InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Participeren in een Scheepvaart-CV

Participeren in een Scheepvaart-CV

Participeren in een Scheepvaart-CV Een beleggingsproduct kiezen lijkt soms net op het aanschaffen van een nieuwe auto. De één houdt van snelheid, de ander van degelijkheid en weer een derde let meer op verbruik. Zo is het ook met beleggingsproducten. De één gaat voor snelle rendementen, de ander kiest voor zekerheid en dan heb je ook nog de scheepvaart-CV.

Scheepvaart CV

Als je deelneemt in een scheepvaart-CV wordt je mede-eigenaar van een groot schip. Dat schip moet als je gaat participeren meestal nog gebouwd worden. Meer dan bij het aandeelhouderschap van een groot bedrijf ben je bij een scheepvaart-CV betrokken als participant.

Commanditaire Vennootschap

Bij de vennoten in een scheepvaart-CV wordt verschil gemaakt tussen twee soorten vennoten. De beherende vennoten hebben de leiding en nemen besluiten. Zij zijn aansprakelijk, ook als de resultaten slecht zijn en er schulden moeten worden betaald. De stille vennoten kunnen niet meer dan hun inleg verliezen en hebben als het wel goed gaat recht op een deel van de winst. Gelukkig gaat het meestal wel goed.

Participant worden

Zodra er weer op een nieuwe scheepvaart-CV kan worden ingeschreven, wordt daar reclame voor gemaakt. Je ziet de advertenties in de landelijke bladen en je favoriete TV-programma wordt er voor onderbroken. Het is gebruikelijk dat je als reeds bestaande participant op de hoogte wordt gebracht van een nieuwe emissie.
Je kunt over het algemeen deelnemen in bedragen van € 5000,= of een veelvoud daarvan. Dat kan per bedrijf die deze scheepvaart-CV’s uitgeeft verschillen. Je moet er van uitgaan dat je voor een periode van 5 tot 10 jaar niet aan je inleg kan komen.

Stoppen

Je deelname beëindigen is minder makkelijk dan bij aandelen. Een aandeel kan je over het algemeen tijdens kantoortijden binnen enkele minuten nadat je bedacht hebt dat je er vanaf wil, verkopen. Als je van je participatie van de scheepvaart-CV af wil kan je dat melden bij het kantoor waar je deelneemt en aangeven dat je de deelneming wil verkopen. Over het algemeen zullen zij daarin bemiddelen.

Fiscaal voordeel

Het deelnemen in een scheepvaart-CV is fiscaal gunstig. Voor het bedrag van de deelneming ben je vrijgesteld van vermogenrendementsheffing. Wel moet je dan een verzoek indienen bij de belastingdienst om belasting te laten heffen op basis van het tonnageregime. Dat is een gunstige regeling.

Rendement

Het rendement van het schip wordt bepaald door de hoeveelheid bevrachting die het krijgt. Is het schip snel te beladen en krijgt het genoeg chartercontracten. Ook speelt de uiteindelijke hoogte van het bedrag van de verkoop van het schip een grote rol. Recente Scheepvaart-CV’s zijn afgesloten met rendementen van rond de 15%.

Risico

De risico’s van het beleggen in een scheepvaart-CV zijn gelegen in weinig bevrachting en geen interesse in een koop van het schip door derden. Uiteindelijk zou het zo kunnen zijn dat het schip bij verkoop te weinig opbrengt om de inleg volledig te compenseren.

Algemeen

Als participant van een scheepvaart-CV maak je deel uit van een overzichtelijk geheel. Het aantal participanten per scheepvaart-CV is te overzien. Je hebt een matige invloed op het bedrijfsbeleid. Bij belangrijke beslissingen heb je stemrecht, zoals bij goedkeuring jaarrekening en bij de verkoop van het schip. Door de kleinschaligheid voel je je meer betrokken bij het geheel.

Cyclisch

Schepen opereren in een cyclische markt. De huidige economische groei zorgt dat het hoogtijdagen zijn voor de scheepvaart-CV. Deelnemen is zeker een overweging waard als je hebt besloten een deel van je geld te willen beleggen.
© 2007 - 2017 Boxzoo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mogelijkheden met een premievrije lijfrenteverzekeringMogelijkheden met een premievrije lijfrenteverzekeringIn combinatie met de spaarloonregeling zijn in het verleden veel lijfrenteverzekeringen afgesloten. De spaarloonregeling…
Aflossingsvrije hypotheek is een grote foutAflossingsvrije hypotheek is een grote foutIn het verleden was de aflossingsvrije hypotheek in veel gevallen een onderdeel van een hypotheekadvies. Deze hypotheekv…
Pensioensparen met een product uit tak23Je kan pensioensparen bij banken, maar ook bij verzekeraars. Tot voor kort waren de mogelijkheden voor fiscale voordelen…
Hogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekHogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekDe betaalde hypotheekrente is aftrekbaar van het inkomen. Een hogere hypotheekrente betekent meer fiscaal voordeel.
Enkele vragen die je jezelf moet stellen als je wil beleggenIemand die wat geld heeft, wil daar graag meer rendement uithalen en gaat dit beleggen. Een gesprek met je bankier dring…

Reageer op het artikel "Participeren in een Scheepvaart-CV"

Infoteur: Boxzoo
Laatste update: 19-08-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!