InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen of Sparen?

Beleggen of Sparen?

Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Veel mensen hebben wat extra geld over. Dit kan komen doordat die mensen per maand een bepaalt bedrag overhouden of doordat zij in eens een groot bedrag ontvangen. Ze hebben bijvoorbeeld een leuke prijs gewonnen in een loterij of hebben op een andere manier wat geld binnen gekregen. De vraag is dan: Wat ga je met dat geld doen. Je kunt er een nieuwe auto van kopen of wat ruimer gaan wonen. Toch kiezen veel mensen ervoor om te gaan sparen of beleggen.

Sparen

Door je geld op een spaarrekening te zetten kan je zorgen dat je via rente meer geld krijgt. Hoe hoog deze rente is hangt af van een aantal factoren. Hoe meer beperkingen je op je spaarrekening hebt, des te hoger de rente. Bij deze beperkingen kun je denken aan de termijn van de spaarrekening, een minimum saldo, etc.

Voordelen van Sparen
Bij sparen weet je zeker dat je het geld dat je ooit hebt ingelegd terug krijgt. Ook is de rente die je krijgt een zekerheid. Bij de meeste spaarrekeningen kun je je geld redelijk snel terug krijgen als je dat nodig hebt. Dit is ook een voordeel als je voor onverwachte kosten komt te staan. Vergeleken met het beleggen het je bij het sparen ook veel minder kosten.

Nadelen van Sparen
Sparen klinkt heel mooi, meer geld krijgen dan je hebt ingelegd, ieder moment kunnen stoppen. Het is inderdaad een handige manier om meer geld te krijgen. Het gaat alleen niet zo heel snel. Als jij binnen een korte tijd veel geld wilt verdienen is sparen niets voor jouw.

Beleggen

Bij beleggen zijn er heel veel mogelijkheden. Er zijn ontelbaar veel beleggingsproducten. Er zijn dus veel keuzes. Je kunt kiezen voor een risicovolle of een risicoarme belegging. Vaak geldt er wel dat bij een groter risico er meer winst mee gemaakt kan worden, maar dit is niet altijd zo.

Voordelen van Beleggen
Een groot voordeel van beleggen is de mogelijke rente die je kan halen. Als jij een goede belegging hebt gedaan kun je daar veel geld mee verdienen. Als snel geld wilt verdienen is beleggen misschien wat voor jouw. Veel beleggen vinden het volgen van economische ontwikkelingen ook gewoon leuk.

Nadelen van Beleggen
Naast een hoge mogelijke winst kan je ook een groot verlies lijden. Je kunt met beleggen uiteindelijk minder geld overhouden dan het bedrag waar je oorspronkelijk mee begon. Het is dus belangrijk dat je weet met welke risico's je te maken hebt. Beleggen brengt ook een hoop kosten met zich mee. Zo zijn er aankoopkosten en verkoopkosten. Wat ook een nadeel van beleggen kan zijn is dat je niet per direct bij je geld kunt.

Conclusie: Beleggen of Sparen?

Het ligt aan de persoon of het verstandig is om te kiezen voor sparen of voor beleggen. Misschien nog wel belangrijker is wat deze persoon met het geld wil doen. Als hij snel veel geld wil verdienen dan is beleggen een logische keuze. Is het hoofddoel echter het voorkomen dat je geld minder waard wordt door de inflatie, dan kan sparen weer een betere keuze zijn.
© 2008 - 2017 Dribbel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen of Sparen?"

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 07-05-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!