InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winst

Turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winst

Turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winst Wat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2017 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en profiteren van de hefboomwerking van een turbo 24 uur per dag? Online in turbo's beleggen gaat eenvoudig via Binck of Alex. In een turbulente beurs is een turbo perfect om uw pakket met aandelen te beschermen tegen een crash en om met de hefboom veel geld te verdienen aan bijvoorbeeld de schaarse grondstoffen. Zo gebruikt u deze turbo's om direct winst te maken en te profiteren van de hefboomwerking van een turbo. Beperk uw risico, ook in 2017.

De hefboomwerking van de turbo belegging

Winst met beleggen in grondstoffen, dubbele winst met een turbo

Edelmetalen zoals goud en zilver trekken enorm de aandacht. Het zijn grondstoffen die fors in prijs zijn gestegen en naar verwachting verder zullen stijgen door de schaarste op de markt en een toenemende vraag naar deze grondstoffen. Maar wie wil beleggen in grondstoffen heeft meer keuzemogelijkheden. Denk aan het beleggen in water, graan, olie en gas. Zoals altijd bij beleggen kunt u het beste uw beleggingen spreiden. Een goede en eenvoudige manier om dan direct te profiteren van de stijgende prijzen van grondstoffen is de turbo. Maar u kunt deze turbo's ook gebruiken om uw gehele aandelenportefeuille te beschermen tegen koersdalingen.

Bescherm uw winst op de beurs

Als belegger moet u continu nadenken over hoe uw papieren verdiensten te beschermen tegen grote dalingen op de beurs. Eens zal de beurs corrigeren en dalen, een regelmatig terugkerend proces. De winst op uw aandelenpakket kan zo deels of geheel verloren gaan. Sterker nog, bij een daling, kunt u zelfs fors verlies maken. Als u de juiste maatregelen treft, kunt u de koersdalingen voor zijn en met deze exit strategie uw winst deels beschermen. Handel in turbo's.

Wat zijn turbo's?

Bron: EpicFireworks / FlickrBron: EpicFireworks / Flickr
Een turbo is net zoals een optie een beleggingsinstrument, een derivaat. Een afgeleid product, vergelijkbaar met opties en warrants, maar toch weer anders. U kunt kiezen uit allerhande onderliggende waarden: aandelen, valuta, grondstoffen, indices of obligaties. Er zijn zo vele mogelijkheden om geld verdienen met koersveranderingen. Zowel als koersen stijgen als wanneer ze dalen. Met een stijgende koers in het vooruitzicht belegt u in een turbo long en anders in een turbo short. De turbo’s zijn vrij verhandelbaar op Euronext en bieden vele mogelijkheden. De turbo is ontwikkeld door ABN AMRO en wordt ook in 2017 door verschillende banken aangeboden, waaronder Binck en Alex.

Beleggen met een turbo in de AEX index, short of long

Als u denkt dat de AEX zal stijgen, koopt u een turbo-long op de AEX. In het andere geval een turbo-short. Klopt uw visie, dan verdient u fors. In het andere geval zult u verliezen, maar door de stop-loss zal er bijna altijd een restwaarde overblijven. Over mogelijke forse winsten en de stop-loss nu meer.

Forse winsten en enorm rendement bij turbo's mogelijk door de hefboomwerking, het financieringsniveau

Essentieel is dat uw visie klopt. Dat de grondstoffen inderdaad zullen stijgen of dat de beurs inderdaad omhoog gaat. Als die visie klopt, zal de turbo door de ingebouwde hefboomwerking flink in waarde stijgen. De hefboomwerking ontstaat doordat een deel van de prijs van een turbo door de bank wordt gefinancierd, het financieringsniveau. De gemiddelde hefboom is ongeveer tien. Dat betekent dat als de koers van een aandeel met 1% verandert, naar boven of beneden, betreffende turbo met maar liefst 10% verandert. En inderdaad, dat kan ook naar beneden. Maar niet onbeperkt want er is een stop-loss ingebouwd.

Stop-loss bij een turbo

In een turbo long kunt u handelen zolang de onderliggende waarde boven de stop loss waarde blijft, bij een turbo short zolang de koers van de turbo onder de stop loss waarde blijft. Als u rekening houdt met een stijging en de onderliggende waarde daalt fors, kan het gebeuren dat de ingebouwde stop-loss waarde wordt geraakt. In dat geval wordt de belegging uit de handel genomen en afgerekend tegen de restwaarde. Bij een crash is de restwaarde soms nihil.

Maar, nogmaals bescherm uw winst

U kunt zelfstandig in turbo's handelen, maar ook in turbo's ter bescherming van uw aandelenpakket. Wanneer u verwacht dat de beurs fors zal dalen, kunt u het aandelenpakket beschermen met een turbo short. In dat geval zullen de winsten op de turbo's de verliezen op het aandelenpakket kunnen compenseren. De verdiensten kunnen ook in dit scenario flink oplopen. Bij een hefboom van 10 is dit zelfs met het tienvoudige.

Turbo xl

De turbo xl is een aparte categorie. Bij dit beleggingsproduct is het financieringsniveau gelijk aan de stop-loss, er is dus geen restwaarde. De turbo xl betekent meer risico voor de bank of broker (Binck bijvoorbeeld). Daarom kan de spread groter zijn naarmate het stop-loss niveau wordt genaderd.

ING Sprinter

De ING Groep wil met het beleggingsproduct Sprinter de concurrentie aangaan. ING heeft met 50 tot 70 verschillende Sprinters. De onderliggende waarden variëren van aandelen, grondstoffen tot valuta.
ING is ambitieus: ING heeft inmiddels circa 40% van de markt in handen. ING Bank en RBS maken hun winst door het verschil in bied koers en laat koers, de zogenaamde spread, en de financieringsrente op de lening.

Slot

Wie zijn aandelenpakket bescherming wil bieden of alleen wil verdienen aan de bewegingen op de beurs, heeft met het beleggen in turbo's vele mogelijkheden. Overigens zijn er vergelijkbare Speeders van de Commerzbank, Sprinters van de ING Bank of de trackers of Etf's.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2017? Het is beleggen met voor een gedeelte geleend geld, het financieringsniveau. Met een t…
ABN trader: beleggen met hefboomABN trader: beleggen met hefboomWaarom ABN trader in 2015 gebruiken? De ABN Trader is het nieuwste beleggingsproduct van ABN AMRO met hefboom. De ABN tr…
Beleggen in sprinters ING bankBeleggen in sprinters ING bankBeleggen in de sprinters van de ING bank is qua werking vergelijkbaar met het beleggen in de turbo's. U belegt voor een…
Beleggen in speedersBeleggen in speedersIn 2017 beleggen in speeders (alternatief voor de turbo) maakt het mogelijk om veel winst te maken als de beurs volatiel…
Beleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten en de risico'sBeleggingsinstrumenten kennen verschillende risico's. De hoogte van het risico van een beleggingsproduct bepaalt vaak de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winst"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-03-2017
Gepubliceerd: 18-04-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Turbo beleggen
Schrijf mee!