InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Succesvol beleggen zoals Warren Buffett

Succesvol beleggen zoals Warren Buffett

Succesvol beleggen zoals Warren Buffett Warren Buffett is de absolute top voor beleggers. Hij is de meest succesvolle belegger uit de hedendaagse geschiedenis met een uitgekiende beleggingsstrategie. Voor vele beleggers is hij bijna magisch. Vele mensen en bedrijven volgen de adviezen van Warren Buffett en dat willen wij natuurlijk ook. Hij maakt veel gebruik van indexbeleggen en de visie dat u alleen moet beleggen en investeren in zaken die u ook snapt. Wie is deze Warren Buffett eigenlijk en hoe kunt ook u in de index beleggen met indexvolgers? Indexbeleggen in 2017, u hebt er bijna geen omkijken naar.

Wie is Warren Buffett?

Warren Buffett is met de 40 miljard dollar die hij momenteel heeft, de rijkste Amerikaan na Bill Gates. Hij werd geboren op 30 augustus 1930 in Omaha, de grootste stad in de Amerikaanse staat Nebraska. Hij studeerde aan de universiteit van Nebraska en vervolgens de Columbia Graduate Business School in New York. Warren Buffett houdt niet van veranderen als dat niet nodig is. Hij leeft en werkt nog steeds in Omaha, en weet zijn beleggingen zo uit te kiezen dat van verkoop alleen sprake is als er flinke winsten kunnen worden gemaakt. Het beleggingsvehikel bij uitstek is zijn Berkshire Hathaway. Coca Cola is een van de favorieten. Waarom? Omdat iedereen begrijpt dat daar flink winst mee kan worden gemaakt. Een uitgekiende strategie leidt zo tot dat extra geld verdienen op de beurs.

Succesvol beleggen in 2017

Warren Buffett is steeds op zoek naar beleggingen met een minimaal risico, en hij is beroemd om zijn speculaties tegen het Britse pond. Dit alles maakte hem superrijk. Alles staat of valt bij een zeer gedegen voorbereiding. Hij stapt niet in een bedrijf of belegging als hij het niet volledig begrijpt. Bovendien beperkt hij zijn risico door in maximaal 10 beleggingen te stappen. Allemaal beleggingen waar hij volledig in gelooft. Dat wil niet zeggen dat hij een luie belegger is, want aan alle beleggingen gaat veel tijd van studie vooraf. Warren doet aan fundamentele analyse, waarbij het gaat om de intrinsieke waarde van een bedrijf. Op basis hiervan bepaalt hij de marktwaarde en de toekomstige marktwaarde van een onderneming en zijn aandelenkapitaal. De technische analyse die door vele traders en wordt gebruikt, is dus niet aan hem besteed. Veel van zijn geld zit ook in indexbeleggen. Koop zolang aandelen goedkoop zijn.

Indexbeleggen en Warren Buffett

Indexbeleggen is een beleggingsvorm die haast door Buffett is uitgevonden. Met indexbeleggen volgt u een bepaalde index van de beurs. U verslaat met de indexvolgers de beurs niet, maar doet het ook weer niet slechter dan de gekozen benchmark. Een bijkomend voordeel is dat de transactiekosten laag zijn. U zorgt gewoonweg dat uw beleggingsportefeuille de opbouw heeft van de index. Verdwijnt een bepaalde onderneming uit de index dan verkoopt u die aandelen, komen er nieuwe bij dan koopt ook u aandelen bij. Eenvoudiger kan haast niet. De index tracker is een goedkope manier van beleggen, omdat er nauwelijks kosten hoeven te worden betaald. Bovendien is er inmiddels een groot aanbod van deze trackers en ETFs. Wie relatief goedkoop wil beleggen, kiest dus voor de index trackers. Een alternatief hiervoor is de goedkope manier van beleggen bij MoneYou.

MoneYou beleggen via beleggingsrekening

Ook bij MoneYou kunt u eenvoudig een beleggingsrekening openen en beleggen in de AEX index. Deze vorm van indexbeleggen kan net zo succesvol zijn als het in de index beleggen van Warren Buffett. Het mooie is ook dat u zelf bepaalt hoeveel risico u met beleggen wilt nemen. U kunt ook kiezen voor een mengvorm van sparen en beleggen. Niet zo gek want MoneYou staat al lange tijd in de top van aanbieders van de hoogste spaarrente in ons land. MoneYou beleggen kan vanaf elk bedrag. Er is geen vermogensbeheerder die eist dat u een paar ton bezit. Neen, u belegt in de index door aan te geven hoeveel u daarin wilt beleggen en de rest gaat vanzelf.

Slot

Succesvol beleggen betekent ook kijken naar hoe andere succesvolle beleggers op de beurs dat doen en dan is iemand als Warren Buffett, lange tijd CEO van Berckshire, een goed voorbeeld.
© 2010 - 2017 Geld4you, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Succesvol beleggen zoals Warren Buffett"

Infoteur: Geld4you
Laatste update: 12-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!