InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Waarom beleggen via beleggingsfondsen?

Waarom beleggen via beleggingsfondsen?

Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voordelen ten opzichte van het zelf en rechtstreeks beleggen.
Beleggen vergt veel kennis en ervaring om het goed te kunnen doen. Ook voor ervaren beleggers neemt het grote risico’s met zich mee. U hebt kans op een hoog rendement, maar u kunt ook flinke verliezen leiden. Hierin verschilt het beleggen in aandelen en beleggingsfondsen niet van elkaar.

Wat is een beleggingsfonds?

Een beleggingsfonds is als het ware een beleggingsinstelling. Zij investeren het geld van de deelnemers in het fonds. Door deel te nemen in een beleggingsfonds krijgt u als het ware participaties in het fonds.

Voordelen beleggingsfondsen

Expertise

Een beleggingsfonds is samengesteld door deskundige fondsbeheerders, tenminste hier moet u vanuit gaan. Door te beleggen in de fondsen maakt u als het ware gebruik van de expertise van de fondsbeheerders. Dit is echter niet gratis. U betaalt hiervoor kosten, waaronder beheerkosten die ongeveer tussen de 1 en 1,5% bedragen.

Gemak

De beleggingsfondsen worden actief beheerd. U hoeft niet dagelijks te kijken in hoeverre u uw mandje met aandelen moet wijzigen. U kiest eenmalig een beleggingsfonds waar u in wilt beleggen en u heeft er verder geen omkijken naar.

Lagere kosten

Indien u maandelijks een bedrag opzij wil zetten in beleggingen, dan kunt u het beste kiezen voor beleggingsfondsen in plaats van aandelen. Voor het storten van geld in uw beleggingsfonds wordt namelijk lagere kosten aan aankoopkosten gerekend in vergelijking met het aankopen van aandelen. Storten in beleggingsfondsen kost ongeveer tussen de 0,3 en 0,5%. Het nadeel van beleggingsfondsen is weer dat er meerdere kosten worden gerekend gedurende de looptijd, zoals beheerskosten.

Spreiding

Indien u wilt gaan beleggen in aandelen moet u over een flink vermogen beschikken om het geld te kunnen spreiden over meerdere sectoren, landen en bedrijven. Het is gevaarlijk om uitsluitend te beleggen in bijvoorbeeld één bedrijf. De ontwikkeling van uw vermogen is dan volledig afhankelijk van dat ene bedrijf. Zou dat bedrijf omvallen, dan wordt u in uw vermogen zwaar getroffen.

Dynamisch

Beleggingsfondsen passen de portefeuille steeds aan. Op basis van kennis kunnen ze mutaties doorvoeren in bijvoorbeeld de sectoren waarin belegd gaat worden. Hierin moet u echter wel vertrouwen op de kennis van de fondsbeheerders.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom beleggen via beleggingsfondsen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!