InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Rabobank Ledencertificaten

Rabobank Ledencertificaten

Rabobank Ledencertificaten Speciaal voor klanten (ook wel leden) en personeelsleden van de Rabobank heeft de Rabobank een product dat een hoger rendement kan bieden dan een spaarrekening. Dit zijn de Rabobank ledencertificaten. Deze Rabobank ledencertificaten betalen 4 keer per jaar dividend.

Rabobank Ledencertificaten

De nominale waarde van één ledencertificaat is 25 euro. Over deze waarde wordt het dividend betaald. Dit betekent dat als bijvoorbeeld de koers 24 euro is dat u nog steeds over 25 euro dividend betaald krijgt. Als u dus ledencertificaten kunt kopen voor een prijs die onder de nominale waarde ligt (dit wordt ook wel "onder pari" kopen genoemd) dat uw effectieve rendement dan nog hoger is.

Zeker gezien de huidige lagere spaarrentes en de verwachting dat de rente nog wel verder kan zakken in de loop van 2009 is dit een mooi en relatief veilig product. De Rabobank heeft een triple A (AAA) status en kan hierdoor als een zeer kredietwaardige bank gezien worden.

Handel

Deze ledencertificaten kunnen alleen aangekocht worden door klanten en personeelsleden van de Rabobank. De ledencertificaten worden verhandeld op een interne markt en zijn dus niet op de beurs verhandelbaar. De prijs is gebasseerd op vraag en aanbod.

Per maand is er 1 handelsdag, voor 2012 zijn er de volgende handelsdagen in Rabobank ledencertificaten vastgesteld:
  • 4 juli 2012
  • 1 augustus 2012
  • 5 september 2012
  • 3 oktober 2012
  • 7 november 2012
  • 5 december 2012

Orders kunnen geplaatst worden vóór 9 uur op de vijfde werkdag voorafgaand aan bovenstaande handelsdagen. Door de grote vraag naar de ledencertificaten is het maximaal aantal ledencertificaten dat per persoon mag worden aangehouden sinds 30 december 2011 vastgesteld op 93.750 stuks.

De meest recente handelskoersen zijn als volgt:
HandelsdagHandelskoers
6 juni 201225,00 Euro
2 mei 201225,50Euro
4 april 201225,50 Euro
7 maart 201225,75 Euro

Dividend

De hoogte van het dividend wordt bepaald door te kijken naar het effectieve rendement op de meest recente 10 jarige staatsobligatie. Dit effectieve rendement wordt dan vermeerderd met 1,5%. Het effectieve rendement op de 10 jarige staatsobligatie met einddatum 2022 was in het laatste kwartaal 2,22%. Er is een minimum dividend van 0,3125 euro per kwartaal.

Risico

Ondanks de veilige status van de Rabobank en van dit product blijft dit toch een beleggingsproduct. Houdt er rekening mee dat de koers kan fluctueren. Laat u goed informeren en kijk of dit product in uw profiel past alvorens de Rabobank ledencertificaten aan te kopen.

Samenvatting

  • Voor Rabobank klanten en personeelsleden.
  • Voor mensen die een hoger rendement willen behalen dan het rendement op een spaarrekening.
  • Voor mensen die willen bankieren bij een triple A status bank.
  • 25 euro nominale waarde.
  • 1 keer per maand verhandelbaar via een interne markt.
  • Dividend is het effectieve rendement van de meest recente 10-jarige Nederlandse staatslening verhoogt met 1,50% met een minimum van 0,3125 euro.
  • Keert 4 keer per jaar dividend uit.
© 2009 - 2014 Obama, gepubliceerd in Beleggen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rabobank Extra LedenobligatieRabobank Extra LedenobligatieIn de zoektocht van mensen om toch een goede rente te krijgen over hun spaargelden biedt de Rabobank nu misschien toch e…
Sparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen - super veilig sparen bij de RabobankDe Rabobank is de meest veilige bank in ons land om bij te sparen. Super veilig sparen dus met een dubbel A rating. Deze…
Beleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedragBeleggen in beleggingsfondsen kan al vanaf een klein bedragDe relatief lage rente op de spaarrekening zet sommige mensen ertoe aan om hun geld op een andere manier te investeren.…
Spaarrekening of depositoSpaarrekening of depositoU heeft verschillende mogelijkheden om rendement te maken op uw geld. U kunt kiezen voor een hoog risico (beleggen) of u…
Sparen – RabobankSparen – RabobankAls je geld verdient met een vakantiebaantje of zelfs met een fulltime baan is het natuurlijk mooi als je wat opzij kunt…
Bronnen en referenties
  • http://www.rabobank.nl

Reageer op het artikel "Rabobank Ledencertificaten"

Reacties

T. Smits, 15-06-2012 12:27 #5
Geachte Rabobank
Kunt u mij mailen wanneer de rentebijschrijvingsdata zijn voor 2012?
In het bovenstaande overzicht is een staatje opgenomen van de handelsdagen deze gaan echter over 2011. De bedragen van de handelskoersen voor 2012 liggen beduidend anders… het kan misleidend zijn… iets dat wellicht niet de bedoeling mag zijn.

A.Smits, wacht op uw reactie Reactie infoteur, 22-06-2012
Beste A. Smits,

de gegevens zijn aangepast naar 2012.

Theo Jeuken, 12-04-2012 16:46 #4
Hallo is het beleggen in Rabo ledencertificaten op dit moment wel een verstandige belegging? Reactie infoteur, 27-04-2012
Met deze ledencertificaten beleg je in een robuust bedrijf, mooi onderpand dus. De vergoeding die je ontvangt is daarnaast een mooie vergoeding, hoger dan een "normale" spaarrekening. Of dit een passend product is hangt uiteraard van de persoonlijke situatie en vermogen af.

Alex, 15-07-2011 12:34 #3
Bertus, wat je schrijft is quatsch. Waar haal je die onzin vandaan? Dit is hoe het zit:

De verkoopkosten zijn 0,3% over het verkoopbedrag, dus bij 5 jaar scheelt dat jaarlijks een verwaarloosbare 6 promille. Bovendien is de jaarlijkse uitkering altijd minimaal 5%,ook bij lage marktrente. Is de marktrente boven de 3,5%, dan is de uitkering 1,5% hoger dan de markrente. Met de kanttekening dat de hoogte van de uitkering met enige vertraging de marktrente volgt (3-6 maanden).

Zolang de Rabo niet dreigt om te donderen of de rente niet ineens met procenten per jaar stijgt, lijkt mij dat een prima rendement.

Bertus, 23-08-2010 11:04 #2
Wellicht goed om te weten dat bij VERKOOP 3% in rekening wordt gebracht?
Bij verkoop, zeg maar, na 5jaar is het rendement ca 0,6% lager.
Rrendement isdan, bij gelijkblijvende rente, 25/28,5 x ( 2,48 + 1,50 ) = 3,49 - 0,6 = 2,89%
Voor een in principe risicodragend product dus niet echt zo aantrekkelijk.
:-(

D. Kuik, 03-07-2010 09:54 #1
Op deze site tref ik een aantal handelsdagen van uw ledenbcertificaten over 2009, een beetje achterhaald volgens mij. Kunt u mij de handelsdagen voor 2010 doogeven of mij vertellen waar ik die op uw website kan vinden? Reactie infoteur, 14-07-2010
Beste D.Kuik,
Ik heb de handelsdagen aangepast naar de handelsdagen voor het restant van 2010 en de eerste handelsdag in 2011. Tevens heb ik de meest recente handelskoersen aangepast, deze waren ook enigzins verouderd.

Infoteur: Obama
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 5
Schrijf mee!