InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?

Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?

Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed? Beleggen in vastgoed kan heelwat voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een passief inkomen dankzij verhuurinkomsten of een verkoop met meerwaarde. Van de andere kant is een investering in onroerend goed niet echt een eenvoudige zaak: je moet van bepaalde dingen op de hoogte zijn voordat je erin gaat beleggen. Daarbij komt nog dat een goed beheer van het gebouw noodzakelijk is. Hiervoor kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar, wat extra kosten met zich meebrengt. Daarnaast is vastgoed ook altijd afhankelijk van de economie en is het minder flexibel dan andere beleggingen. Welke nadelen zijn er nog zoal verbonden aan een investering in vastgoed?

Vastgoed: voorstudie

Investeren in vastgoed is niet iets waar je zomaar even aan begint. Als je wilt beleggen in woningen dan moet je een heleboel dingen nagaan en zoveel mogelijk informatie bekomen zoals:
  • wat zijn de marktprijzen van het moment?
  • wat is de kwaliteit van het gebouw?
  • wat zijn de toekomstperspectieven van de omgeving?
  • hoe oud is het gebouw? gaat het om nieuwbouw of gaat het vastgoed al lang mee?
  • zijn er herstellingswerken nodig en dus bijkomende kosten?
  • welk potentieel rendement heeft het gebouw?
  • wat zijn de mogelijkheden op het vlak van verhuur?
  • wat zijn de vooruitzichten op het vlak van de meerwaarde in de toekomst?

Nadelen vastgoed: omgevingsafhankelijk

Waarde

Een onroerend goed is steeds gebonden aan de kwaliteit van de omgeving waarin het gelegen is. Zo kan de waarde van het gebouw bijvoorbeeld mee-evolueren met de populariteit van de omgeving en de buurt. Heb je te maken met een buurt waarin veel gerenoveerd wordt en die meer en meer gegeerd wordt bij kopers, dan kan de waarde van je vastgoed snel oplopen. Anderzijds kan de waarde van het vastgoed naar beneden gaan als de omgeving aan het verloederen is.

Bijkomende vragen

Daarom is het altijd van belang om goed op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in de omgeving van het vastgoed:
  • zijn er nieuwe projecten gepland in de buurt?
  • komen er nieuwe winkels en shops?
  • hoe zit het met andere voorzieningen zoals scholen en openbaar transport?

Vastgoed: afhankelijk van de economie

Vastgoedzeepbel

De economie is steeds van grote invloed op de vastgoedmarkt. Huizen en appartementen kunnen nogal snel in waarde dalen of stijgen naargelang de toestand van de economie. De kredietcrisis van 2008 in de Verenigde Staten leidde bijvoorbeeld tot een zeepbel op de vastgoedmarkt. Prijzen van vastgoed werden te duur en eigenaars kregen hun huizen niet meer verkocht.

Verlies of meerwaarde

Daarna ging de waarde van vastgoed op de markt naar beneden en konden kopers gouden zaakjes doen. Eigenaars van woningen maakten op die manier verlies doordat ze hun vastgoed onder de prijs moesten verkopen. Van de andere kant kan je natuurlijk ook mooie winsten maken als je tegen een lage prijs vastgoed koopt en tegen een hogere waarde kan verkopen als de economie het beter gaat doen.

Vastgoed is weinig flexibel

Geld dat op je spaarrekening staat kan je altijd afhalen wanneer je maar wilt en is dus heel flexibel. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor aandelen, die je makkelijk kan kopen en verkopen op de beurs. Anders is het gesteld met vastgoed. Een huis of appartement kan je niet zomaar verkopen wanneer je maar wilt; je moet altijd eerst een koper vinden. Voor wie dringend cash geld nodig heeft, is dus altijd wat geduld vereist. Als je een koper hebt gevonden, moet er een koopcontract opgesteld worden en voor bijkomende administratieve formaliteiten worden gezorgd. Vastgoed is dus minder flexibel dan andere beleggingen.

Kosten vastgoedmakelaar

Als je wilt gaan beleggen in onroerend goed, dan houdt je investering niet op na de aankoop van het gebouw. Je moet ook na de aankoop zorgen voor een goed beheer van het vastgoed. Het vastgoed kan immers niet aan zijn lot overgelaten worden: om te vermijden dat het gebouw met de jaren snel achteruitgaat, is een constante opvolging noodzakelijk. Daarom kan je best het vastgoed in beheer geven aan een beheerder of vastgoedmakelaar die de vinger aan de pols houdt. Zo ben je er snel bij als er herstellingen nodig zijn of als er andere noodzakelijke veranderingen gewenst zijn. Hoeveel de diensten van een vastgoedmakelaar je kunnen kosten kan je te weten komen door online prijsoffertes van makelaars aan te vragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBeleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBelgisch Limburg is een regio die bij investeerders in vastgoed soms al eens onderschat wordt. Toch heeft deze provincie…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!