InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Slim beleggen met uw geld, waarop letten?

Slim beleggen met uw geld, waarop letten?

Slim beleggen met uw geld, waarop letten? U wilt veel winst of de beurs maken, zonder veel risico te nemen. U wilt slim gaan beleggen, wat moet u dan zeker in de gaten houden, waarop moet u gaan letten? Er zijn van die momenten dat iedereen wil gaan beleggen, bijvoorbeeld omdat de spaarrekening nauwelijks wat oplevert en de beurs forse rendementen en koerswinsten kan genereren en soms bijna belooft. Dan lijkt de effectenbeurs zo aantrekkelijk dat ook u gaat beleggen in aandelen of obligaties. Wat is wijs voor uw vermogen en is beleggen met geleend geld ook slim?

Hoeveel risico wilt u lopen met uw vermogen?

Voordat u gaat beleggen moet u een paar dingen zeker weten:
  • Hoeveel risico wilt u lopen met uw beleggingen?
  • Hoe snel hebt u uw geld weer liquide nodig?
  • Met welk deel van uw vermogen wilt u beleggen?
  • Hoeveel geld houdt u achter de hand?
  • Is het erg als u wat geld kwijt raakt?
  • Gaat u ook beleggen met vreemd geld, geleend geld?

Beleggen gaat onvermijdelijk gepaard met het nemen van risico's. Hoe groter het risico, hoe groter de koerswinst kan zijn, maar ook het koersverlies. En niet iedereen houdt van risico, het liefste willen velen een hoog rendement en geen risico. Wat bij u het beste past blijkt uit uw beleggersprofiel. Als u helder hebt hoeveel risico u wilt gaan lopen op de effectenbeurs en of het erg is als u een deel van uw vermogen kunt kwijt raken, dan kunnen we verder met stap twee.

Waarin wilt u gaan beleggen?

U kunt in bijna alles beleggen wat van waarde is of van waarde kan gaan worden. Dat kunnen beleggingen in roerende zaken zijn, maar ook onroerende zaken zoals vastgoed. Het kopen van een eigen woning kan bijvoorbeeld ook een prima investering zijn of het kopen van een mooi antiek schilderij. De vraag die dan meteen gesteld moet worden is, hoe liquide uw investering moet zijn? Hoe snel wilt u uw investering en belegging weer kunnen omzetten in geld? Roerende zaken kunnen snel worden omgezet in geld. Koopt u een edelmetaal zoals goud of zilver dan kunt u deze snel weer inruilen tegen euro's. Bij een onroerend goed zal dit vaak veel meer tijd vragen. Ook op de effectenbeurs kunt u bijna met een druk op de knop weer over uw geld beschikken als u belegt in:
  • Aandelen.
  • Obligaties.
  • Financiële constructies zoals opties of turbo's.

Wat weet u van beleggen?

Als u nog niet zo veel weet van beleggen, maar wel in alle kranten leest dat de winsten op de effectenbeurs groot zijn of bepaalde investeringen op enig moment enorm in trek zijn, dan kunt u twee dingen doen. U gaat uzelf wat bijscholen zodat u zelf een goede belegger wordt en zelf uw beleggingen kunt doen en volgen. Of u neemt een vermogensbeheerder of vermogensadviseur in de arm. Zelf beleggen, zeker op de effectenbeurs, lijkt in eerste instantie veel goed koper dan het kiezen voor een vermogensbeheerder of vermogensadviseur, maar bedenk dat die professionals in de meeste gevallen veel beter dan u kunnen weten wat een goede belegging is en hoe u uw belegging het beste kunt beschermen tegen koersverliezen. Een tactiek die regelmatig wordt aanbevolen is dat u eens met een vermogensadviseur of vermogensbeheerder gaat praten om te luisteren naar de adviezen, uzelf vervolgens bijleest over de mogelijkheden en pas dan kiest voor zelf beleggen of beleggen op advies van iemand wiens beroep het is om succesvol te beleggen. Spring dus niet zo maar in het diepe, maar zorg dat uw weet waarover het gaat. Als u toch zelf gaat beleggen is het aan te raden om te beginnen met beleggen op papier, dan leert u van uw fouten zonder dat u dit direct geld kost.

Beleggingen spreiden

Het verspreiden van uw beleggingen is zeer aan te raden. Er kunnen zich altijd onverwacht schokken in de wereldeconomie voordoen of in een bepaalde sector in de economie en als u nou net in die sector al uw vermogen hebt belegd, zult u onevenredig zwaar door koersverliezen worden geraakt. De andere kant van de medaille is dat een bepaalde sector ook plotseling veel meer succes en groei kan vertonen dan de gemiddelde economie, en wie dan net in die sector zit, maakt de grootste winst. Ook hier gaat het dus om de vraag hoeveel risico u bereid bent te nemen.

Beleggen met geleend geld

Het is maar de vraag of het beleggen met geleend geld een slimme belegging is. beleggen met geleend geld kan goed uitpakken, bijvoorbeeld als u turbo's of sprinters koopt en goed hebt gegokt. U dacht dat de koersen omhoog gingen en dat gebeurde ook. Door de hefboomwerking van geleend geld kunt u zo veel winst maken. Maar dit is wel een vorm van beleggen dat in u beleggersprofiel moet passen, het is immers beleggen met veel risico. Zeker voor beginners is dit af te raden.

Conclusie slim beleggen

Beleggen gaat nooit zonder risico te nemen. De spaarrekening geeft weinig rente, maar uw vermogen zult u als u spaart in de meeste gevallen niet kwijt raken. Op de beurs is dat echter nooit zeker. Bekijk altijd de mogelijkheden om uw kennis over het beleggen aan te vullen en laat u zo mogelijk bij uw keuzes goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slim beleggen met uw geld, waarop letten?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!