InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?

Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?

Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt? Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van steen en lijkt daarom een veiliger belegging dan bijvoorbeeld aandelen. Het kopen van een onroerend goed heeft meestal grote gevolgen voor je financiële toestand, zoals het aangaan van een hypotheek om de aankoop mee te financieren. Bovendien moet je rekening houden met factoren zoals de mogelijke verhuuropbrengsten en de eventuele meerwaarde van het vastgoed. Om alles een beetje in goede banen te leiden kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar. Zowel bij de aankoop van het onroerend goed als bij een eventuele verhuur kan een makelaar je met raad en daad bijstaan. Waarop moet je zoal letten bij de aankoop van vastgoed?

Beleggen in vastgoed: redenen

Het kopen van een vastgoed heeft altijd een bepaalde beweegreden. Zo kan je vastgoed kopen om er zelf in te gaan wonen of als een loutere belegging. In dat tweede geval koop je het vastgoed met het oog op verhuur of verkoop. Als je het vastgoed wilt verhuren, dan moet je meteen uitzoeken wat de mogelijke huurprijs zou kunnen zijn. Als het gaat om verkoop, dan komt het er op aan om rekening te houden met de mogelijke meerwaarde in de toekomst. Ook kan het zijn dat je een vastgoed wilt kopen om de eerste jaren te verhuren, en het op latere leeftijd zelf te gaan bewonen.

Soort vastgoed

De tweede factor om rekening mee te houden als je gaat beleggen in vastgoed, is de soort vastgoed waarin je wilt investeren. Ben je op zoek naar een vastgoed dat bewoond kan worden, zoals een appartement of een rijhuis? Of wil je je vooral richten op commercieel vastgoed, zoals winkels en horeca? Afhankelijk van de keuze die je maakt, zullen de fiscale gevolgen anders zijn. Beleg je liever in nieuw vastgoed of in bestaand vastgoed? In dat geval moet je dan weer een grondige schatting maken van de eventuele onderhoudskosten op de korte en lange termijn.

Financiering vastgoed

Cruciale vraag bij het investeren in vastgoed is de financiering. Wat is het basisbedrag dat je rechtstreeks wilt en kunt investeren? Eens je een bedrag in je hoofd hebt om meteen op tafel te leggen voor de investering, kan je nagaan hoeveel je extra kan lenen om de financiering rond te krijgen. Hierbij moet je nagaan welke hypotheek je kan afsluiten om de aankoop rond te kunnen maken. Doe navraag bij je bank wat de mogelijkheden zijn op het vlak van het afsluiten van een hypotheek.

Opbrengsten verhuur

Als je het vastgoed wilt gaan verhuren, dan is het natuurlijk interessant om weten wat de verhuuropbrengsten kunnen zijn. Daarom is het aangeraden om onderzoek te doen naar de prijzen op de huurmarkt, afhankelijk van het type vastgoed dat je wilt gaan kopen. De inkomsten van de verhuur van een appartement in een provinciestadje kunnen natuurlijk een heel stuk lager liggen dan van een appartement aan zee. Ook op fiscaal vlak kunnen de gevolgen verschillend zijn voor de verhuuropbrengsten van commercieel en residentieel vastgoed. Aangeraden is om op voorhand nauwkeurig uit te zoeken hoe jouw verhuuropbrengsten belast zullen worden.

Advies vastgoedmakelaar

Promotie en organisatie

Als je het vastgoed eens in eigendom hebt, dan stelt zich de vraag hoe je het zal gaan verhuren. Plaats je gewoon een zoekertje in de krant en wacht je op geïnteresseerden? Maak je een aantrekkelijke advertentie en plaats je het op een website voor vastgoed? Je moet je ook de vraag stellen of je de formaliteiten van de huur en de administratie zelf wilt afhandelen of liever overlaat aan een professioneel vastgoedkantoor.

Professionele afhandeling

Als je een beroep doet op een vastgoedmakelaar dan ben je min of meer gerust in een correcte afhandeling van de verhuur en de opvolging van de huurovereenkomsten. Een vastgoedmakelaar kent alle kneepjes van het vak en kan je interessant advies geven bij de zoektocht naar geschikt vastgoed, alsook bij de aankoop en de eventuele verhuur ervan. Online zijn er prijsoffertes van makelaars in je regio te bekomen, waardoor je meteen een goed beeld krijgt van het prijskaartje van hun advies en bijstand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zeeBeleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zeeEen belegging in een appartement aan zee doe je meestal om twee redenen: om te verhuren of om er zelf tijd door te breng…
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?"

Reacties

Gerbe van Dam, 07-06-2012 11:18 #2
Geachte heer/ mevrouw,
Graag zou ik van u advies krijgen over het beleggen in een huis in Polen.

Ik dacht:
Is dat met de huidige aandelenmarkten niet erg verstandig?
En aangezien de Nederlandse economie, vergeleken met de Poolse economie een stuk minder rooskleurig is, kan ik beter naar een stabilere economie als Polen uitwijken.
Kortom, kunt u mij naar artikelen verwijzen waarin mijn mening gestaafd danwel bestreden wordt?

Bij voorbaat dank,

Gerbe Reactie infoteur, 10-06-2012
Hallo Gerbe,

Gezien de wankele situatie in de eurozone lijkt een belegging in Polen zeker geen slecht idee. Bovendien is de situatie op de huizenmarkt in Nederland hoogst onzeker en wordt er meer en meer gevreesd voor een huizenbubble. Nederland is altijd een van de sterkhouders geweest in de Europese economie, maar lijkt nu meegesleurd te worden door de onzekere toekomst van de euro. Polen is momenteel stabieler en kan rekenen op interessante groeiprognoses.
In volgend artikel over investeren in Polen vindt u meer info:
http://financieel.infonu.nl/beleggen/98721-investeren-in-polen-is-beleggen-in-polen-interessant.html
alsook op de vermelde links onderaan hetzelfde artikel.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Teuntje, 26-08-2010 19:43 #1
Allemaal adviezen waar je op moet letten, ik mis er echter een die belangrijk is namelijk, moet je het nu wel of niet doen en waarin is het het eventueel het beste in. Reactie infoteur, 27-08-2010
Beste Teuntje,

De dingen die in het artikel aangehaald worden zijn bedoeld als tips om mee rekening te houden als je van plan bent om vastgoed te kopen.

Bij het kopen van onroerend goed komen dan ook veel dingen kijken en is het handig als je over wat adviezen kan beschikken. Of je nu al dan niet vastgoed "moet" kopen, dat is helemaal je eigen keuze. Ook in welke soort vastgoed je best investeert, is afhankelijk van je eigen doelstellingen en ambities. Het kan zijn dat je vastgoed wilt kopen om er een passief inkomen uit te halen: in dat geval is het belangrijk om te kijken wat de mogelijke huuropbrengsten van een verhuurwoning kunnen zijn. Wil je een tweede woning waar je enkele weken of maanden per jaar naar toe kan om uit te blazen, dan bekijk je best de markt van de vakantiewoningen.

Tenslotte kan het geen kwaad om een beroep te doen op een vastgoedmakelaar voor verder advies. Deze zal de mogelijkheden bekijken vanuit jouw persoonlijk standpunt en je aan de hand daarvan advies geven over de best mogelijke investeringen in vastgoed.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Reacties: 2
Schrijf mee!