Antonov plc: transmission, aandelen en de koers

Antonov plc: transmission, aandelen en de koers Antonov, dat zegt iedereen wel wat. De meeste mensen zien bij de naam Antonov een vliegtuig voor zich. Maar Antonov staat ook aan de grond, met vier wielen nog wel! Het beursgenoteerde bedrijf Antonov PLC doet soms een hoop stof opwaaien. Het grootste, vliegende vliegtuig dat ooit werd gebouwd is toch wel de Antonov. Om te vergelijken: hij is zelfs groter dan de Boeing 747! Het vliegtuig is vernoemd naar de vliegtuigbouwer Olav Antonov. Wat vele mensen (nog) niet weten, is dat Antonov ook aan de grond staat. Oké, toegeven, Antonov het vrachtvliegtuig stond ook vele jaren stil aan de grond, maar de Antonov die we hier gaan bespreken, is het bedrijf dat versnellingsbakken ontwikkelt.

Het bedrijf Antonov uitgelicht

Sinds 1990 is dit bedrijf opgericht door Roumen Antonov, met als doel de verkoop van licenties aan de auto-industrie. Het type versnellingsbak dat Antonov heeft uitgevonden, De TX6 automatische versnellingsbak, zou brandstof moeten besparen. Bij het schakelen wordt gebruikt gemaakt van de middelpuntvliedende krachten, doordat de tandwielen schuin staan, dit in tegenstelling tot de gewone versnellingsbak. Er ligt een patent op deze versnellingsbak ook wel automatische transmissie genoemd. Antonov ontwikkelde ook de AMM 2-speed techniek. Deze techniek kan in allerlei toepassingen verwerkt worden, er werd toen zelfs gesproken over elektrische tandenborstels. Emporio zag hier mogelijkheden in als een toevoeging aan een supercharger en heeft speciaal daarvoor een dochteronderneming in Duitsland opgezet, dit onder de naam GTI Green Tec Int. GTI zou klanten werven in Duitsland en zou 2 miljoen betalen als Antonov een werkend product kon presenteren. Dat werkende product is gepresenteerd, maar de betalingen stopte bij 250 duizend euro, zeer waarschijnlijk door een gebrek aan interesse in Duitsland. De 2-speed was gekoppeld aan een Rotrex Supercharger en dat gaf te veel beperkingen bij de klanten. Ondertussen was er een pulley ontwikkeld op het zelfde principe. Deze kon op iedere supercharger gemonteerd worden, waardoor deze ook bij lage toerentallen een flinke boost genereert.

Met de 4-speed wist Antonov ook niet echt verder te komen. Het is een verouderd product van Antonov, waar geen interesse voor was en dus niet verder ontwikkeld zal worden. Dit omdat Antonov niet de middelen ervoor heeft om aan alle drie de producten te werken zonder dat er interesse voor is.

Op de beurs

In 1995 deed Antonov zijn intrede op de Londense beurs, in 1997 op de Nederlandse beurs. Sinds die tijd ontstaat er veel discussie over Antonov. Reden is omdat dit aandeel onderhevig is aan hevige koerswisselingen, wat veroorzaakt wordt door het feit dat het aandeel als speelbal wordt gebruikt door beleggers, en sommige beleggers teleurgesteld raken of hun geduld verliezen met dit aandeel. Jarenlang draaide Antonov verlies, hun licenties lijken niet van de grond te komen. Toch bleef Antonov PLC, zoals de officiële naam luidt, regelmatig nieuwe aandelen uitgeven. Dit heeft als gevolg dat er verwatering optreedt, elk aandeel wordt daardoor minder waard. Sinds hun onderhandelingen met China, lijkt de hoop bij de beleggers op te leven. Het bedrijf Antonov is in ieder geval een doorzetter dat niet snel opgeeft.

Aan de grond, letterlijk of figuurlijk?

In 2005 sleepte Antonov de Japanse autofabrikant Toyota in Duitsland voor de rechter wegens patentbreuk. Volgens Antonov maakte de japanners gebruik van hun gepatenteerde technologie. Beiden bedrijven probeerden er eerst onderling nog uit te komen, maar dat liep vast. Antonov heeft de rechtszaak tegen Toyota verloren.

Ook maakte Antonov in 2005 bekend dat het zijn allereerste omzet in 2006 zou gaan maken, met een schatting van 2 miljoen euro. Dit door de verkoop van turboaandrijvingen. Echter, in 2007 had Antonov nog steeds geen winst weten te boeken. In 2009 sluit Antonov een samenwerkingsovereenkomst in China met Chong Quing Landai Industries Co. Ltd en Lifan Industry Co. Ltd. voor de bouw van de Antonov TX-6 automatische versnellingsbak.

Antonov PLC blijft nieuwe aandelen uitgeven, wat voor een steeds grotere verwatering zorgt. Gemiddeld geeft het bedrijf 1 tot 4 miljoen nieuwe aandelen per maand uit (in het jaar 2011). Op het moment van het eerste schrijven van dit artikel, in 2009, staat het aandeel op een koers van gemiddeld 1.50 euro. In augustus 2011 is deze gezakt naar 5 eurocent. IN september 2012 staat het aandeel op 1 eurocent. Het aandeel Antonov is een liefhebbersaandeel: winst zit er tot nu toe nog niet in.

  • April 2011: aantal uitstaande aandelen Antonov bedraagt 65.445.926
  • Maart 2012: 180.540.089 uitstaande aandelen
© 2009 - 2024 Bibiana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Antonov An-225, een reus in de luchtvaartDe Antonov An-225 is het grootste vliegtuig ter wereld. Hij heeft als bijnaam Mriya, wat 'droom' in het Russisch beteken…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010In de eenentwintigste eeuw stortten er al veel vliegtuigen neer, veel te veel, want elk verongelukt toestel zorg voor te…
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2002Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2002Bergen zijn voor vliegtuigen obstakels, die vooral problemen opleveren bij slecht weer. In het jaar 2002 vliegen diverse…

Beleggingen – beleggen in obligatiesBeleggingen – beleggen in obligatiesBeleggen kan op veel verschillende manieren. Veel mensen beleggen in beleggingsfondsen, omdat die doorgaans door deskund…
Bibiana (1.560 artikelen)
Laatste update: 24-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.