InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Strategie: Beleg je rente

Strategie: Beleg je rente

Strategie: Beleg je rente In deze tijd van financiële en economische crisis nemen de meeste mensen hun toevlucht tot het sparen in plaats van het beleggen. Er zijn veel banken die ook allerlei producten aanbieden die beide combineren. Waarom zou u het echter niet zelf doen, daardoor heeft u de beste rente en kiest u zelf u belegging.

Strategie

De strategie is simpel en eenvoudig, u zoek de bank waar u spaargeld het meeste rente oplevert of u blijft veilig bij u eigen bank, waar u zich het prettigst bij voelt. Het maakt ook niet uit of u spaargeld lang of kort vast staat en of u wel of niet vrij kan opnemen, u geld blijft immers op de spaarrekening. Deze strategie is echter zinvol als u dit over langere periode doet.

Rente

Ieder jaar krijgt u van de bank rente, deze rente krijgt u als beloning van de bank en daar heeft u weinig voor hoeven te doen, makkelijk verdient dus. Nu kunt u de rente ook wel weer op de spaarrekening zetten of het er laten staan, maar u zou er ook voor kunnen kiezen op het te gaan beleggen.

Beleggen

Ik neem aan als u dit artikel leest, dat u al weet dat beleggen niet zonder enig risico is. Er is niets vervelender dan dat u zuur verdiende centjes op papier, steeds minder waard worden. U heeft immers pas verlies als u met verlies verkoopt. Voordeel van deze strategie: U belegt met geld wat u gekregen heeft en waarvoor u weinig heeft hoeven doen.

Waarin beleggen ?

U heeft al besloten dat u de rente die u gekregen heeft wilt gaan beleggen, de vraag is alleen waarin. Er van uitgaand dat u een beginnende belegger bent en dus een keer per jaar van u rente iets aankoopt en de rest van het jaar niet, adviseer ik u te beleggen in een "veilig" beleggingsfonds, u haalt dan wel niet de hoogste rendementen, maar u loopt dan ook minder risico dat u belegging veel minder waard wordt.

Beleggingsfondsen

De beleggingsfondsen die geschikt zijn, zijn bijvoorbeeld de rentemix en/of obligatiemix fondsen, voordeel van beleggingsfonsen is dat de transactie en beheerskosten niet zo hoog zijn en u eigen bank meestal wel zulke fondsen aanbied.

AEX

Wilt u gaan beleggen in AEX aandelen, dan is de dividendrendement strategie misschien iets voor u, omdat u daar immers ook een keer per jaar u beleggingsportefeuille aanpast. Dit zou u dan in januari kunnen doen, nadat u de rente heeft ontvangen.

Voorbeeld

U heeft 10.000,- spaargeld op een rekening staan waar u 4% rente op ontvangt. U krijgt dan ieder jaar 400,- , wat u belegt met een gemiddeld rendement van 7-8%. Na een jaar heeft u ook dividend ontvangen en is u belegging 425,- waard. U gaat weer de 400,- beleggen, het waarde verloop ziet u in onderstaande tabel.
JaarInlegWaarde
1400425
2800900
312001400
416001950
520002500
624003100
728003800
832004500
936005300
1040006250
In 10 jaar tijd heeft u een winst van 2250,- ,al u ieder jaar de 400,- op een spaarrekening zet heeft u na 10 jaar slechts een winst van 1000,-.

Bezint eer ge begint

Neem de tijd om u te verdiepen in het beleggen, laat u adviseren door de verschillende artikelen op de site, vraag een gesprek aan met een adviseur van de bank. Beleggen is nooit zonder risico, maar als u wilt kunt u die wel zo klein mogelijk houden.
© 2009 - 2017 Bazeman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Ohra biedt hoge spaarrente en mooie beleggingsfondsenOhra biedt hoge spaarrente en mooie beleggingsfondsenHoge rente bij Ohra. Ohra geeft tot 1,35% rente op uw spaargeld en heeft een aantal andere spaarrekeningen met hoge rent…
Beleggen met een laag risicoBeleggen met een laag risicoBeleggen met een laag risico lijkt een tegenstrijdigheid. Als je denkt aan aandelen en beleggingsfondsen, associeer je d…
Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende beleggerBeleggen als beginner- Tips voor de beginnende beleggerHoe vaak heeft u al niet naar uw spaarrekening gekeken en gezien dat de rente niet de moeite waard is om voor te sparen.…

Reageer op het artikel "Strategie: Beleg je rente"

Infoteur: Bazeman
Laatste update: 02-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!