InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in grond: het kopen van een stuk bouwgrond

Beleggen in grond: het kopen van een stuk bouwgrond

Beleggen in grond: het kopen van een stuk bouwgrond Voor wie de rente op de spaarrekening te laag vindt en zich niet wil wagen aan onstabiele aandelen, is een belegging in bouwgrond een goed alternatief. Met een investering in bouwgrond krijg je iets tastbaars in handen en heb je de mogelijkheid van een interessant rendement. Bouwgrond wordt alsmaar schaarser en de bevolkingsaangroei sterker. Belangrijk bij het kopen van een perceel grond is een scherpe aankoopprijs en een aantrekkelijke ligging. Bij je zoektocht naar een goede bouwgrond kan je je laten bijstaan door een vastgoedmakelaar, die het perceel zal vinden dat het meest aan je wensen beantwoordt.

Bouwgrond kopen als investering

Met het lage rendement van de spaarrekening en de crisis op de beurzen in het achterhoofd, zoeken meer mensen naar alternatieve beleggingen met een aantrekkelijk rendement. Het investeren in een onroerend goed is er daar één van. Het kopen van een bouwgrond kan interessant zijn vermits het aantal beschikbare bouwgronden er niet kleiner op wordt. Net als bij een belegging in vastgoed, zoals bijvoorbeeld een appartement, heb je bij bouwgrond iets tastbaars in handen. Bouwgrond kan niet zomaar van je gestolen worden, en blijft doorheen de jaren een waarde behouden.

Grond wordt schaarser

Er wordt steeds meer gebouwd en de bevolkingsaangroei blijft zich doorzetten. Meer mensen zullen dus een stukje grond nodig hebben om een huis te bouwen. Het voordeel voor de investeerder in grond is dat de bouwgrond schaarser zal worden. Hoe groter de vraag en hoe schaarser het aanbod, hoe meer de grond gegeerd is. Hierdoor zal de waarde van je grond dus verhogen.

Huisvesting

In dichtbevolkte landen als Nederland en België zal de vraag naar ruimte steeds groter worden. Om de aangroeiende bevolking van een degelijke huisvesting te voorzien, zal er meer bouwgond aangekocht moeten worden voor de uitbreiding van stedelijke gebieden. Niet alleen particulieren zullen op zoek gaan naar bouwgrond voor hun woningen. Ook zal er vanuit de overheden een sterke vraag blijven naar gronden voor het neerpoten van infrastructuur voor dienstverlening en recreatie. Bovendien hebben bedrijven gronden nodig voor hun handel en industrie.

Ligging en bestemming

Als je een perceel grond wilt kopen, dan is de waarde afhankelijk van de ligging. Grond in gebieden die populair zijn voor het bouwen van huizen, zal veel waard zijn. Veel hangt af van de omgeving waar de grond gelegen is en van de bestemming ervan. Is de grond bestemd voor het bouwen van landelijke woningen of van villa's? Is de bestemming van de grond eerder het oprichten van appartementsgebouwen? De waarde van een grond aan de rand van de bebouwde kom is anders dan de waarde van een kavel in een landelijk gebied.

Bouwgrond in het buitenland

Sommige investeerders zijn vooral geïnteresseerd in het investeren van gronden in het buitenland, zoals bijvoorbeeld op typische vakantiebestemmingen zoals Spanje of Turkije. Percelen grond die dichtbij strand en zee gelegen zijn, hebben een hogere waarde dan gronden met een bescheidener ligging. Als je een perceel grond wilt kopen in het buitenland, dan moet je nagaan wat de toekomstverwachtingen zijn als het gaat om de populariteit van de badplaats op het vlak van bouwprojecten, zowel wat particuliere bouwers betreft als de grote toeristische projectontwikkelaars. Bovendien moet je zeker op de hoogte zijn van de plaatselijke regels en wettelijke verplichtingen op het vlak van koopcontracten.

Mogelijk rendement

Als je wilt gaan investeren in bouwgrond, dan wil je natuurlijk een aantrekkelijk rendement. Om een goed rendement te kunnen halen, is het ten eerste van belang om een lage prijs te bekomen voor de aankoop van de grond. Hoe lager je aankoopprijs, hoe hoger het mogelijk rendement op lange termijn. Zoek ook uit wat de toekomstperspectieven zijn voor de omgeving en wat de bouwplannen zijn voor de buurt.

Bouwgrond vinden via een makelaar

Wil je je laten adviseren door een professioneel expert bij je zoektocht naar bouwgrond dan kan je een beroep doen op de diensten van een makelaar. Makelaars in vastgoed houden zich doorgaans bezig met alle aspecten van onroerend goed, maar sommigen zijn gespecialiseerd in bouwgrond. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars in jouw regio zodat je een idee krijgt van wat de mogelijkheden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.grondenmakelaar.be/, bezocht op 09/07/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in grond: het kopen van een stuk bouwgrond"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Bouwgrond kopen
Schrijf mee!