InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beginnen met beleggen: welke vragen moet je je stellen?

Beginnen met beleggen: welke vragen moet je je stellen?

Beginnen met beleggen: welke vragen moet je je stellen? Voor wie wil beginnen met beleggen kan het nuttig zijn om zich eerst enkele vragen te stellen. Aan de hand van de antwoorden kan de belegger te weten komen of een bepaalde belegging aangewezen is. Als je aandelen, obligaties of andere activa wilt aankopen hou je best steeds rekening met je beleggersprofiel. Voorts is het noodzakelijk de belegging te begrijpen en te weten of je kapitaal beschermd is. Ook is het nuttig om alle mogelijke kosten op een rijtje te zetten, en te vergelijken met het potentieel rendement. Bovendien wordt een van de meest vanzelfsprekende vragen nogal eens verwaarloosd in alle beleggersenthousiasme, namelijk: hoe en wanneer kan je je geld terug eisen? Daarom is het nuttig om een slim lijstje met vragen bij de hand te houden als je eraan denkt om nieuwe beleggingen te doen. Welke vragen zijn aangeraden om te stellen als je wilt beginnen met beleggen?

Beginnen met beleggen: beleggersprofiel

Vóórdat je in beleggingen gaat, heb je al een beleggersprofiel opgemaakt waarin staat welk type belegger je bent. Als je niet van risico houdt, dan behoor je eerder tot de defensieve beleggers. Ben je avontuurlijk ingesteld en verwacht je hoge rendementen, dan neig je al naar de offensieve beleggerstypes. Belangrijk is om steeds je vooraf bepaalde beleggersprofiel te respecteren als je je op nieuwe beleggingen wilt storten.

Plaats in beleggingsportefeuille

Als je een belegging wilt doen, moet je dus eerst nagaan of die belegging overeenkomt met je beleggersprofiel en of ze past in je globale beleggingsportefeuille. Als je een nieuwe belegging wilt doen, dan is het misschien gepast om een andere belegging van de hand te doen. Bij het maken van deze keuzes komt het er steeds op aan om je beleggingsportefeuille gediversifieerd te houden en een duidelijk antwoord te kennen op de vraag welke plaats de nieuwe belegging kan innemen in je globale beleggingsportefeuille.

Belegging begrijpen

Er is een belangrijke grondregel die zegt dat je niet moet investeren in wat je niet begrijpt. Als je de belegging niet begrijpt, dan kan je ook veel moeilijker de voordelen en de nadelen van het beleggingsproduct inschatten. Zo zal het moeilijker zijn om het risico in te schatten van een ingewikkeld beleggingsproduct dat je niet begrijpt. Dit is tegenwoordig geen sinecure want de beleggingsproducten die door banken aangeboden worden zijn vaak gecompliceerd en bevatten vele kleine regeltjes.

Kapitaal beschermd?

Als je beleggingen doet, zou je moeten weten of je ingebrachte kapitaal beschermd is. Zo zijn er bijvoorbeeld aandelenfondsen of beleggingsfondsen waarbij je minstens een deel van je inleg terugkrijgt als het rendement van het fonds negatief blijkt te zijn. Vaak ligt het potentieel rendement in verhouding hoger naargelang de gewaarborgde kapitaalinbreng lager is. Bij een beleggingsfonds dat je kapitaal voor 90 % garandeert, zal het mogelijk rendement dus relatief beperkt zijn.

Risico

De cruciale vraag die je in dit geval moet stellen is vooral welk maximaal verlies je kan lijden. Je moet uitgaan van het slechtst mogelijke scenario om vooraf het risico grondig te kunnen inschatten. Een risicofactor van 0 % verlies zal je vinden bij de spaarrekening, terwijl een 100 % risico te vinden is bij aandelen. Beleggingsproducten zullen steeds tussen die twee uitersten een positie innemen wat betreft het mogelijk verlies.

Kosten en rendement

Bij beleggingsproducten komen altijd kosten kijken, welk product je ook kiest. Het beste is om meteen een lijstje te maken met alle kosten, en dat zijn er heelwat: beheerskosten, administratiekosten, transactiekosten, instapkosten, uitstapkosten, eventuele commissielonen...Tel alle mogelijke kosten op en breng de totaalsom in rekening met het mogelijk rendement dat je kan maken. Op die manier kan je de afweging maken of de belegging het proberen waard is.

Geld terug

Uiteraard wil je weten wat de termijn van de belegging zal zijn. Hou altijd rekening met je beleggingshorizon, zowel op korte als op lange termijn. Als je twijfelt of je je geld binnen enkel jaren zal nodig hebben, dan moet je niet voor een langetermijnbelegging kiezen. Als je vóór het einde van de overeengekomen termijn uit de belegging wilt stappen en je geld terug wilt, dan moet je immers meestal uitstapkosten betalen. Het is altijd nuttig om te weten hoeveel die uitstapkosten bedragen vóórdat je voor een bepaalde belegging kiest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedragBeleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedragDe relatief lage rente op de spaarrekening zet sommige mensen ertoe aan om hun geld op een andere manier te investeren.…
Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel heb ik?Welk beleggersprofiel hebt u, welk risicoprofiel hoort bij uw beleggingen en hoe kunt u dat in 2017 bepalen? Beleggen is…
Sparen of beleggen? Zoek uit welk spaarprofiel bij je pastSparen of beleggen? Zoek uit welk spaarprofiel bij je pastBij een economische crisis sluipt er automatisch wat meer terughoudendheid binnen bij de beleggers. Sparen wordt dan een…
Tips Startende/ Beginnende BeleggerBen jij een beginnende belegger en vraag je je af wat de dingen zijn die een startende belegger moet weten en moet doen?…

Reageer op het artikel "Beginnen met beleggen: welke vragen moet je je stellen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beginnen met beleggen
Schrijf mee!