InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Topbelegger Albert Frère: de baron van de Belgische beurs

Topbelegger Albert Frère: de baron van de Belgische beurs

Topbelegger Albert Frère: de baron van de Belgische beurs Albert Frère is de enige Belg die een plaatsje heeft in de befaamde Forbes-lijst van de 500 rijkste mensen op aarde. Frère is een financier en topbelegger die door de jaren heen zijn rijkdom wist te verzamelen door op het juiste moment zijn aandelen te kopen of te verkopen. Zijn succesvol gevoel voor beleggen maakte hem tot één van de grote sterren van de Belgische beursindex Bel-20. In de financiële wereld van de beurs wordt Albert Frère dan ook de Europese Warren Buffet genoemd. In het biografische boek "De flair van een miljardair" kan je een interessante beschrijving lezen van de levensloop en carrière van deze topbelegger, die trouwens ook de adellijke titel van baron kreeg toegekend door de Belgische Koning.

Boek Albert Frère

Als rijkste man van België spreekt Albert Frère voor veel Belgen tot de verbeelding. Door stelselmatig zijn fortuin op te bouwen kon hij uiteindelijk een plaatsje verwerven bij de happy few van rijkste mensen ter wereld. In het boek "De flair van een miljardair" beschrijft Jean Vanempten de levensloop en loopbaan van deze topbelegger en beurstycoon. Bovendien gaat de schrijver in het boek op zoek naar de geheimen van Albert Frère en probeert hij uit te vissen wat hem drijft om altijd weer het onderste uit de kan te halen bij zijn beleggingen en onderhandelingen.

Achtergrond Albert Frère

Staal
Albert Frère werd in 1926 geboren in de buurt van Charleroi in België. Zijn vader was schroothandelaar en toen hij stierf nam zoon Albert het bedrijf over. Frère maakte in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw gebruik van de toenmalige bloei in de staalsector om zijn bedrijf uit te breiden.

Crisis
Toen er eind jaren zeventig de economische crisis heerste, nam Frère een slimme beslissing. Hij verkocht met grote winst zijn belangen in de Belgische staalindustrie. Frères vermogen was aanzienlijk gegroeid, waardoor hij zich naar hartenlust kon gaan concentreren op het kopen en verkopen van bedrijven.

Rijkste man van België

GBL
In 1982 versterkte Frère zijn financiële positie door een groot belang te verwerven in de Groep Brussel Lambert (GBL). Later nam hij belangrijke participaties in de Belgische bedrijven Tractebel en Petrofina, die hij dan weer inruilde tegen belangen in de grote Franse topbedrijven Suez en Total. Sindsdien is Frère ook een invloedrijk financier geworden in de Franse financiële wereld en uiteindelijk mocht hij zich de rijkste man van België noemen.

NPM
Met zijn GBL-holding en de Nationale Portefeuille maatschappij (NPM) bezit Frère aandelen in talrijke bedrijven. Als financier heeft hij een belangrijke stem in heelwat bedrijven en industrieën. Bovendien heeft hij als belegger op de beurzen zoveel prestige dat hij de koersen van aandelen kan doen stijgen alleen al door ze aan te kopen. Zijn opportunisme als belegger heeft hem tot een bekendheid gemaakt in de financiële wereld en ver daarbuiten.

Beleggingstactiek Frère

Conservatief
Albert Frère is niet meteen een belegger die extreem hoge risico's neemt op de beurs. Hij is eerder conservatief en houdt zijn handen af van onzekere of onvoorspelbare aandelen. Nieuwe technologieën of ontwikkelingen die hun nut nog niet hebben bewezen op lange termijn, zijn helemaal geen spek voor de bek van Albert Frère. Daarentegen richt Frère zijn tactiek vooral op basisvoorzieningen en op prestigieuze luxeproducten.

Luxe
Zo heeft hij belangen in de oliemaatschappij Total en in de energiereus Suez. Andere sectoren waar hij belangen heeft zijn verzekeringen en voeding. Wat de luxeproducten betreft, richt Frère zich vooral op geestrijke dranken en parfum. Zo heeft hij belangrijke aandelen in de Franse producent van pastis Pernod-Ricard.

Baron Albert Frère

De financiële draagwijdte van Baron Albert Frère reikt zo ver dat hij connecties heeft tot in de hoogste regionen van de Franse financiële wereld. Frère werd door de Franse ex-president Chirac al uitgenodigd in de presidentiële ambtswoning en hij onderhoudt nog steeds contacten met de ex-president Giscard d'Estaing. Koning Albert II van België kende Albert Frère ook al de adellijke titel van baron toe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beurs: toelichting beurstermenBeurs: toelichting beurstermenBelangrijke beurstermen zijn onder meer: aandelen, beleggen, beurs, beursindex, beurskosten, beursorder, dividend, grens…
Beleggen: Markt en BeursBeleggen: Markt en BeursBeleggen is het laatste decennium erg populair geworden. Steeds meer particulieren zien het als een mooie manier om wat…
Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge - Anderlecht was decennia lang dé klassieker in het Belgische voetbal. Club Brugge wacht al 10 jaar op een n…
Belgische staatsobligaties kopen en verkopenBelgische staatsobligaties kopen en verkopenEr is veel vraag naar Belgische staatsobligaties. Dat komt omdat België haar financiële huishouding redelijk goed op ord…
Beleggen in fondsen: welke strategie volgen we best?Stel: je beschikt over een bedrag van 10 000 EUR en wil dit beleggen. Je weet echter niet goed wanneer in de beurs te st…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Fr%C3%A8re, bezocht op 10/12/2015.
  • http://www.boek.be/boek/albert-frerede-flair-van-een-miljardair, bezocht op 10/12/2015.
  • Boek: VANEMPTEN, J., De flair van een miljardair. Albert Frère, de man en de mythes., Leuven, Van Halewijck, 2015, 224 p.

Reageer op het artikel "Topbelegger Albert Frère: de baron van de Belgische beurs"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-12-2015
Gepubliceerd: 26-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!