InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat zijn indexfondsen? Informatie over passief beleggen

Wat zijn indexfondsen? Informatie over passief beleggen

In Amerika is het al jarenlang een bekend en veelgebruikt fenomeen: indexfondsen. In Nederland is deze optie om in te beleggen ook steeds populairder aan het worden, bijvoorbeeld bij pensioenfondsen maar ook steeds meer bij de particuliere belegger. Wat zijn indexfondsen nu eigenlijk, en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat zijn indexfondsen?

Een indexfonds is in wezen een speciale vorm van een beleggingsfonds. Het is een mogelijkheid voor beleggers om geld in te investeren, en al het geld van deze beleggers wordt dan vervolgens geïnvesteerd in aandelen. Bij een indexfonds is het zo dat er aandelen worden gekocht van alle bedrijven in een bepaalde aandelenmarkt. Hierdoor profiteren investeerders in een indexfonds van het gemiddelde rendement van alle bedrijven in die bepaalde aandelenmarkt.

Het investeren in indexfondsen wordt ook wel passief beleggen genoemd. Er wordt geïnvesteerd in de gehele markt, en het gemiddelde rendement van de hele markt (index) wordt behaald. Onder actief beleggen wordt beleggen verstaan waarbij er geen aandelen van de hele markt gekocht worden, maar slechts geselecteerde aandelen.

Een voorbeeld om het verschil tussen een indexfonds en een 'gewoon' beleggingsfonds weer te geven:
Een aandelenmarkt bestaat uit 3 aandelen. Aandeel A, aandeel B en aandeel C.

Als je zou investeren in een indexfonds van deze markt, zou je investeren in alle aandelen van deze markt. Dus zowel aandeel A, aandeel B als aandeel C.

Bij een normaal beleggingsfonds is het niet zo dat er altijd alle aandelen gekocht worden van de markt, meestal niets zelf. Er worden hierbij mensen ingehuurd om het fonds te beheren. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld besluiten enkel aandeel A en aandeel C te kopen. Investeerders in dit beleggingsfonds hebben dan ook alleen het rendement van aandeel A en aandeel C.

Voordelen

  • Het grootste voordeel van een indexfonds is waarschijnlijk dat het lage kosten heeft. Een indexfonds is vrijwel altijd computergestuurd, en er zijn geen mensen nodig om te bepalen welke aandelen wel of niet gekocht moeten worden. Er worden standaard aandelen van de gehele markt gekocht, en verkocht als deze markt wijzigt.
  • Een tweede voordeel ten opzichte van gewone beleggingsfondsen, is dat gewone fondsen in 80% van de gevallen het rendement van de index (gehele markt) niet haalt. Het investeren in indexfondsen is dus in de meeste gevallen winstgevender dan investeren in gewone fondsen.
  • Als laatste is het zo dat verliezen vaak minder groot zijn bij indexfondsen, dan bij het investeren in individuele fondsen. Er wordt namelijk gekeken naar het gemiddelde, en niet naar extreme verliezen.

Nadelen

  • Een nadeel van een indexfonds is dat er altijd meer winst gehaald KAN worden met een normaal beleggingsfonds. Een indexfonds draait om het gemiddelde, bij beleggingsfondsen kunnen er enkel extreem goede aandelen gekocht worden.
© 2009 - 2017 Enformatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in indexfondsenBeleggen in indexfondsenBeleggen in indexfondsen is in de VS al razend populair. Zelfs superbelegger Warren Buffett raadt aan om in indexfondsen…
Index: beleggen in indexfondsenIndex: beleggen in indexfondsenHet beleggen in indexfondsen wint aan populariteit. Er zijn steeds meer beleggers die voor deze manier van beleggen kiez…
Indexbeleggen uitgelegdIndexbeleggen uitgelegdWat is indexbeleggen? Indexbeleggen of in ETF's beleggen is het nieuwe beleggen in de trend in 2017. Het is transparant…
Beleggen in aandelen: over het spreiden van je aandelenBeleggen in aandelen: over het spreiden van je aandelenAls je op de beurs gaat, kan het aanlokkelijk zijn om je vooral op de topaandelen te richten. Bij aandelen die alsmaar l…
Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?Beleggen op de beurs: wat is de core-satellite-strategie?Als het even wat minder goed gaat op de beurs dan is het als belegger belangrijk om over een goed gespreide beleggingspo…

Reageer op het artikel "Wat zijn indexfondsen? Informatie over passief beleggen"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 08-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!