven daarom maar een lage rente te betalen, ongeveer drie procent. Griekenland en Ierland hebben verreweg de slechtste papieren. Zij moeten bijna tien procent rente betalen. De kans dat de staatsschuld snel is afgelost wordt daardoor alleen maar kleiner.

Noodfonds Europese Unie

Om deze landen te helpen heeft de Europese Unie een noodfonds ingesteld. Landen kunnen daar een beroep op doen en het betekent dat de Europese Unie als het ware garant staat dat landen hun leningen zullen aflossen. Daardoor kan de rente verlagen en is Europa als geheel goedkoper uit. Tegelijkertijd doen landen liever geen beroep op het noodfonds, omdat het gepaard gaat met vergaande economische hervormingen.

Portugese staatsobligaties kopen

Portugal heeft nog geen beroep hoeven doen op het noodfonds, maar die kans is in de toekomst wel aanwezig. Er schrijven nog steeds genoeg landen in op de Portugese staatsobligaties zodat het land voldoende geld ophaalt op de internationale markten. Onder andere China en Oost-Timor (een voormalige kolonie van Portugal) hebben laten weten graag bereid te zijn om te investeren in Portugese obligaties. Portugal betaalt ongeveer zeven procent rente over de leningen. Daardoor is zij naar Ierland en Griekenland en samen met Spanje het volgende zorgenkind binnen de Europese Unie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koop en verkoop Portugese staatsobligaties"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Buitenlandse staatsobligaties
Schrijf mee!