InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: Beleggingsfonds

Beleggen: Beleggingsfonds

Beleggen: Beleggingsfonds Beleggen, steeds actueler. Als je wilt gaan beleggen komt daar wel vanalles bij kijken. Wat dacht je bijvoorbeeld van al die moeilijk woorden, en wat zijn aandelen en obligaties, wat is een beleggingsfonds? Voordat je gaat beleggen wil je natuurlijk eerst weten wat alles betekend en inhoud. In dit artikel vind je daarom informatie over beleggingsfondsen.

Wat is een beleggingsfonds

Wat een beleggingsfonds breed inhoud is eigenlijk dat een groep mensen geld in een bergingsrekening stop via een premie van een levensverzekering. Dit word belegt door een professionele fondsbeheerder.

Risico

Aandelenfondsen:
In deze fondsen zitten aandelen. Dit kan gaan om aandelen van een verzekeringsmaatschappij of een multinational, het kan ook gaan om nieuwe bedrijven. Of aandelen van bedrijven die "groen"zijn.

Mixfondsen:
Dit zijn fondsen met een heel verschillend karakter en zo ook een verschillende risico. Er zitten delen aandelen, obligaties en soms ook onroerend goed in. Deze verhouding en samenstelling kan behoorlijk wisselen.

Vastgoedfondsen:
Deze fondsen beleggen in vastgoed. Huurcontracten en verkoopwinst zorgen voor een lager risico op de langere termijn.

Voordelen:

  • Door schaalgrootte kunnen de hoge (vaste) kosten worden verdeeld over alle deelnemers (beleggers).
  • Er zijn zeer veel beleggingsmogelijkheden.
  • Het beleggen gebeurt door een professionele belegger.

Nadelen:

  • Je geeft in principe het beleggen uit handen aan een vreemde.
  • Je bent erg afhankelijk van de dagkoers op het aankoop- en verkoopmoment.
  • De kosten kunnen erg hoog zijn.
  • Resultaten uit het verleden zeggen niks over de toekomst.

Aanschaf beleggingsfonds

Bij een zoektocht naar een hoger rendement kan je beslissen te investeren in beleggingsfondsen. Deze zijn aan te schaffen op drie manieren:

Direct via beleggingsmaatschappijen

Een beleggingsmaatschappij belegt geld in andere ondernemingen voor een hoger rendement. Meestal zijn zij beursgenoteerd. Dat betekent dat zij zelf ook aandelen uitgeven die zijn te verkrijgen door inschrijving. Het aandeel is ook verhandelbaar.

Direct bij een beleggingsfonds

Een beleggingsfonds is meestal voor een gemengde rekening en is niet beursgenoteerd. Van een fonds kan je participaties kopen. Met het geld van al die participanten worden beleggingen gedaan. Je kan een rendement krijgen wat geheel afhankelijk is van de winst en jouw aandeel. Het geld word beheerd door een professionele fondsbewaarder.

Indirect via een bank of verzekeraar

Bij particulieren is de bekendste vorm het indirect beleggen via een bank of verzekeraar. Dit word vaak gebruikt voor de opbouw van een vermogen om een schuld af te kunnen lossen. Je kan periodiek zelf handelen via een levensverzekering of beleggingsrekening. De aankoop en verkoopprijs worden dagelijks vastgesteld.

Alternatief

Er zijn heel veel manieren van beleggen. Hieronder staat een kort overzicht van verschillende alternatieven.

Beleggingsmaatschappijen

Een beleggingsmaatschappij is eigenlijk hetzelfde als een beleggingsfonds alleen ontvang je hier in een aandeel in plaats van een participatie.

Van jouw geld word niks gekocht, en is direct opeisbaar. Het risico is laag maar de rentevergoeding is daardoor ook laag.

Obligaties

Obligaties zijn schuldbewijzen die worden uitgegeven door overheden en ondernemingen voor geld. De looptijd is meestal tien jaar. Obligaties zijn wel verhandelbaar waardoor er ook koers winst behaald kan worden. Zie ook Beleggen: Obligaties.

Aandelen

Aandelen zijn vermogenstitels, ze geven je een stukje eigendom in een onderneming. Meestal zijn ze verhandelbaar zodat er ook koerswinst kan worden gemaakt. Er kan dividend worden uitgekeerd en het aandeel kan ik waarde stijgen. Je bent afhankelijk van de winst in de onderneming. Zie ook Beleggen: Aandelen

Tips

  • Beleggen in fondsen moet je niet voor een half jaar doen.
  • Pas je fondsen tijdig aan je doel aan.
  • Update je fondsen periodiek aan je wensen en behoeftes.
  • Resultaten uit het verleden bieden geen zekerheid voor de toekomst.
  • Vraag een adviseur om raad.
© 2010 - 2017 Chrissie90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Bronnen en referenties
  • 'Het Groot Beleggersboek' Marcel Rila
  • www.vandale.nl

Reageer op het artikel "Beleggen: Beleggingsfonds"

Infoteur: Chrissie90
Laatste update: 19-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!