InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Obligaties voor veilig sparen met hoog rendement

Obligaties voor veilig sparen met hoog rendement

Obligaties voor veilig sparen met hoog rendement Veilig obligaties kopen als belegging is erg aantrekkelijk, maar welke soort obligatie koopt u dan en wat zijn de kenmerken? Wie een obligatie koopt, is meestal verzekerd van een vaste rente en kan dan bij een dalende marktrente een flinke koerswinst maken. Heel anders is dat met aandelen. Obligaties zijn de afgelopen jaren in waarde verdubbeld, maar een stijgende rente kan ook een grote spelbreker worden. Let op het effectief rendement. Zijn perpetuals, de eeuwigdurende perpetuele obligaties met hoge rente, misschien ook wat voor u? Of anders de floaters met een variabele rente?

Wat is een obligatie?

Een obligatie is niets anders dan een door een bedrijf of overheid uitgegeven verhandelbaar schuldpapier, waarop u gedurende de looptijd van de lening een vaste rente ontvangt. Natuurlijk zijn hierop allerlei varianten denkbaar. Let hierop als u obligaties koopt. Sommige lijken namelijk meer op aandelen, doordat de uit te betalen rente in meer of mindere mate afhankelijk is gemaakt van de winst die een bedrijf maakt. Ook zijn er zero bonds die geen rente uitkeren, maar waarbij het rendement volledig afhankelijk is van de koerswinst. Een andere populaire vorm is beleggen met de omgekeerd converteerbare obligaties die in combinatie met een optie, warrant of meerdere warrants na verloop van tijd in aandelen kunnen worden omgezet. Maar denk nou niet dat ze geheel zonder risico zijn. Tot slot zijn er ook met een variabele rente, de zogenaamde floaters.

Obligatie aflossen à pari, koersvorming obligaties

Wie een obligatie tot het einde van de looptijd aanhoudt, krijgt naast de jaarlijks rente over het geïnvesteerde kapitaal ook het kapitaal 100 procent terug. We noemen dit à pari. U krijgt de waarde van uitgifte van de obligatie à pari terug en die waarde kan anders zijn dan de koerswaarde waartegen u hebt gekocht. Is de koerswaarde lager geweest dan loont het zeker om de obligatie tot aan het einde vast te houden, omdat de inruilwaarde à pari voor u een zekere winst is.

Obligatievormen

Bekende vormen obligaties zijn:
  • Een gewone obligatie met vaste couponrente. Bij de overheid, Staat of een bedrijf.
  • Een zero-coupon bond, zonder rente.
  • De converteerbare obligatie die een lagere rente geeft maar het mogelijk maakt om de obligatie in te wisselen tegen aandelen.
  • Perpetuele obligaties die eeuwig doorlopen.
  • De variabele rente obligatie.

Sparen of obligaties kopen?

Met obligaties spaart u niet alleen via de couponrente, maar door een stijgende koerswaarde. De koerswaarde zal gedurende de looptijd van het schuldpapier veranderen. Logisch, want als u een obligatie koopt met een rente van 6 procent en de Europese Centrale bank, ECB, verlaagt de rente, dan heeft u daardoor een belegging in handen die relatief veel opbrengt. Het gevolg is dat de marktwaarde van de obligatie zal stijgen. Maar zodra de marktrente omhoog gaat, zal de waarde dalen. In de praktijk zien we dat als de rente laag is, men overstapt van een spaarrekening naar een obligatie. En als de rente hoger is zien we de meestal de omgekeerde beweging.

Deflatie en obligaties

Dit maakt het kopen van obligaties zeer zinvol in geval van deflatie, dat wil zeggen in een periode van prijsdalingen. Het omgekeerde effect zien we als er sprake is van inflatie. Gedurende de looptijd varieert de waarde dus, maar aan het einde van de looptijd krijgt u de nominale waarde volledig terug. Hoe langer de resterende looptijd is hoe feller is meestal de koersreactie. Hoe korter de looptijd, hoe dichter de koerswaarde in de buurt blijft van zijn nominale waarde. Extreem gevoelig voor wijzigingen in de economie zijn daarom de perpetuals, de perpetuele eeuwigdurende obligaties.

Obligaties voor veilig sparen

Het kopen van obligaties is een vorm van beleggen. Ik gaf al aan dat als u tussentijds wilt verkopen, er waarde veranderingen kunnen plaats vinden. Momenteel daalt de rente en ziet het er naar uit dat obligaties de nieuwe hype zijn worden. Maar een obligatie is geen spaarproduct en valt daarom niet onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank.

Het voordeel van obligaties

Het grote voordeel en daarmee ook de kracht van obligaties is dat u in principe altijd de nominale waarde terug zult krijgen. Eigenlijk kunt u rustig achterover leunen. Het risico zit er in dat een bedrijf failliet kan gaan, maar vaak ziet u dat wel aankomen en geldt dat risico ook voor de aandelen van een bedrijf. Bovendien hebben obligaties vaak een rating van een ratingbureau, waaruit blijkt hoe risicovol een bepaald bedrijf is, zodat u een goede keuze kunt maken.

Wat zijn staatsobligaties?

Ook bij de obligaties kunt u kiezen hoe veilig u wilt sparen. Ook al geldt het depositogarantiestelsel hier niet, iedereen is er van overtuigd dat de Nederlandse Staat niet failliet zal gaan. Dat betekent tegelijkertijd dat de rente op een staatsobligatie een lagere vergoeding zal geven, dan die van een gemiddelde onderneming. Hoe groter het risico, hoe hoger over het algemeen de rente op een obligatie is. Maar ook wie een veilige obligatie of schatkistpapier koopt met een lage couponrente, kan profiteren, wanneer de marktrente daalt. Maar dat ook een staat in de problemen kan komen blijkt wel uit een land als Griekenland.

