InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: investeren in nieuwbouwappartementen

Beleggen in vastgoed: investeren in nieuwbouwappartementen

Beleggen in vastgoed: investeren in nieuwbouwappartementen Nieuwbouwappartementen beschikken over heelwat troeven voor de belegger in vastgoed. Zo kan je een nieuwbouwappartement kopen om er zelf in te gaan wonen of om het te verhuren. Ook een latere verkoop met meerwaarde behoort steeds tot de mogelijkheden als de prijzen op de vastgoedmarkt gunstig zijn. Het rendement van een nieuwbouwappartement hangt af van de ligging van het gebouw en de kwaliteit van de appartementen. Bovendien moet je rekening houden met de kosten voor het dagelijks onderhoud. Om je met raad en daad bij te staan in je zoektocht naar het meest geschikte nieuwbouwappartement kan je de hulp inschakelen van een vastgoedmakelaar. Vastgoedmakelaars hebben doorgaans een goed beeld van lopende en nieuwe vastgoedprojecten in de omgeving.

Waarom een nieuwbouwappartement kopen?

Verhuren

Beleggen in een nieuwbouwappartement kan je doen omwille van drie redenen. Ten eerste om te verhuren aan huurders. Dan is het de bedoeling om er extra inkomsten uit te kunnen halen via de maandelijkse betalingen van huur.

Zelf bewonen

Ten tweede kan je investeren in een nieuwbouwappartement om er zelf te gaan wonen. In dat geval moet je ermee rekening houden dat de totale oppervlakte van het appartement iets groter moet zijn dan wanneer je het wilt verhuren. Als het appartement moet dienen als eigen verblijfplaats, dan beschik je best over wat meer ruimte. Zoek uit of het eventuele terras ruim genoeg is voor jouw voorkeur en of je kan beschikken over een garage of een autostaanplaats.

Verkopen

Ten derde kan je beleggen in nieuwbouwappartementen om ze na verloop van tijd met een meerwaarde te verkopen.

Ligging nieuwbouwappartement

Bij het beleggen in nieuwbouwappartementen is de ligging een belangrijke factor. Best ga je op voorhand uitgebreid na wat de omgeving van de te bouwen appartementen te bieden heeft. De waarde van het appartement zal hoger zijn als er in de buurt vrij veel faciliteiten zijn zoals openbaar vervoer, horeca, scholen en kantoren. Ook de nabijheid van het stadscentrum en de vlotte bereikbaarheid zal een rol spelen bij de waardebepaling van het pand.

Nieuwbouw: kwaliteit en kosten

Bij nieuwbouwappartementen moet je ook rekening houden met de kwaliteit van de woningen en de afwerking ervan. Hoe zullen de appartementen geïsoleerd worden en van welk niveau zal het comfort van de woningen zijn? Ook van belang is de organisatie van het algemeen beheer van de appartementen. Wat je zeker moet nagaan is hoe de gemeenschappelijke delen van het gebouw zullen onderhouden worden en wat de kosten ervan zijn. Het is handig om een beeld te krijgen van de totale kosten, zoals onder meer de elektriciteit, de schoonmaak, en het onderhoud van lift en gangen.

Toekomstige slijtage en veroudering

Nieuwbouwappartementen hebben het voordeel dat de eerste jaren de onderhoudskosten relatief laag zullen liggen. Na verloop van tijd kunnen de kosten echter oplopen omdat het gebouw zal verouderen. Ga in het begin goed na hoe hoog de kwaliteitsnormen van de nieuwbouwappartementen zullen liggen. Ga op zoek naar de beste kwaliteit, want bij een lage kwaliteit zullen de kosten op lange termijn nogal kunnen oplopen.

Huuropbrengsten van nieuwbouwappartementen

Rendement en kwaliteit

Bovendien zal een snelle veroudering van je appartementen op termijn leiden tot een verandering van het profiel van je kandidaat-huurders. Appartementen met een verzwakte kwaliteit zullen huurders aantrekken die financieel minder sterk staan. Dit komt omdat je door een snelle veroudering een lagere huurprijs zal kunnen eisen. Het rendement van de verhuur van appartementen hangt ook af van de verhouding tussen de onderhoudskosten en de verhuurprijs die je zal kunnen vragen.

Omgeving

Bovendien is de vraagprijs ook afhankelijk van de evolutie van de kwaliteit van het gebouw en de evolutie van de omgeving. Een omgeving die aan het verloederen is zal zorgen voor een daling van de prijzen op de huurmarkt, terwijl een heropleving van een wijk een stijging van de huurprijzen met zich mee kan brengen.

Advies vastgoedmakelaar

Vastgoedmakelaars zijn professionele volgers van nieuwe projecten op de vastgoedmarkt en zijn dan ook goed op de hoogte van de meest aantrekkelijke aanbiedingen. Zeker als het aankomt op nieuwbouw zijn makelaars er als de kippen bij om leuke appartementen aan te prijzen en te promoten. Het kan dan ook een goed idee zijn om meteen te rade gaan bij een makelaar om te kijken welke appartementen er zoal te koop zijn. Online kan je prijsoffertes aanvragen waardoor je een goed beeld krijgt van de mogelijkheden in jouw regio.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zeeBeleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zeeEen belegging in een appartement aan zee doe je meestal om twee redenen: om te verhuren of om er zelf tijd door te breng…
Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkelsBeleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkelsInvesteren in een winkelpand kan op lange termijn een aantrekkelijk rendement opleveren. Cruciaal bij een belegging in e…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: investeren in nieuwbouwappartementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Nieuwbouw kopen
Schrijf mee!