InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Tips voor beleggen

Tips voor beleggen

Beleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedrijf, ben je mede-eigenaar van dat bedrijf. Als het bedrijf winst maakt, deel je in de winst. Je aandeel stijgt dan. Hoe meer aandelen, hoe meer winst. Andersom kun je ook verlies maken.

Beleggen of sparen

Door zowel beleggen als sparen kun je je inkomsten verhogen. Sparen brengt echter geen risico’s met zich mee. Je krijgt altijd wel rente, al is die soms variabel. Met beleggen neem je risico’s, maar je kunt er veel meer mee verdienen.

Je moet het geld wel voor een langere tijd kunnen missen en ertegen kunnen als je verlies lijdt.

Beleggingsfonds

Als beginnende belegger kun je het beste bij een beleggingsfonds beginnen. Dit fonds bestaat uit experts die het geld beleggen in verschillende ondertekeningen. Zo wordt het risico gespreid. Je hoeft zelf de koers niet in de gaten te houden.

Risico’s beleggingsfonds

De risico’s zijn beperkter dan als je aandelen hebt bij één bedrijf. Als je aandeel fors in waarde daalt, ben je veel geld kwijt. Als je bij een beleggingsfonds zit, wordt dat verlies gecompenseerd door de andere aandelen. Voor de winst geldt helaas hetzelfde. Die kan ook beperkter zijn als de andere aandelen niet stijgen.

Verder betaal je veel minder provisiekosten vergeleken bij andere aandelen. Provisiekosten zijn kosten die je aan de bank moet betalen als je een aandeel koopt of verkoopt.

Beleggingsfondsen voor jongeren

De Postbank en Robeco hebben een beleggingsfonds voor jongeren, die investeren in bedrijven die interessant zijn voor jongeren, zoals de McDonald’s, Nike en Coca Cola.

Tracker en AEX-index

Een “tracker” is eigenlijk een combinatie van een aandeel en een beleggingsfonds. Het risico is kleiner dan aandelen. Maar wat is een “tracker” nu eigenlijk? Een tracker is een aandeel, maar niet van een bedrijf of onderneming. Het is een aandeel van een index, zoals de AEX index. Hierin staan de 25 grootste bedrijven van Nederland genoteerd. De koers van deze 25 ondernemingen vormen de AEX index.

Zelf beleggen

Als je veel vertrouwen hebt in een bepaald bedrijf, kun je ook zelf beleggen, dus zonder beleggingsfonds. Hieronder volgen tips.

Tips beleggen

  • Spreid het risico. Koop verschillende aandelen.
  • Beleg niet meteen al je geld, maar bekijk wat er gebeurt met het geld dat je hebt belegd.
  • Begin niet zomaar. Voordat je begint met aandelen kopen, kun je het beste “oefenen”. Houd de koersen van aandelen bij op internet of op teletekst.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Beleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten kennen verschillende risico's. De hoogte van het risico van een beleggingsproduct bepaalt vaak de…
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Wat is index-beleggen?Bij beleggen denken mensen over het algemeen uitsluitend aan aandelen, maar de beleggingsmogelijkheden zijn veel ruimer.…

Reageer op het artikel "Tips voor beleggen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 14-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!