InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedrag

Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedrag

Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedrag De relatief lage rente op de spaarrekening zet sommige mensen ertoe aan om hun geld op een andere manier te investeren. Ze durven hun geld te investeren op een manier die meer risico inhoudt, maar ook een potentieel hoger rendement: de beleggingsfondsen. Meestal heb je een vrij hoog bedrag nodig om in een beleggingsfonds te stappen, maar tegenwoordig maken internetbanken als Keytrade Bank en Rabobank de beleggingsfondsen toegankelijker. Beleggen in een beleggingsfonds kan al vanaf een bedrag van 25 euro.

Beleggen met een bescheiden bedrag

De doorsnee belegger gaat ervan uit dat je al over een vrij groot kapitaal moet beschikken om in beleggingsfondsen te beleggen. De meeste banken vragen een minimum instapkapitaal van 1000 euro om in beleggingsfondsen te investeren.
Sinds de economische crisis van 2008 is er echter een evolutie aan de gang die het ook mensen met een bescheiden kapitaal in staat moet stellen om in beleggingsfondsen te beleggen. Wanneer de spaarrente zo laag is (en blijft) als in de nasleep van de crisis van 2008 gaan veel spaarders op zoek naar een andere manier rendement te halen uit hun kapitaal. Dit kan bijvoorbeeld door te beleggen in een fonds.

Internetbankieren

Makkelijk bankieren
De huidige ontwikkelingen op het vlak van beleggen zijn onder meer te danken aan de alsmaar populair wordende internetbanken. De geautomatiseerde manier van werken van de internetbanken is handig voor de internetgebruiker en heeft als grootste troef dat het kostenbesparend is. Internetbanken bieden onder de meer de mogelijkheid om kostenloze zichtrekeningen en spaarrekeningen te openen, maar ook om te beleggen met een relatief klein bedrag.

Automatisch beleggen
Het praktisch gemak van deze manier van bankieren wordt duidelijk wanneer je automatisch elke maand een bepaald bedrag kan investeren in een beleggingsfonds. Net zoals bij een permanente of doorlopende opdracht (bv. bij betaling van je maandelijkse facturen) zal er maandelijks automatisch een bedrag van je rekening gaan om geïnvesteerd te worden in een beleggingsfonds zonder dat je er iets voor hoeft te doen. In de meeste gevallen kan je het aanvankelijk gekozen maandelijks beleggingsbedrag ook makkelijk wijzigen, wat een voordeel is als je het financieel in een bepaalde periode wat moeilijker hebt, of als je - in het tegenovergestelde geval - onverwacht over wat extra geld kan beschikken.

Beleggen in een fonds bij Keytrade Bank

Keytrade Bank: vanaf 25 euro
De twee opvallendste aanbieders op dit vlak zijn de internetbanken Keytrade Bank en Rabobank. Bij de Belgische Keytrade Bank kan beleggen in een beleggingsfonds al vanaf 25 euro, en dit door middel van het KeyPlan. Als je bij Keytrade Bank regelmatig stortingen doet van 25 euro, dan kan je je een beleggingsportefeuille samenstellen. Je kan kiezen uit een twintigtal beleggingsfondsen die Keytrade Bank heeft geselecteerd en die met verschillende beleggersprofielen kunnen overeenstemmen.

Geen instapkosten
Afhankelijk van je keuze moet je de storting van 25 euro maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks uitvoeren. Ander voordeel is dat Keytrade Bank geen instapkosten, geen uitstapkosten en geen bewaarloon aanrekent. Op die manier maakt deze bank het beleggen via internet toegankelijk voor mensen met een beperkt kapitaal en een beperkte ervaring in de beleggerswereld. Beleggen in een KeyPlan bij Keytrade Bank gebeurt doorgaans voor een periode van 5 jaar, die stilzwijgend kan verlengd worden.

Beleggen in een fonds bij Rabobank

Rabobank: vanaf 100 euro
Bij Rabobank kan je al instappen vanaf een minimumbedrag van 100 euro. Rabobank rekent evenmin een bewaarloon aan maar wel (lage) instapkosten. Wel worden er soms beleggingsfondsen in the picture gezet waarvoor je geen instapkosten moet betalen. Rabobank biedt een honderdtal beleggingsfondsen aan waaruit de belegger kan kiezen naargelang zijn risicoprofiel.

Beleggersprofiel
Per beleggersprofiel kan je bij Rabobank informatie vinden over de aangeraden beleggingsportefeuille, net als de historiek van beleggingsfondsen en hun risico's. Rabobank houdt bij de selectie van de aangeboden beleggingsfondsen nauwkeurig rekening met de prestaties van de laatste jaren en de vooruitzichten voor de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…
Online beleggen bij Keytrade Bank populairOnline beleggen bij Keytrade Bank populairKeytrade Bank is een bank die de traditionele bankenservice aanbiedt, maar vooral als beleggerssite gewaardeerd wordt. I…
Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?Door deel te nemen in een beleggingsfonds kunnen particuliere beleggers hun portefeuille spreiden, zonder dat zij daarbi…
Bronnen en referenties
  • www.keytradebank.com, bezocht op 05/07/2015.
  • www.rabobank.be, bezocht op 05/07/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedrag"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!