InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?

Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?

Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis? Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwachtende houding aan of parkeerden hun geld op een spaarrekening. Door de lage rente ging men weer op zoek naar andere mogelijkheden om zijn geld te laten renderen. Een van die mogelijkheden is het beleggen in vastgoed. Als je een onroerend goed koopt, heb je immers "de zekerheid van steen" en een interessant rendementspotentieel wat betreft verhuur of verkoop. Om de aantrekkelijkheid van vastgoed te beoordelen en het mogelijk rendement in te schatten kan je het advies inwinnen van een vastgoedmakelaar. Wanneer is het een goed moment om vastgoed te kopen? En is onroerend goed nog wel interessant?

Beleggen na de crisis

Aanhoudende crisis

Met de crisis van eind 2008 hebben veel beleggers financiële verliezen geleden. De crash op de beurs zorgde voor zware verliezen van de aandelenkoersen en leidde ook lang daarna nog voor onzekerheid. Veel beleggers keerden zich af van de beurs en zetten hun geld voorlopig op een spaarrekening. Daar staat het immers veilig en wordt het door de overheid gewaarborgd tot 100.000 euro. Nadeel hiervan is wel dat het geld op een spaarrekening weinig rendement haalt. De rente op de spaarrekeningen ligt immers laag.

Vastgoed vs. cash

Daarom stellen veel beleggers zich de vraag of er interessante mogelijkheden liggen op het vlak van onroerend goed. In tegenstelling tot de risico's van aandelen biedt vastgoed de zekerheid van steen. Als je een huis koopt, dan heb je iets materieels in handen, een soort van zekerheid die je niet hebt als je aandelen koopt. Bovendien zijn er mogelijkheden om er op lange termijn rendement uit te halen. Je cash tegen een te lage rente laten slapen op een spaarrekening heeft daarentegen niet veel zin.

Belegging in vastgoed

Wonen

De crisis heeft met zich meegebracht dat meer en meer mensen zich zijn gaan interesseren voor hun geldzaken, en vooral, het rendement dat ze uit hun geld kunnen halen. Daarom kan de beslissing om een vastgoed te kopen een keuze zijn voor meer rendement. Als je een huis of een appartement koopt, dan kan je er altijd wel op de een of andere manier rendement uit halen.
Ten eerste kan je een vastgoed kopen om te gebruiken als je eigen woning. Het voordeel hiervan is dat je een eigen huis hebt dat volledig je eigendom wordt als je de hypotheek hebt afbetaald. Je hoeft geen maandelijkse huur meer te betalen voor een huis of appartement dat je eventueel huurt. Een huis kopen is dan ook een langetermijnkeuze die een degelijke toekomstplanning vereist.

Verhuren

Ten tweede kan je een vastgoed kopen om te verhuren aan huurders. In dit geval gaat het vooral om een belegging en investering: je blijft natuurlijk eigenaar van het vastgoed, maar je kan maandelijks mooie huuropbrengsten opstrijken. Het beleggen in vastgoed om te verhuren kan ook gecombineerd worden met het eigen gebruik van de woning. Zo kan je bijvoorbeeld investeren in een buitenverblijf of vakantiewoning waar je zelf enkele weken per jaar verblijft, en voor de rest van het jaar verhuurt aan vakantiegangers. Heelwat mensen kopen een vakantiewoning in Spanje, Turkije of Bulgarije met die bedoeling. Mits een goede organisatie van de verhuur kan dit je een aardig centje opleveren en een goede investering zijn op lange termijn.

Vastgoed kopen: rendement

Meerwaarde

Beleggen in vastgoed heeft een mooi rendementspotentieel. Je hebt de zekerheid van steen die je niet hebt als je je geld investeert in aandelen op de beurs. Bovendien kan je rendement erin bestaan om maandelijks interessante bedragen te verdienen aan de verhuur. Niet te vergeten heb je op lange termijn ook steeds de mogelijkheid om je vastgoed met een meerwaarde te verkopen.

Belangrijke factoren

enk bijvoorbeeld aan een opwaardering van de omgeving waarin je onroerend goed gelegen is, of aan een exponentiële explosie van het toerisme in het vakantieoord waar je vakantiewoning gelegen is. In dat geval zal de waarde van je vastgoed stijgen en kan je een mooie winst boeken bij de verkoop van je woning. Zorg er dus altijd voor dat je wat informatie inwint over de omgeving van het vastgoed dat je wilt kopen, en over de eventuele toekomstige projecten in het vakantieoord waar je je vakantiewoning hebt.

Advies vastgoedmakelaar

Huizenmarkt

Als particulier is het vaak moeilijk om een juist beeld te hebben van de stand van zaken op de huizenmarkt. Zijn de prijzen echt zo fel aan het dalen of is er eerder sprake van een relatieve rust op de markt? Wacht je beter nog even om een investering te doen of is het moment gekomen om je geld aan het werk te zetten? Vastgoed is dan ook een sector waar moeilijk een vaste lijn is in te ontdekken wat de prijzen aangaan, zeker als je verschillende regio's vergelijkt.

Goed moment?

Om hierin meer inzicht te verwerven kan je eens te rade gaan bij een vastgoedmakelaar in je regio. Vastgoedmakelaars zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de real estate sector en kunnen je vertellen of het momenteel een goed moment is om in vastgoed te stappen, en dit aan de hand van je budget en je specifieke doelstellingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…

Reageer op het artikel "Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!