InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Robeco One - voordelen en nadelen

Robeco One - voordelen en nadelen

Robeco One - voordelen en nadelen Robeco One is een populair product van de vermogensbeheerder Robeco. Hoe werkt het systeem van Robeco One? Wat zijn de voordelen en nadelen van Robeco One? Wat zijn de risico's en de kosten? Wat zijn de ervaringen en rendementen die klanten bij Robeco One hebben meegemaakt? Wat is eventueel een goed alternatief binnen productenaanbod van Robeco voor een Robeco One-rekening?

De doelgroep

Met het product 'Robeco One' richt Robeco zich officieel met name op de jonge, beginnende beleggers. Of beter gezegd: de doelgroep bestaat vooral uit jonge mensen die enerzijds, vanwege de lage spaarrentes, wat anders met hun geld willen doen dan het op een spaarrekening storten. Maar anderzijds hebben zij te weinig tijd of financiële interesse, om zich heel erg te verdiepen in de wereld van het beleggen. Ook zijn veel mensen waarvoor Robeco One bedoeld is, huiverig voor de risico's die samenhangen met de 'echte' aandelenhandel (waarbij men immers veel geld kan verliezen als een bedrijf totaal instort).

Het systeem

Het systeem van Robeco One is voor de gebruikers buitengewoon simpel. Nadat men een Robeco One-rekening heeft geopend, kan men automatisch maandelijks bedragen (minimaal 50 euro) over laten boeken naar die rekening. Men kan daarbij uit drie profielen kiezen, hoe men dit geld wil laten beleggen: defensief, neutraal of offensief.

Risico's

Logischerwijs zal men bij de keuze voor defensief beleggen in glorietijden van de beurs wat minder extreem hoge rendementen krijgen, maar in duistere beurstijden zal men normaal gesproken ook minder geld zien verdwijnen. Bij offensief beleggen kan men daarentegen hogere rendementen behalen in glorietijden van de beurs, maar bij dit profiel zijn de risico's op het verlies van geld natuurlijk ook duidelijk groter.

Kosten Robeco One

Wie klant is van Robeco One betaalt aan kosten jaarlijks maximaal 1,41 procent van zijn belegd vermogen. Dat percentage geldt voor een inleg van 50 euro tot aan 100.000 euro. Wie een inleg van boven de 100.000 euro heeft, betaalt 1,25 procent aan kosten per jaar. De online transacties zijn bij Robeco One gratis.

Een alternatief: een fondsenrekening

Voor mensen die klant van Robeco willen worden, is er naast 'Robeco One' echter nog een belangrijk alternatief: een fondsrekening bij Robeco openen. Dit is vooral interessant voor mensen die net wat meer invloed willen hebben op de keuzes voor de beleggingen, dan de Robeco One-klanten. Wie een fondsenrekening bij Robeco heeft, kan kiezen uit 78 verschillende beleggingsfondsen, waarbij bijvoorbeeld het ene fonds vooral in China investeert, het andere in Nederland en weer een andere in Afrika. Ook zitten er bijvoorbeeld fondsen bij zoals de 'Robeco Safe Mix', waarbij men minder risico's neemt dan bij het merendeel der andere fondsen, maar waarbij men dus ook minder kans heeft op extreem hoge rendementen. Het is echter sowieso aan te raden om het risico te spreiden en dus het bedrag dat u wil investeren, te verdelen over meerdere beleggingsfondsen.

Voordelen Robeco One (versus een fondsenrekening)

Robeco One heeft vooral voordelen voor mensen die eigenlijk geen interesse hebben in de wereld van het beleggen en die erop vertrouwen dat Robeco hen wel een mooi rendement kan geven. Wie Robeco One kiest hoeft zich voor de rest nauwelijks in de beleggingswereld te verdiepen en men hoeft in de praktijk nauwelijks naar zijn rekening om te kijken (behalve als men het profiel wil wijzigen). Bijna alles gebeurt automatisch.

Nadelen Robeco One (versus een fondsenrekening)

Een nadeel bij Robeco One is wel het kostenpercentage van 1,41 procent. Bij een fondsenrekening kan men in de praktijk qua kosten minder dan de helft van dat percentage kwijt zijn (maar dit is wel afhankelijk van het gedrag van de belegger, want bij fondsbeleggen moet men bijvoorbeeld wel een klein percentage bij online transacties betalen, terwijl dat bij Robeco One niet hoeft).
Een ander nadeel van Robeco One kan zijn, wat voor andere klanten juist een voordeel lijkt: het gebrek aan invloed op de keuzes voor de beleggingen. Vaak geeft het de belegger meer voldoening om rendementen te behalen met specifieke fondsen die men zelf heeft gekozen, dan met beleggingen die Robeco helemaal voor de klant heeft bepaald.

