InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Ook bij inflatie slim beleggen in aandelen en obligaties

Ook bij inflatie slim beleggen in aandelen en obligaties

Ook bij inflatie slim beleggen in aandelen en obligaties De inflatie stijgt in 2017, in sommige landen is de inflatie al meer dan 2% ondanks het lage rentebeleid van de Europese Centrale bank (Draghi). Waarin kunt u het beste beleggen als de inflatie toeneemt en misschien wel een hyperinflatie dreigt door het ruime monetaire beleid? Beleg in 2017 en 2018 daarom ook voor een deel inflatiebestendig en laat de inflatie bij uw beleggingen in uw voordeel werken en niet alleen in uw nadeel.

Inflatiegevaar in 2017 en 2018

De Duitsers vrezen het al enige tijd en ook andere landen krijgen ermee te maken in 2017: de inflatie neemt in ons land toe. Inflatie is normaliter een teken van een toenemende economische activiteit en hoeft niet per se een nadeel te zijn. Maar inflatie terwijl de rente door de ECB laag gehouden wordt, is raar. Immers een lage inflatie zal leiden tot meer schulden maken die worden gebruikt om economische activiteiten te genereren en die activiteiten zullen de inflatie verder aanwakkeren. Er kan een moment komen dat dit zodanig uit de hand loopt dat de rente in forse stappen zal moeten worden verhoogd. In de Verenigde Staten waar het ruime monetaire beleid nog eerder werd toegepast dan in Europa, zal naar verwachting de rente meermalen in 2017 moeten worden verhoogd om oververhitting van de economie te voorkomen en de inflatie te beteugelen. Maar wat betekent dit vooruitzicht voor uw beleggingen?

Inflatiebestendig beleggen in aandelen

Beleggers behoren een wat langere beleggingshorizon te hebben en dus te anticiperen op de mogelijkheid van meer inflatie. Dat hoeft niet met het totale vermogen te gebeuren, maar een goede belegger spreidt zijn beleggingen en ziet ook kansen als de inflatie toeneemt. Hoe maakt u van een nadeel een voordeel op de effectenbeurs? Door te beleggen in zaken die in waarde stijgen als de inflatie stijgt.

Beleggen in grondstoffen

De prijzen van grondstoffen zijn vrijwel direct gerelateerd aan de inflatie en andersom zorgen hogere grondstofprijzen voor inflatie. Denk aan grondstoffen als:
  • Granen, koffie, cacao, suiker, tarwe, katoen.
  • Goud, zilver, palladium en platina.
  • Olie en gas.
  • Koper, steenkool en ijzererts.
  • Zand, grind, klei, cement.

Bij de edelmetalen kunt u fysiek goud of zilver kopen, bij de andere grondstoffen gaat het in de meeste gevallen om aandelen in de producerende of verwerkende bedrijven van grondstoffen. Misschien is het kiezen voor een beleggingsfonds wel het eenvoudigste, u hebt een goede spreiding binnen uw portefeuille en profiteert van de prijsstijgingen. Ook bedrijven als Unilever en Albert Heijn kunnen profiteren van prijsstijgingen maar dan is wel een belangrijke voorwaarde dat de inflatie niet zodanig uit de hand loopt dat consumenten veel minder te besteden zullen hebben. Misoogsten kunnen ook van invloed zijn op de grondstofprijzen en natuurlijk de kartelafspraken omtrent olie en gas.

Vastgoedfondsen en infrastructuur

Zolang de economie niet in elkaar klapt, kunnen juist vastgoedfondsen en infrastructuurgerelateerde bedrijven profiteren van inflatie. Cement wordt duurder, stenen worden duurder, asfalt wordt duurder en die prijzen zullen worden doorberekend aan de afnemer van de producten. In zijn algemeenheid zal bij een prijsstijging de winstmarge groter zijn en daar profiteert u dan als belegger weer van.

Beleggen in variabele rente obligaties

Kies als u op de inflatiegolf vooruit wilt lopen niet voor de gewone obligaties maar voor de variabele rente obligaties, ook wel floating rate notes genoemd. Deze obligaties stijgen in waarde als de rente toeneemt, en dat zal op enig moment zeker gaan gebeuren. In tijden van weinig inflatie zoals in 2015 en 2016, toen zelfs gesproken werd over de dreiging van deflatie, zijn de variabele rente obligaties een slechte belegging geweest, maar zodra het rentebeeld verandert, leveren deze obligaties een stevig rendement op.

Conclusie

Beleggen is vooruitzien, wordt er wel gezegd. Welnu de inflatie neemt zichtbaar toe in 2017. Wie zijn beleggingsportefeuille niet op tijd aanpast, kan dan worden geconfronteerd met forse koersdalingen. Ook nu is een goede spreiding van beleggingen het toverwoord. Kies er daarom voor om een deel van uw vermogen te beleggen in zaken die wel inflatiebestendig zijn en zelfs kunnen profiteren van prijsstijgingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Waarom beleggen in aandelen?Waarom beleggen in aandelen?Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2017 om een hoog rendement te halen op uw vermogen, ook in crisis…
5 Tips voor veilig en minder risicovol beleggenAls je wilt gaan beleggen is het verstandig om je goed voor te bereiden en te weten hoe alles in zijn werk gaat op de be…
Beleggen in grondstoffenGrondstoffen worden schaarser en de natuur wordt als een interessante mogelijkheid om te beleggen aanzien. Bovendien zij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ook bij inflatie slim beleggen in aandelen en obligaties"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!