InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?

Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?

Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed? Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het goed aan een hogere prijs te verkopen dan de aankoopprijs. Investeerders in woningen zoals studio's, studentenkamers en appartementen richten zich dan weer vooral op het genereren van een vaste instroom van cash dankzij de verhuurinkomsten. Met de verhuurinkomsten kan je ook de kosten van de hypotheek financieren en een aardig passief inkomen verkrijgen. Het advies van een vastgoedmakelaar kan je meer duidelijkheid geven over de aantrekkelijkheid van een belegging in vastgoed, onder meer op het vlak van rendement. Wat zijn zoal de voordelen van een belegging in vastgoed?

Vastgoed kopen als investering

De meeste mensen kopen vastgoed voor eigen gebruik, met andere woorden om er zelf te gaan wonen. Ze gaan een hypotheek aan bij de bank of kredietverstrekker waardoor ze een woning kunnen aankopen. Anderzijds zijn er ook beleggers die vastgoed enkel kopen als een loutere investering of belegging. Ze willen dus vooral rendement halen met hun aankoop van een appartement, huis of villa en doen de investering niet in de eerste plaats voor eigen gebruik.

Beleggen in vastgoed: voordelen

Verhuurinkomsten

Beleggers in vastgoed of real estate kunnen woningen in de eerste plaats kopen om er huuropbrengsten uit te kunnen halen. Ze kopen bijvoorbeeld studentenkamers, studio's of appartementen en verhuren die aan huurders. De huurders betalen maandelijks een huurprijs en zorgen op die manier voor een aardig extra inkomen voor de eigenaar.

Blijvend inkomen

Het inkomen is passief omdat de verhuurder er strikt genomen niets voor hoeft te doen; hij hoeft niet te gaan werken voor
deze inkomsten zoals een modale werknemer werkt voor zijn loon. Sommige investeerders zijn zo succesvol in het verhuren van hun vastgoed dat ze volledig van deze inkomsten kunnen leven. Bij een slim investeren in nieuwe woningen en het verkrijgen van nieuwe verhuurinkomsten, kan je een blijvend inkomen ontwikkelen op lange termijn.

Hypotheekkosten financieren

Het voordeel van een goed lopende huurwoning is dat je een constante instroom van cash hebt. Die inkomsten kan je gebruiken om de maandelijkse aflossingen van de hypotheek mee te betalen. Als je een woning wilt kopen met goede huurperspectieven dan kan je dit argument al gebruiken bij de bank om makkelijker een hypotheek te krijgen.

Zelf woning gebruiken

Als het niet echt loopt wat de verhuur betreft, dan blijf je nog altijd eigenaar van de woning. Je bent dus nog steeds de baas over de woning en je kan wanneer je maar wil er zelf in gaan wonen.

Verkopen met winst

Er zijn ook beleggers die zich vooral richten op de winst in kapitaal die het onroerend goed kan opleveren op lange termijn. Als de belegger een appartement op de kop kan tikken voor een zacht prijsje, dan kan het zijn dat hij in de toekomst de woning kan verkopen tegen een hogere prijs. In tussentijd heeft de woning dus een meerwaarde gekregen: dit kan te danken zijn aan de opwaardering van de buurt waarin het onroerend goed gelegen is, of bijvoorbeeld de gestegen populariteit van de omgeving.

Aantrekkelijkheid omgeving

Slimme investeerders gaan steeds uitgebreid op zoek naar woningen in een omgeving die goede toekomstperspectieven heeft. Het heeft immers niet veel zin om een vastgoed te kopen zonder te kijken naar de omgeving en de toestand van de andere huizen in de buurt. De buurt en de omgeving zijn altijd belangrijk als je vastgoed koopt, ook als je het louter ziet als investering. Je moet immers nagaan op welke manier het onroerend goed aantrekkelijk kan zijn voor eventuele nieuwe kopers. Heb je een vastgoed in een omgeving die in de mode geraakt bij welgestelde kopers, dan zit je goed. In dat geval kan je een hogere koopprijs vragen.

Tip: advies vastgoedmakelaar

Vastgoed zoeken

Ben je op zoek naar een aantrekkelijk onroerend goed met een hoog potentieel rendement maar weet je niet waar je zoektocht te beginnen? Dan kan je een beroep doen op het advies van een vastgoedmakelaar. Makelaars in vastgoed zijn goed op de hoogte van de koopjes op de huizenmarkt en kunnen een goede afweging maken tussen de voordelen en de nadelen van een bepaald onroerend goed.

Rendement inschatten

Bovendien hebben ze zicht op de aantrekkelijkheid van de omgeving en kunnen ze de kans op lucratieve verhuurinkomsten goed inschatten. Dit deskundig advies levert je dus veel informatie op over het onroerend goed zelf, de kwaliteiten van de omgeving en het potentieel rendement. Hoeveel het advies van een makelaar je zal kosten, kan je online te weten komen na het aanvragen van prijsoffertes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?Beleggen kan gedaan worden met verschillende doelstellingen in het achterhoofd. Ten eerste investeren beleggers om een w…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2017, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…

Reageer op het artikel "Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!