Ervaringen en rendementen

In het jaar 2013 boekte het profiel 'offensief' van Robeco One een rendement van 11,65 procent. Het profiel 'neutraal' boekte een rendement van 7,69 procent en het profiel 'defensief' boekte een rendement van 3,89 procent. In het jaar 2014 boekten alle drie de profielen een rendement van circa 9 procent.

Geschiedenis van Robeco

Robeco werd in het jaar 1929 door enkele havenbaronnen opgericht in Rotterdam. De naam van deze vermogensbeheerder is een afkorting van: Rotterdams Beleggings Consortium. In 1990 ging Robeco intensief samenwerken met de Rabobank. Van 2001 tot 2013 was Robeco officieel zelfs een volle dochteronderneming van de Rabobank. In 2013 nam Orix Corporation echter 90 procent van de aandelen van Robeco over. Rabobank bleef voor tien procent eigenaar.
In 1934 was het belegde vermogen van Robeco pas circa een half miljoen euro waard. In 2011 was dat al meer dan 150 miljard en in het jaar 2014 betrof het op 1 december al 246 miljard euro.
© 2015 - 2017 Fjodorboekanski, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen: fondsbeleggen bij RobecoBeleggen: fondsbeleggen bij RobecoVeel mensen zien in deze onzekere financiële tijden door de bomen het bos niet meer. Beter dan in paniek raken is dan al…
Robeco Garantie BeleggenRobeco Garantie BeleggenOok Robeco springt in op de behoeft van mensen om te beleggen met garanties. Zij hebben hiervoor 4 verschillende product…
Beleggen in een 130/30 fondsBeleggen in een 130/30 fondsFondsen die zowel long als short beleggen om zo nog meer rendement te maken, trekken steeds meer de aandacht. Ze hantere…
Beleggen in het Robeco Afrika FondsBeleggen in het Robeco Afrika FondsHet Robeco Afrika Fonds is het fonds dat de afgelopen jaren een van de grootste rendementen van alle beleggingsfondsen h…
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2017? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Bronnen en referenties
  • http://www.iexprofs.nl/Column/Opinie/141574/Robeco-One-mikt-op-nieuwe-generatie.aspx
  • http://forum.fok.nl/topic/2041763
  • https://www.robeco.nl/product/beleggingsfondsen/
  • https://www.beleggingsmatch.nl/robeco-one

Reageer op het artikel "Robeco One - voordelen en nadelen"

Reacties

Martin, 27-01-2017 15:09 #2
In de reactie van GB van 11-10-2015 kan ik mij helemaal niet vinden. Zelf heb ik geen enkel verstand van beleggen. Maar weet dat sparen niet echt opschiet met een rente van 0.3%. Dus sinds 2014 spaar en beleg ik bij Robeco one. Voordelen:
Zeer goede service
Makkelijk als je zelf geen tijd en kennis heb
Afgelopen jaar een rendement van ruim 6%
Toch zelf de keuze kunnen maken of je defensief of met iets meer risico wil beleggen.
De enige handeling die je hoeft te doen is je maandelijkse inleg storten en de rest gaat vanzelf. Ik zou het iedereen kunnen aanraden.

Gb, 11-10-2015 14:16 #1
Hallo allemaal,

recentelijk heb ik een chat met Robeco gehad met de vraag hoe ik kon sparen bij ze. In een summier antwoord kreeg ik te horen dat ik Robeco one moest openen om te sparen. Na 3 maanden blijkt dat je hiervoor na stortin vele handelingen moet doen die de chatmedewerker me niet verteld heeft. ze blijken de hele inleg belegd te hebben wat nu na 3 maand 4200 verlies heeft opgeleverd. ik kwam erachter doordat ik ineens een mail kreeg dat ze eea verkocht hadden om de kosten die ze gemaakt hadden te kunnen verrekenen. na contact met een zeer onvriendelijke medewerker van Robeco die me belde nav mijn klacht en me verweet niet steeds op mijn rekening in te loggen (wie doet dat dagelijks op een spaarrekening) vroeg deze mevrouw Seliena Jokhoe me zeer onvriendelijk of ik per telefoon of chat gesproken had met de medewerker, ik weet dit niet zeker meer, wie wel na 3 maanden, maar ze zou de chat gaan opzoeken. Nu krijg ik een brief met het verhaal dat de medewerker heeft gechat dat je Robeco one zowel kan sparen als beleggen. Na inlog is dit nog steeds niet terug te vinden, dat er standaard niet belegd werd heeft hij verzuimt. Graag verneem ik dan ook hoe ik Robeco aansprakelijk kan stellen en wil tevens mensen waarschuwen voor deze firma, een website die sparen standaard helemaal niet mogelijk maakt, je niet volledig informeert tijdens een chat en stiekem alles belegt en dan ook nog eens met een heel negatief resultaat. Wie heeft gelijke ervaringen?

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 22-03-2015
Gepubliceerd: 12-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 2
Schrijf mee!