InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: tips bij het kopen van seniorenflats

Beleggen in vastgoed: tips bij het kopen van seniorenflats

Beleggen in vastgoed: tips bij het kopen van seniorenflats Beleggen in seniorenflats is in de eenentwintigste eeuw relatief populair geworden. Sommige beleggers in vastgoed zien in de vergrijzing een opportuniteit om te investeren in flats of appartementen voor senioren. Doordat mensen gemiddeld langer leven zullen er immers meer aangepaste woningen voorzien moeten worden voor ouderen. Door te investeren in seniorenflats kan je huurinkomsten genereren en tegelijkertijd huisvesting voorzien voor jezelf als je er van je oude dag wilt gaan genieten. Op die manier is een investering in een seniorenflat dubbel interessant: je hebt je geld goed geïnvesteerd en je beschikt over een vorm van woonzekerheid wanneer je op gevorderde leeftijd bent gekomen. Een vastgoedmakelaar kan je op weg helpen in de zoektocht naar een geschikte seniorenflat. Welke tips kunnen nuttig zijn bij het kopen van seniorenflats?

Comfort voor bejaarden

In de westerse wereld ligt de levensverwachting in het begin van de eenentwintigste eeuw alsmaar hoger. De demografische evolutie van de maatschappij is van die aard dat er in de nabije toekomst meer en meer behoefte komt aan huisvesting voor senioren. Bovendien gaat het om aangepaste huisvesting: flats en appartementen die uitgerust zijn met een comfort dat specifiek gericht is op bejaarden. De vergrijzing brengt met zich mee dat er de volgende jaren een grote vraag zal zijn naar comfortabele seniorenflats. Het is dus geen slecht idee om te beleggen in dit type vastgoed.

Kwaliteit seniorenflat

Aangepast comfort

Seniorenflats moeten specifiek uitgerust zijn met meubels en sanitair die aangepast zijn aan de noden en wensen van senioren. Daarom moet de kwaliteit van de seniorenflat nauwkeurig worden gecontroleerd. Hou hierbij rekening met details, zoals bijvoorbeeld het praktisch gebruik van de keukeninstallaties en het comfort op de badkamer.

Veiligheidsnormen

Op het vlak van seniorenflats liggen de normen vrij hoog: zo liggen de vereisten op het vlak van de brandveiligheid veel hoger dan bij een gewoon flatgebouw. Bejaarden zijn immers minder zelfredzaam in noodgevallen zoals bijvoorbeeld brand. Voorts is het van belang om te weten of er een 24 uur-noodcentrale is en een aanwezigheid van eventuele verpleegkundigen.

Ligging en uitbating

Ligging

Bij de huisvesting van bejaarden is het belangrijk om te kijken wat de mogelijkheden zijn van het openbaar vervoer. Hoe ver is de afstand tot de nabijliggende winkels? Hoe toegankelijk is het gebouw voor bezoekers? Een seniorenflat krijgt meer waarde als ze toegankelijk is en een aantrekkelijke omgeving heeft.

Dagelijks beheer

Een andere vraag die zeker gesteld moet worden is hoe het dagelijks beheer van de seniorenflats is geregeld. Welke organisatie zorgt voor de uitbating van de seniorenflats en welke diensten bieden zij aan? Hoe beter de dienstverlening is geregeld, hoe meer gegeerd de seniorenflats zullen zijn en hoe rendabeler jouw belegging.

Kosten van uitbating

Een seniorenflat wordt soms vergeleken met een hotel; de zorgverlening en de aangeboden service zijn dus van cruciaal belang voor een goede uitbating. Als je kan genieten van een goede uitbating van de seniorenflats, dan zullen de kosten voor het onderhoud en voor het personeel ook vrij hoog liggen. Dit is een niet te onderschatten factor waarmee je rekening moet houden als je wilt gaan beleggen in seniorenflats.

Zelf in een seniorenflat gaan wonen

Vaak doen beleggers een investering in seniorenflats met in het achterhoofd het idee om er zelf hun oude dag te gaan doorbrengen. Op die manier kan je eerst jarenlang huurinkomsten genereren door de verhuur, en als je de tijd rijp acht, er zelf gaan wonen. Dan hoef je geen huur te betalen, want jij bent de eigenaar van de flat. Door de aankoop van een seniorenflat kan je dus twee vliegen in één klap slaan. Als je er zelf wilt gaan wonen moet je wel nog vergoedingen betalen voor de dienstverlening, zoals het dagelijks onderhoud, de verwarming, elektriciteit, enz... Met die kosten moet je steeds rekening houden: een verblijf in een seniorenflat kan per maand vrij duur zijn.

Seniorenflats kopen

Bij je zoektocht naar een geschikte seniorenflat kan je je laten bijstaan door een vastgoedmakelaar. Een makelaar in vastgoed is op de hoogte van de mogelijkheden en de prijzen op de markt. Ook voor het beheer en het management van de flats kan een vastgoedmakelaar nuttig zijn. Deze deskundige kan je informeren over de meest aantrekkelijke seniorenflats in de buurt en je bovendien al een idee geven van het potentieel rendement van de seniorenflats. Online kan je prijsoffertes van makelaars aanvragen waardoor je meteen een beeld krijgt van wat deskundig advies terzake je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenSuccesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenBeleggen in vastgoed voor een hoog en een waardevast rendement, dat kan ook in 2017. De vastgoedmarkt en de zeker de won…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: tips bij het kopen van seniorenflats"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!