InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat is precies een broker?

Wat is precies een broker?

Wat is precies een broker? Het woord broker komt uit het engels. Een goede Nederlandse vertaling van broker zou zijn: effectenmakelaar. Oké, maar wat doet zo een ‘effectenmakelaar’ c.q. broker nu? Welke broker past bij mij en waar moet ik op letten?

Broker vervult twee rollen

Een broker kan zowel een persoon als een bedrijf zijn. Een broker kan dus twee verschillende rollen vervullen. Een broker als bedrijf is lid van de beurs en neemt orders aan van zowel particulieren als institutionele belegger. De broker fungeert als ‘makelaar’ door kopers en verkopers bij elkaar te brengen. Dit kunnen aandelen, obligaties of derivaten zijn zoals opties en sprinters. De broker verdient aan de commissies die betaalt worden bij deze transacties. De broker heeft dus geen belang bij de richting van de beurs en mag dus ook niet voor eigen rekening handelen. Er zijn verschillende manieren waarop de broker kopers en verkooporders aan elkaar kan koppelen (brokerage). Bij de meeste beleggingsbanken gebeurd dit elektronisch op een online platform. Grotere transacties kunnen ook telefonisch worden doorgegeven aan de market makers.Tenslotte zijn er nog de zogenaamde dark pools waarbij grote orders anoniem ingelegd kunnen worden.

Broker als persoon

Een broker als persoon handelt voor de eigen rekening van het bedrijf. Het bedrijf, meestal een (zaken)bank, probeert met het inzetten van kapitaal winst te maken op de financiële markten. Er zijn banken, die naast het handelen voor eigen rekening ook broker zijn voor particulieren en institutionele beleggers. Dit worden broker-dealers genoemd. Voorbeelden hiervan zijn: Saxobank, RBS en Ageas. Deze brokers moeten wel aan strenge eisen voldoen omdat zij anders kunnen profiteren van voorkennis door het inzicht in de koop- of verkooporders van hun klanten. De interne scheiding van deze twee activiteiten werkt via Chinese Walls. Beide afdelingen moeten strikt gescheiden worden gehouden.

Broker voor particulieren

De markt van brokers is de laatste tien jaar sterk veranderd. Dat komt onder andere door de enorme opkomst van internet. Internet heeft de markten en beurzen toegankelijker gemaakt voor particuliere beleggers. Er zijn veel verschillende (online)beleggingsbanken waaruit consumenten kunnen kiezen. Zo zijn er voor consumenten professionele brokers beschikbaar zoals Lynx, Todays Brokers en Interactive Brokers. Die zijn voornamelijk bekend vanwege het uitgebreide handelsplatform en de lage transactiekosten. Daar staat tegenover dat je meer moeite moet doen om het platform te leren kennen en daardoor misschien ontmoedigt raakt. Bij sommige Amerikaanse brokers moeten stortingen via buitenlandse rekeningen worden verricht. Andere bekende beleggingsbanken zijn Binckbank en Alex. Zij richten zich meer op een gebruiksvriendelijk online handelsplatform. Zij zijn over het algemeen wel goedkoper dan de traditionele banken maar kunnen op bijvoorbeeld tranactiekosten en keuzemogelijkheden moeilijk concurreren met Lynx. Daarnaast is het van belang te kijken naar de streamingskosten. Dit zijn kosten die je betaald voor het abonnoment om de koersen 'live' te zien bewegen. Koersen op de beurs kunnen sterk fluctueren en daarom zijn streamingskoersen sterk aan te raden. Als je echter van meerdere beurzen streamingkoersen wilt kan dit dus aardig oplopen.

Welke broker past bij mij?

De vereniging van effectenbezeitters (VEB) doet regelmatig onderzoek naar brokers en beoordeelt deze op een groot aantal punten. Het is slim om te kijken welke beoordeling deze objectieve vereniging geeft. Mocht je overwegen zelf te gaan beleggen? Onderzoek dan eerst goed de voor- en nadelen van de verschillende aanbieders Op websites van deze brokers kun je uiteraard de nodige informatie vinden. Bedenk ook van te voren wat je precies wilt. Wil je actief of juist passief gaan beleggen? Wil je gaan daytraden of zoek je juist solide vermogensopbouw? Dit zijn belangrijke vragen die u zichzelf moet stellen om tot een afweging te kunnen te komen.

Broker worden

De eisen die aan brokers worden gesteld zijn steeds strenger. De financiële wereld is sterk geavanceerd geworden. Mede daarom vragen brokers vaak universitair geschoolde mensen die intern nog een opleidingstraject volgen. Het salaris van een broker verschilt sterk maar wordt vaak afhankelijk gemaakt van prestaties. Een bekende broker is bijvoorbeeld Optiver.
© 2010 - 2014 Floriaan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Broker
  • http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:DahaLOlQluUJ:www.forexguru.nl/wat-zijn-brokers/+broker+wat&cd=3&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Reageer op het artikel "Wat is precies een broker?"

Infoteur: Floriaan
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!