InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingen – beleggen in opties

Beleggingen – beleggen in opties

Beleggingen – beleggen in opties Beleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggingsfonds stappen. Het voordeel daarvan is dat een deskundige deze portefeuille beheert en je er in feite weinig meer aan hoeft te doen. Doorgaans kun je in- en uitstappen wanneer je dat zelf wilt. Hieronder volgt een overzicht van een andere vorm van beleggen, namelijk beleggen in opties.

Beleggen in opties

Veel beleggers vinden beleggen in opties interessant omdat de ontwikkelingen hierbij sneller gaan dan bij andere vormen van beleggen, zoals met aandelen. Dat betekent dat er sneller winst zal zijn, maar ook sneller verlies. Het betekent niet per sé dat opties riskant zijn en veel risico’s met zich meebrengen. Integendeel juist, ze kunnen prima worden ingezet om het risico van een aandelenportefeuille te beperken.

Rechten

Opties komen op veel plaatsen voor. Zo kun je bij het boeken van een reis vaak ook een optie nemen. Dat betekent dat je het recht krijgt om de reis definitief te boeken en daarmee anderen voor te zijn. Zo geld dat ook met opties bij beleggen. Opties zijn de rechten om iets te mogen kopen of verkopen. Het is dus niet iets tastbaars, zoals aandelen en obligaties. In feite zit er geen specifieke waarde achter, zoals bij aandelen en obligaties wel het geval is.

Opties

Er zijn verschillende opties op aankopen. Daaronder vallen opties op aandelen, zodat je in het bezit kunt komen van bijzondere aandelen. Maar er zijn ook opties om aan goud, zilver en andere edelmetalen te geraken. Je kunt opties kopen om aan obligaties te komen, of aan andere valuta. Het recht waarop je een optie uit kunt oefenen wordt aangeduid met onderliggende waarde. De prijs die je voor de rechten om iets te mogen kopen moet betalen heet optiepremie. Dat is dan direct de koers van de optie.

Looptijd

Bij opties is altijd sprake van een van tevoren vastgestelde afloopdatum. Bij iedere optie wordt de maand vermeld waarin de optie af zal lopen. Vastgesteld is dat opties altijd op de derde vrijdag van de maand aflopen. Een optie in januari zal aflopen op de derde vrijdag van die maand. In de wereld van opties wordt deze datum ook wel de expiratiedatum genoemd, naar het Engelse ‘expire’, ofwel verlopen. Na deze dagen zijn de gekochte rechten niet meer uit te oefenen. De opties zijn niets meer waard.

Eigen keuze

Als je opties hebt gekocht, is het aan jou of je de opties wel of niet wilt gebruiken, of dat je de opties laat verlopen. Je bent dus zeker niet verplicht om tot het einde van de looptijd te wachten. Normaal is het qua kosten zelfs voordeliger om de opties te verkopen dan om ze uit te oefenen.

Aankoop

Je kunt bij de aankoop van opties voor een beperkt bedrag grote koerswinsten verdienen, die anders nog meer investering hadden vereist. Aan de andere kant kun je dit beperkte geïnvesteerde bedrag maximaal verliezen. In dat geval komt het er dus op neer dat de verliezen bij opties beperkt zijn, maar de kansen op winst zijn juist onbeperkt, wat beleggen in opties tot een groot voordeel maakt.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geldzaken-web.nl/

Reageer op het artikel "Beleggingen – beleggen in opties"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 28-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!