InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: investeren in studentenkamers

Beleggen in vastgoed: investeren in studentenkamers

Beleggen in vastgoed: investeren in studentenkamers Beleggen in studentenkamers wordt door investeerders in vastgoed gedaan om een extra inkomen te puren uit verhuuropbrengsten. De aankoop van studentenkamers kan op lange termijn een mooie investering zijn, vooral als de kwaliteit van de kamers goed blijft. Dit is geen sinecure als het gaat om studentenkamers, vermits deze sneller verouderen dan gewone studio's of appartementen. Ook de gemeenschappelijke ruimte moet goed onderhouden worden, wil men de kwaliteit van de woning op lange termijn behouden. Een vastgoedmakelaar kan je helpen om geschikte studentenkamers te vinden die je kan verhuren. En ook bij de verhuur van de kamers zelf kan de bijstand van een makelaar een groot verschil maken wat betreft het uiteindelijke rendement. Hoe kan je succesvol investeren in studentenkamers?

Investeren in studentenkamers: ligging

De meeste investeerders in vastgoed zijn allicht bekend met de boutade: "location, location and location" (oftewel: ligging, ligging en nog eens ligging) als antwoord op de vraag waar een belegger in vastgoed het meest moet op letten alvorens te investeren. En dit geldt ook voor een belegging in studentenkamers. Succesvol investeren in deze kamers is afhankelijk van de regio waarin geïnvesteerd wordt. De prijzen van studentenkamers kunnen soms verschillen naargelang de universiteitsstad. De oorspronkelijke aankoopprijs die je betaalt zal ook de mogelijke huurprijs beïnvloeden. Ook de ligging in de universiteitsstad zal een invloed hebben op de prijs: de studentenkamer dichtbij de universiteit of hogeschool zal meer waard zijn dan een studentenkamer die afgelegen is.

Gemeenschappelijke ruimte

Specifiek aan studentenkamers is dat ze bepaalde functies missen waarvoor de student terecht kan in een gemeenschappelijke ruimte. Het gaat om de badkamer, wc, en vaak ook de kookgelegenheid. Het onderhoud van die gemeenschappelijke ruimte wordt best goed opgevolgd om een al te snelle veroudering tegen te gaan.

Gemeubelde of ongemeubelde kamers

Voorts kan je als verhuurder de kamers gemeubeld of ongemeubeld aanbieden. Vaak wordt voorzien in een pakket meubels voor het basiscomfort, die de student dan eventueel kan aanvullen met eigen meubels. Als verhuurder van een gemeubelde studentenkamer moet je dus rekening houden met de kosten van het gebruik en eventuele vernieuwing van de aangeboden meubels.

Verhuuradministratie

Door het kortetermijnkarakter van de verhuur van studentenkamers zal er veel verloop zijn. Sommige studenten zullen de kamers al na een jaar verlaten, waardoor je relatief vaak op zoek moet naar nieuwe huurders. Om een langdurige leegstand te vermijden, zal je dus moeten zorgen voor een grote continuïteit van de verhuur. Door het regelmatig afsluiten van huurcontracten en de teruggave van huurwaarborgen zal de administratie van de verhuur vrij zwaar zijn.

Snelle veroudering

Door het grote verloop aan huurders staat de kwaliteit en het onderhoud van de studentenkamers onder vrij zware druk. De studentenkamers zullen dus vrij snel verouderen, terwijl ook de gemeenschappelijke ruimtes snel aan slijtage onderhevig zullen zijn. Als verhuurder komt het erop aan om hiermee rekening te houden en eventuele mankementen tijdig te ontdekken. Daardoor kan je snel reageren als er kostelijke herstellingswerken moeten gebeuren.

Wettelijke normen en fiscale gevolgen

Als het gaat om studentenkamers, dan zijn er vaak specifieke normen van toepassing. Zo kunnen er per universiteitsstad bepaalde eisen gesteld worden aan de brandveiligheid. Ook moet je nagaan wat de gevolgen zijn op fiscaal vlak als je studentenkamers wilt verhuren, vooral wat betreft de gemeentebelasting.

Rendement studentenkamers

Het rendement van studentenkamers is vooral afhankelijk van een degelijk onderhoud van de kamers en de gemeenschappelijke ruimte. Als verhuurder komt het erop aan om een goed onderhoud van de studenten te eisen en eventuele problemen tijdig op te lossen. Als de kwaliteit van de studentenkamers relatief goed blijft, dan kan de verhuur aan studenten op lange termijn interessante huuropbrengsten opleveren.

Advies vastgoedmakelaar

Een makelaar in vastgoed kan je eventueel helpen bij je zoektocht naar geschikte studentenkamers om te verhuren. Makelaars zijn op de hoogte van de specifieke wettelijke en fiscale regels en weten in welke omgeving van een studentenstad de meest rendabele studentenkamers te vinden zijn. Het advies van een vastgoedmakelaar bij de aankoop van studentenkamers kan dan ook erg nuttig zijn, en eventueel kan deze deskundige je ook helpen bij de eventuele verhuur van de kamers. Online kan je prijsoffertes van makelaars vinden waardoor je een idee krijgt van hoeveel hun advies je zal kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBeleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBelgisch Limburg is een regio die bij investeerders in vastgoed soms al eens onderschat wordt. Toch heeft deze provincie…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?Geld lenen kan je doen om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld voor de aankoop van een woning. Daarnaast kan je ook…
Beleggen in vastgoedBeleggen in vastgoedEr wordt veel belegd in vastgoed. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Een manier is door zelf te investeren i…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: investeren in studentenkamers"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!