InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zee

Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zee

Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zee Een belegging in een appartement aan zee doe je meestal om twee redenen: om te verhuren of om er zelf tijd door te brengen. Sommige mensen kopen het ook met de bedoeling om er van hun oude dag te gaan genieten. Als je een appartement aan de kust wilt kopen, dan moet je rekening houden met verschillende factoren. Zo is het van belang om te weten wat de mogelijke huuropbrengsten zijn, en waar het appartement gelegen is. In die optiek is het goed om weten dat een appartement met zeezicht altijd een streepje voor heeft. Het advies van een vastgoedmakelaar kan je helpen bij het vinden van een geschikt appartement aan zee. Daarnaast kan een vastgoedkantoor ook de organisatie en het management van de verhuur van je appartement op zich nemen.

Appartement aan zee kopen

Een appartement aan zee is op zich een heel aantrekkelijk vastgoed, vermits het zowel kan dienen voor eigen gebruik als voor de verhuur aan toeristen. Zo kan je bijvoorbeeld in de zomermaanden je vakantie in je appartement aan zee doorbrengen en de rest van het jaar verhuren. Als je de aankoop wilt doen, moet je hier rekening mee houden. Zo is het interessant om uit te zoeken wat de huurprijzen op de markt zijn in de gemeente waar je een appartement op het oog hebt. Als je een appartement aan zee koopt om er definitief te gaan wonen na je pensioen, dan is het interessant om voor een ruimer appartement te kiezen.

Ligging appartement

Appartementen aan de kust kunnen enorm verschillen qua prijzen en qua mogelijke huuropbrengsten. Elk stadje aan de kust heeft zo haar eigenheid, zowel wat het publiek betreft als de recreatiemogelijkheden. Als je denkt aan de verhuur is het van belang om hiermee rekening te houden. Is het appartement gelegen in een kustgemeente die eerder sjiek en exclusief is, of bestaat het toeristenpubliek eerder uit gezinnen uit de middenklasse? Dit zijn allemaal kenmerken die een invloed hebben op de oorspronkelijke aankoopprijs en ook op de mogelijke verhuurprijs.

Appartement met zeezicht

Een factor die specifiek is bij de investering in appartementen aan zee, is het al dan niet aanwezig zijn van zeezicht. Een appartement met zeezicht zal altijd iets speciaals hebben en zal altijd aantrekkelijker zijn voor het publiek. De mogelijke meerwaarde uit verkoop op lange termijn en de mogelijke verhuuropbrengsten zullen dus een pak hoger liggen dan bij een appartement in een kustgemeente dat geen zeezicht heeft. In principe is een appartement met zeezicht altijd meer waard dan een gelijkaardig appartement zonder zeezicht.

Huuropbrengsten naargelang seizoen

Een ander specifiek kenmerk van appartementen aan zee is dat de huuropbrengsten nogal kunnen verschillen wat de seizoenen betreft. In het volle zomerseizoen zal je een hogere verhuurprijs kunnen aanrekenen dan tijdens het jaar. Hetzelfde geldt voor periodes met feestdagen, zoals het paasweekend of de kerstvakantie. Om een gepaste huurprijs te kunnen aanrekenen, is het aangeraden om een beroep te doen op een verhuurkantoor aan de kust.

Fiscale gevolgen

Als je een appartement op het oog hebt, hou dan ook rekening met de belastingen die de gemeente aanrekent. De fiscale gevolgen van het hebben van een tweede verblijf aan de kust kunnen nogal verschillen per gemeente. Ook ga je best na hoe de eventuele huuropbrengsten in de gemeente belast zullen worden.

Verhuur door vastgoedmakelaar

Hoogseizoen

Vastgoedmakelaars aan de kust zijn goed op de hoogte van de huurprijzen op de markt. Bovendien kunnen ze door hun aanwezigheid ter plekke zorgen voor een vlotte afhandeling en opvolging van de huurcontracten. Als je in het hoogseizoen (zomervakantie, feestdagen) mooie huuropbrengsten kan verkrijgen, dan is het ook niet erg als het appartement tijdens stille periodes niet verhuurd is. Je kan dan immers even verder teren op de aantrekkelijke opbrengsten van het hoogseizoen.

Prijzen makelaars

Een appartement kopen aan zee om aantrekkelijke opbrengsten uit verhuur te incasseren kan met de hulp van een vastgoedmakelaar. Makelaars kunnen je adviseren bij zowel de aankoop van het appartement, als bij de organisatie en het management van de verhuur ervan. Online kan je prijsoffertes van makelaars vinden waardoor je meteen een beeld krijgt van wat zoal de mogelijkheden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een appartement kopen aan de kust: hoe,waar en waarom?Een appartement kopen aan de kust: hoe,waar en waarom?Een appartement of studio kopen aan de kust kan een zeer interessante belegging zijn, waar je zelf ook plezier aan belee…
Vastgoed, een appartement kopenVastgoed, een appartement kopenEen appartement kopen voor uw kind of om deze te verhuren in 2017 is toch iets anders dan het kopen van een woning. U kr…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenGeld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenVastgoed is een aantrekkelijke sector om geld mee te verdienen. Bij het kopen en verkopen van vastgoed gaan grote geldbe…
Vastgoed: het kopen van een penthouse of dakappartementVastgoed: het kopen van een penthouse of dakappartementEen penthouse kopen is niet alleen interessant voor wie er wil wonen, maar ook voor de investeerder in vastgoed. Een pen…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zee"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!