Rentegevoeligheid van een obligatie

De gevoeligheid van de obligatie voor veranderingen van de rente is afhankelijk van:
  • De gemiddelde looptijd, dat wil zeggen de tijd dat de lening gemiddeld nog zal uitstaan.
  • De duration ofwel het aantal jaren dat de belegger gemiddeld nog op terugbetaling van zijn belegde geld moet wachten.

Hier kunt u actief met uw beleggingsstrategie op inspelen via:
  • Een verkortingsstrategie, waarmee u bij een stijging van de rente optredende koersverlies de duration zo klein mogelijk houdt.
  • Een verlengingsstrategie, waarmee u de koerswinst bij een dalende rente zo groot mogelijk maakt door de duration te verlengen.

Wie wil weten welk rendement hij op obligaties maakt, let vooral op de obligaties met het hoogste effectief rendement. Dit effectieve rendement maakt het vergelijken van verschillende obligaties een stuk eenvoudiger.

De perpetuals als eeuwigdurende obligaties

Misschien zijn de perpetuals, de perpetuele ofwel eeuwigdurende obligaties een goede aanvulling op uw beleggingsportefeuille. Bij een eeuwigdurende obligatie is de looptijd in beginsel oneindig. In beginsel, want ook al worden de perpetuals soms tussentijds afgelost, dit hoeft niet zo te zijn. De rente op een perpetuele obligatie is meestal een gegeven vaste rente en soms gekoppeld aan de Euribor rente. De rente is vaak hoog. Omdat de looptijd in beginsel oneindig is, is de perpetuele variant veel gevoeliger voor schommelingen in de rente en andere marktfactoren dan een gewone obligatie waarvan u precies weet wanneer hij zal worden afgelost en tegen welk bedrag. De risico's zijn groter, ook al omdat het hier meestal om een achtergestelde lening gaat.

Enkele voorbeelden van perpetuals en de rentes die daarbij horen zijn:

Watrente
ABN Amro4,31%
Eureko8,375%
ING Perp IV8%
Koninklijke Friesland Campina7,125%
Tennet6,655%
Wolters Kluwer6,875%

Sparen bij spaarbank

Dat maakt obligaties momenteel aantrekkelijk, maar zijn ze beter dan het aanbod van een spaarbank. Via het deposito garantie stelsel is uw spaargeld bij bank en spaarbank voor maximaal 100.000 euro gegarandeerd. Per instelling en per persoon. Er zijn meerdere banken die u namelijk veilig een mooie spaarrente geven, zoals de spaarrente bij MoneYou. Maar als de marktrente daalt, dalen de rentes op spaarrekeningen meestal ook. Een goed alternatief vormen dan de deposito’s bij deze banken. Een deposito geeft gedurende zijn looptijd een vaste rente. En die is momenteel nog steeds hoog.

rekenvoorbeeld effectief rendement obligatie

  1. Wie een staatsobligatie koopt met 7% couponrente en daarvoor 1.050 euro betaalt terwijl de nominale waarde van het aandeel 1.000 euro is, ontvangt effectief elk jaar 70 euro rente over een investering van 1.050 euro ofwel 6,67% rente.
  2. Bewaart u de obligatie tot het eind van de looptijd, dan zult u zien dat u op het eind 50 euro minder in het handje krijgt dan u hebt betaald. Deze 50 euro weegt zwaarder op uw investering, naarmate de looptijd korter is. Is de looptijd nog vijf jaar, dan loopt u elk jaar gemiddeld 10 euro mis ofwel 1% rente. Het effectieve rendement per jaar zakt gemiddeld met 1 procent naar 5,6 procent rente.

Slot

Het rendement van een obligatie hangt af van zowel de couponrente als de koers van de obligatie. Het risico van een obligatie is afhankelijk van de status van de uitgevende instantie: overheid, staat of onderneming. Een goede spaarrekening bij een bank die onder het garantiestelsel valt, garandeert uw spaargeld per persoon per instelling tot een maximum van 100.000 euro. Aan u de keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in converteerbare obligaties, beleggen in convertibles in 2017 of 2018? Met de converteerbare obligaties is vee…
Beleggen: ObligatiesBeleggen: ObligatiesObligaties, een veel voorkomend woord in de beleggingswereld. Maar wat is een obligatie eigenlijk, en wat kan je met een…
Obligaties met hoogste effectief rendementObligaties met hoogste effectief rendementWie het effectief rendement wil berekenen op obligaties, moet vooral kijken naar het effectieve rendement van de investe…
Beleggen: Wat zijn obligaties?Beleggen: Wat zijn obligaties?Obligaties zijn anders dan aandelen, omdat een obligatie een schuldbrief is. Voor het bedrag dat je in deze vorm uitleen…
De kracht van obligatiesEen obligatie is een lening, uitgegeven door een onderneming of door de staat met een bepaalde looptijd. Veel mensen ver…

Reageer op het artikel "Obligaties voor veilig sparen met hoog rendement"

Reactie

Peter, 14-01-2009 12:49 #1
Waar vind ik overzicht van huidige obligatie aanbod? Reactie infoteur, 14-01-2009
Beste Peter,
1. Er zijn allerlei on line brokers, zoals bijvoorbeeld BinckBank. Zie ook:
http://financieel.infonu.nl/beleggen/9532-binckbank-internetbroker-en-beleggersbank.html

2. Ook Euronext geeft een overzicht. Zie bijvoorbeeld:http://www.euronext.com/landing/landingBond-20663-NL.html
Klik op Overzicht.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in aandelen
Reacties: 1
Schrijf mee!