InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in residentieel vastgoed: het kopen van een villa

Beleggen in residentieel vastgoed: het kopen van een villa

Beleggen in residentieel vastgoed: het kopen van een villa Beleggen in een villa doe je vooral voor eigen gebruik of met het oog op een verkoop in de toekomst. Het verhuren van een villa is minder courant omdat je vanwege de hoge huurprijs moeilijker huurders zal vinden. Bij een investering in residentieel vastgoed moet je onder meer rekening houden met vrij hoge energiekosten en een langere verplaatsingsafstand naar de stad. Doordat het aanbod aan villa's relatief beperkt is, zal je op termijn normaal gezien een meerwaarde kunnen hebben. Bij een vastgoedmakelaar kan je meer informatie inwinnen over de aantrekkelijkheid van een investering in een villa en het potentieel rendement ervan. Waarop moet je zoal letten bij het kopen van een villa?

Villa kopen

Het beleggen in een villa wordt vooral gedaan om er zelf te gaan wonen. Investeren in een villa wordt weinig gedaan om de woning te verhuren vermits de huurprijs nogal hoog zal liggen. Je koopt een villa dus in de eerste plaats voor eigen gebruik, als een alternatief voor een woning in de stad. Villa's hebben als grootste troeven rust en stilte, en vormen een soort van toevlucht uit de drukte van de stad.

Kosten villa

De voordelen van rust en stilte van een villa moet je zien in verhouding tot de mogelijke nadelen. Als je werkt in het stadscentrum, dan moet je rekening houden met je verplaatsing. Zo kunnen de verplaatsingskosten en de verplaatsingstijd naar je werk oplopen als je villa erg afgelegen ligt. Aan jou om dit mogelijk nadeel af te wegen tegen de voordelen. Bovendien heeft een villa als bijzonder kenmerk dat de kosten voor energie vrij hoog kunnen liggen. Een villa zal 's winters minder snel verwarmd geraken dan een huis in de rij. Er zal dan ook moeten gezorgd worden voor een degelijke isolatie van de woning.

Kwaliteit woning

De zin van een investering in een villa is afhankelijk van de kwaliteit van de woning. Ga op voorhand nauwkeurig na hoe de woning er voor staat op het vlak van eventuele herstellingen. Is de woning al vrij oud en zijn kostelijke herstellingen onvermijdelijk? Of is de woning eerder jong en staan er de eerste jaren waarschijnlijk geen noodzakelijke werken op het programma? Het is absoluut noodzakelijk om dit goed te controleren want verbouwings- en herstellingswerken aan villa's kunnen enorm hoog oplopen, zeker wanneer er moet geraakt worden aan de basisstructuur van de woning.

Rendement residentieel vastgoed

Villa verhuren

Residentieel vastgoed wordt minder gekocht om te verhuren dan voor eigen gebruik of voor verkoop. Als je een villa toch wilt verhuren dan kan je een vrij hoge huurprijs vragen. De eventuele huurprijs zal ook afhangen van de grootte van de grond waarop de villa gelegen is. Bovendien zal het niet eenvoudig zijn om huurders te vinden die bereid zijn om een hoge huur te betalen om in een villa te kunnen wonen.

Villa verkopen

Wat de verkoop betreft van de villa, liggen er meer mogelijkheden op het vlak van rendement. Vermits villa's sowieso al duur zijn en er niet veel meer bijgebouwd worden, zal je op lange termijn waarschijnlijk een meerwaarde kunnen realiseren. Doordat het aanbod aan villa's relatief beperkt is en zal blijven, zal je een hogere koopprijs kunnen vragen.

Bijkomende troeven

Het rendement van je villa hangt ook af van bijkomende troeven zoals de ligging en de omgeving. Een rustige, groene omgeving zal de waarde vermeerderen voor mensen die op hun rust gesteld zijn. Voor kandidaat-kopers die op zoek zijn naar een ligging dichtbij hun werk, zullen de bereikbaarheid van de woning en de beperkte verplaatsingskosten van belang zijn.

Advies vastgoedmakelaar

Door de hoge investering die de aankoop van een villa met zich meebrengt is het aangeraden om zoveel mogelijk onnodige kosten uit te sparen. Dit kan gaan van administratieve verplichtingen en wettelijke formaliteiten tot bijkomende renovatiekosten achteraf. Een vastgoedmakelaar kan je hierin met raad en daad bijstaan, en dit zowel wat betreft de aankoop en een eventuele verhuur van de villa. Bovendien heeft een makelaar doorgaans ook een goed zicht op specifieke karakteristieken in de omgeving (bv. veiligheid van de villawijk, geplande bouwprojecten, enz...). Online kan je prijsoffertes vinden van gespecialiseerde makelaars in je regio. Hierdoor krijg je meteen een beeld van het prijskaartje van deskundig advies op het vlak van residentieel vastgoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…

Reageer op het artikel "Beleggen in residentieel vastgoed: het kopen van een villa"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!