InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?

Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?

Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties? Voor wie wil beleggen in obligaties zijn er verschillende mogelijkheden. Naast de klassieke obligaties heb je ook de converteerbare of convertible obligaties, waarbij de obligatiehouder de mogelijkheid heeft om zijn obligaties om te ruilen voor aandelen. Dit brengt met zich mee dat je een mooie meerwaarde kan realiseren door de omzetting in aandelen. Een variant van de converteerbare obligatie is de reverse converteerbare obligatie, waar dit niet het geval is maar waar de rente hoger ligt. Wat zijn de specifieke kenmerken van converteerbare obligaties en wat is hun rendement?

Wat is een converteerbare obligatie?

Obligatie

Een obligatie op zich is een schuldbewijs van een lening die aangegaan is. Als je een obligatie koopt van een onderneming, dan leen je in feite een bedrag aan de onderneming. Als vergoeding krijg je een rente uitbetaald en na afloop van de obligatie wordt je geïnvesteerde bedrag netjes terugbetaald. Het belangrijkste risico dat je loopt is dat de onderneming failliet gaat en zijn obligaties niet meer kan terugbetalen. Daarom is het veiliger als je een obligatie van de staat koopt: de kans dat een overheid failliet gaat is veel kleiner en voor de terugbetaling van je obligatie mag je dus op beide oren slapen.

Converteerbaar of convertible

De converteerbare obligatie lijkt in feite op de gewone obligatie, maar heeft enkele specifieke kenmerken. Het belangrijkste verschil met de klassieke obligatie is dat de belegger in converteerbare obligaties op elk moment zijn obligaties kan omruilen voor aandelen. Dit kan hij of zij doen op elk moment van een bepaalde periode of op de vervaldag van de obligatie. Het aantal aandelen dat je kan omruilen voor je obligaties wordt vooraf vastgesteld.

Rendement converteerbare obligaties

Lager rendement

De mogelijkheid om je obligaties te laten omzetten in een vooraf bepaald aantal aandelen zorgt ervoor dat je meestal een lager rendement hebt. Wel is het natuurlijk mogelijk dat je met je aandelen achteraf een hoog rendement zal kunnen halen. Als de waarde van het aandeel hoger is dan het rendement van de obligatie en blijft stijgen, dan kan je de obligatie dus omruilen en genieten van de meerwaarde die het aandeel oplevert.

Betere bescherming

Positief aan de converteerbare obligatie is dat je uitgangspositie als obligatiehouder betere bescherming tegen risico's biedt, maar dat je ook de mogelijkheid van een hogere meerwaarde hebt als je je obligaties omzet in aandelen. Voorts blijven bedrijfsobligaties sowieso risico inhouden, omdat bedrijven natuurlijk altijd failliet kunnen gaan.

Wat is een "reverse" convertible obligatie?

Een variant van de converteerbare of convertible obligatie is de reverse convertible obligatie. De reverse convertible obligatie verschilt van de gewone converteerbare obligatie in die zin dat het niet de obligatiehouder maar de uitgever ('emittent") van de obligatie is die beslist over de omzetting. De uitgever of emittent beslist dus over de vraag of de obligatie al dan niet wordt uitbetaald in contanten of in aandelen.

Rendement "reverse" convertible obligatie

Waarde

De uitgever zal de obligatie alleen uitbetalen in aandelen als de waarde van de aandelen lager is dan het bedrag van de reverse convertible obligatie. De uitgever geeft dit soort obligaties vooral uit met dat doel voor ogen, in tegenstelling met de gewone converteerbare obligatie en de klassieke obligaties, die vooral worden uitgegeven voor het financieren van ondernemingen.

Hogere rente

Dit is dan ook de reden dat deze vorm voor de belegger minder interessant is: de uitgever heeft immers de touwtjes in handen en beslist. De meerwaarde die je via je aandelen had kunnen boeken zoals bij een gewone converteerbare obligatie valt hier dus weg. Het voordeel van de reverse convertible obligatie is wel de hogere rentevergoeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in converteerbare obligaties, beleggen in convertibles in 2017 of 2018? Met de converteerbare obligaties is vee…
Beleggen: ObligatiesBeleggen: ObligatiesObligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een…
Reverse convertibles: risico of niet?Een reverse convertible is een obligatie met een hoge coupon wat in tijden van lage rente en hoge inflatie aantrekkelijk…
Is beleggen in obligaties veilig?Tijdens de financiële crisis heerst er veel onrust op de aandelenmarkt, waardoor de meeste mensen niets met beleggen te…
Obligaties, leningen op lange termijnObligaties, leningen op lange termijnObligaties je hoort de term vaak, maar wat is nu eigenlijk een obligatie? Een obligatie is een schuldbrief welke wordt u…

Reageer op het artikel "Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in obligaties
Schrijf mee!