InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelen

Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelen

Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelen Over preferente aandelen hoort u niet zo vaak, maar preferente aandelen hebben een aantal voordelen boven de gewone aandelen. Preferente aandelen hebben voorrang op de gewone aandelen en meestal een vast bedrag per aandeel als dividend. Eigenlijk zijn preferente aandelen een combinatie van aandelen en obligaties. Van beide wat. Lees daarom hier meer over de preferente aandelen en hun voordelen.

Aandelen

Wie over aandelen leest en de beursfondsen op Euronext volgt, kijkt meestal naar de gewone aandelen. Eenvoudig verhandelbaar en ruim voor handen. Maar naast deze gewone aandelen zijn er ook preferente aandelen uitgegeven, waarin gehandeld kan worden.

Voordelen van preferente aandelen

Preferente aandelen worden ook wel prefs genoemd. Preferente aandelen hebben bepaalde voorrechten. De houders van preferente aandelen krijgen doorgaans een dividend percentage. Dat houdt in dat het dividend dat wordt uitgekeerd een vast percentage van de nominale waarde en niet, zoals bij gewone aandelen, een bepaald deel van de behaalde nettowinst. Wat er daarna overblijft voor een uitkering aan de aandeelhouders, is bestemd voor de houders van de gewone aandelen en certificaten. Het is zelfs zo dat sommige preferente aandelen ook in deze dividenduitkering nog eens meedelen. Dat betekent ook dat de preferente voorrang hebben op de gewone aandelen als de winst tegenvalt. De preferente aandeelhouders hebben bij een faillissement een voorkeurspositie boven de gewone aandeelhouders.

Nadelen van preferente aandelen

Een nadeel is dat de prefs relatief weinig worden verhandeld in Nederland, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Verenigde Staten van Amerika. Bovendien zijn de prefs met vaste dividend percentages gevoeliger voor rentewijzigingen.

Beschermingsconstructies

Preferente aandelen worden ook gebruikt om beschermingsconstructies tegen overnames op te bouwen. Soms geven prefs door hun waarde disproportioneel extra stem bevoegdheden ten opzichte van de gewone aandelen.

Cumulatief preferente aandelen

Maar er zijn ook nog cumulatief preferente aandelen die worden verhandeld. Die worden wel cum prefs genoemd. De cumprefs hebben als extra voordeel, dat zij recht houden op de eventueel gemiste dividenden.Ook als het bedrijf een jaar slecht draait, houden deze cumprefs de jaren daarop het recht op de eventueel gemiste dividenden. Het recht op dividend cumuleert dus. Vandaar de naam van deze bijzondere categorie aandelen. Let wel, sommige cumprefs hebben evenals de preferente aandelen ook een vast dividend percentage, maar dat hoeft niet. Wel is het altijd zo, dat ze bij de dividenduitkering het recht van voorkeur hebben.

Euronext

Momenteel worden de volgende preferente en cumulatief preferente aandelen op Euronext verhandeld:
  • ABN Amro Hold. pref;
  • BAM, Kon. Conv.pr.F;
  • Gamma 5% P. Wd;
  • Hunter Douglas Pref;
  • Unil. 4% Afl.C.Pr ;
  • Unil. 6% C.Pr;
  • Unil. 7% C.Pr;
  • Unil. Crt. 7% C.Pr.

Slot

Al met al is dit zeker reden om ook eens naar de preferente aandelen op Euronext te kijken. Preferente aandelen hebben de eigenschappen van zowel een aandeel en een obligatie. Twee kansen op succes dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanmerkelijk belang, box twee van ons belastingstelselAanmerkelijk belang, box twee van ons belastingstelselEr is sprake van een aanmerkelijk belang indien iemand een belang heeft van minimaal 5 procent van de aandelen in een on…
Termen voor beginnende belegger, letters n tot en met zTermen voor beginnende belegger, letters n tot en met zBeleggen voor beginners vraagt om een woordenlijst voor beleggers. Professionele beleggers zijn gewend aan hun eigen woo…
Rangorde schuldeisers bij faillissementRangorde schuldeisers bij faillissementDe rangorde van schuldeisers in het faillissement bepaalt in belangrijke mate de kans op betaling. Hoe hoger de plaats i…
Letteraandelen in de BVEen BV heeft een in aandelen verdeeld kapitaal. We kennen verschillende soorten aandelen, namelijk normale aandelen, pre…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zon…

Reageer op het artikel "Preferente aandelen & voordelen van preferente aandelen"

Reacties

Krol, 13-06-2012 11:25 #4
Geachte

Bij verkoop van mijn aandelen +een preferentaandeel werden alleen de gewonnen aandelen uitbetaald. Klopt dit? Reactie infoteur, 13-06-2012
Beste Krol,
Neen, ook uw preferente aandeel is geld waard.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tummers, 19-09-2011 09:22 #3
De voordelen zijn me zeer duidelijk, bestaan er ook ISIN nummers van of worden deze op een andere manier verhandeld? Reactie infoteur, 19-09-2011
Beste Tummers,
Ja, ook preferente aandelen hebben hun International Securities Identifying Number ofwel ISIN code.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Bronzwaer, 15-05-2010 12:23 #2
Preferente aandelen zijn inderdaad interessant. Het is alleen moeilijk om de exacte informatie te vinden. Waar kan ik bv de juiste condities over de preferente aandelen hunter Douglas vinden? Reactie infoteur, 15-05-2010
Beste A. Bronzwaer,
Misschien helpt dit u verder:

http://www.euronext.com/fic/000/057/188/571889.pdf

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dgvanremmerden, 19-03-2010 13:03 #1
Ik heb 5000 preferente aandelen HUNTER DOUGLAS. Koers was 0,38.Nu 0,01.wat is er aan de hand? Reactie infoteur, 19-03-2010
Beste Dgvanremmerden,
Dat zijn wel hele grote schommelingen. De resultaten van vorig jaar waren niet geweldig, maar dat verklaart niet dit bizarre verloop. Het lijkt dat er vooral een grote partij plots vanaf wil.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Reacties: 4
Schrijf mee!