InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoedfondsen: wat zijn de voor-en nadelen?

Beleggen in vastgoedfondsen: wat zijn de voor-en nadelen?

Beleggen in vastgoedfondsen: wat zijn de voor-en nadelen? Beleggen in vastgoed kan eenvoudigweg door een vastgoed aan te kopen. Maar voor wie het geld niet heeft of de verantwoordelijkheid van de eigendom niet wil, is er nog een andere manier om te beleggen in vastgoed: het vastgoedfonds. Vastgoedfondsen zijn fondsen die investeren in onroerende goederen zoals bijvoorbeeld woningen, kantoren of winkels. De voordelen van vastgoedfondsen zijn het enorm uitgebreide aanbod en de relatief hoge dividenduitkering. Bovendien wordt het beleggingsfonds op een professionele manier beheerd door een specialist in vastgoed. Op die manier maak je meer kans op een mooi rendement. Zijn er ook nadelen verbonden aan vastgoedfondsen?

Beleggen in vastgoed

Beleggen in vastgoed is een van de mogelijkheden om je geld met een interessant rendementspotentieel te beleggen. Beleggen in vastgoed houdt minder risico in dan beleggen in aandelen en kan toch een aardige winst opleveren. Je kan in vastgoed beleggen door eenvoudigweg een onroerend goed te kopen om er zelf in te gaan wonen of om te verhuren. Dat is een manier om rechtstreeks te beleggen in vastgoed. Maar als je de financiële middelen niet hebt om een onroerend goed te kopen is er nog een mogelijkheid om onrechtstreeks te beleggen in vastgoed via vastgoedfondsen.

Wat is een vastgoedfonds?

Beleggingsfonds

Als je de verantwoordelijkheid en de lasten niet wilt die samengaan met het verwerven van een onroerend goed, dan kan je ook op een indirecte manier beleggen in vastgoed. Dit kan via een vastgoedfonds: dat is een beleggingsfonds dat investeert in allerlei soorten vastgoed. Het kan bijvoorbeeld gaan om huizen, appartementen, winkels en kantoren.

Soorten

Er zijn enorm veel mogelijkheden als het gaat om vastgoedfondsen: er zijn fondsen die vooral investeren in eigen land, fondsen die investeren in het buitenland, fondsen die vooral beleggen in kantoren, enz...Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in de ontwikkeling van het toerisme wereldwijd, dan kan je investeren in een vastgoedfonds dat zich richt op vakantiewoningen. Het komt erop aan te kiezen voor het fonds dat het best bij jouw profiel en jouw verwachtingen past.

Vastgoedfondsen voordelen

Dividend

Beleggen in een vastgoedfonds heeft tal van voordelen. Ten eerste krijg je bij vastgoedfondsen vaak een mooi dividend. Dat heeft ermee te maken dat er veel inkomsten binnenkomen op het vlak van verkoop en verhuur van woningen, zoals bijvoorbeeld de maandelijkse huuropbrengsten van huizen of appartementen.

Aanbod

Ten tweede is er het uitgebreide aanbod aan vastgoedfondsen, waardoor je de keuze hebt je te richten op een bepaalde sector of geografisch gebied van de vastgoedmarkt. Ook kan je je belegging spreiden door te beleggen in verschillende sectoren en gebieden wereldwijd. Je kan je richten op één sector of gebied maar ook meerdere sectoren en gebieden met elkaar combineren.

Professioneel beheerder

Ten derde biedt een vastgoedfonds het voordeel dat je je geld toevertrouwt aan specialisten. De professionele beheerders van de vastgoedfondsen zijn vertrouwd met de laatste ontwikkelingen in de vastgoedwereld en hebben de ambitie om een zo hoog mogelijk rendement te halen. De fondsbeheerders zijn op een professionele manier bezig met het vastgoedfonds en proberen steeds te zorgen voor een waardevermeerdering van hun vastgoed.

Vastgoedfondsen nadelen

Het belangrijkste nadeel van een vastgoedfonds is dat het afhankelijk is van de economische groei. Als er sprake is van economische groei, dan is dat positief voor vastgoedfondsen. Dan worden er meer huizen gebouwd en verkocht en kunnen vastgoedfondsen mooie resultaten opleveren. Het vastgoedfonds zal dan in waarde verhogen en een voor de belegger aantrekkelijk dividend kunnen uitkeren. Als je belegt in vastgoedfondsen die zich richten op de internationale markt, denk er dan aan dat je ook rekening moet houden met de wisselkoers van de buitenlandse valuta.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2017, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…
Vastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVastgoed: beleggen in CV's of vastgoed-aandelenfondsenVoor beleggers is het vaak niet eenvoudig om een juiste vergelijking te maken tussen de verschillende vastgoedfondsen en…
Succesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenSuccesvol beleggen in vastgoed - tips vastgoed beleggenBeleggen in vastgoed voor een hoog en een waardevast rendement, dat kan ook in 2017. De vastgoedmarkt en de zeker de won…
Bronnen en referenties
  • http://verdienveelgeld.be/investeren/vastgoed/beleggen-in-vastgoedfonds/, bezocht op 21/09/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoedfondsen: wat zijn de voor-en nadelen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!