InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Geprogrammeerd beleggen: waarom u niet?

Geprogrammeerd beleggen: waarom u niet?

Om te beleggen moet u over een startkapitaal beschikken... Een wijdverbreide, maar verkeerde opvatting! Geprogrammeerde beleggingen, in beveks bijvoorbeeld, bieden u niet alleen de mogelijkheid om in uw tempo te beleggen, ze houden in vergelijking met een eenmalige beleggingen ook minder risico’s in. En dat zijn niet de enige voordelen. Een geprogrammeerde belegging is een financiële formule waarmee u periodiek vaste bedragen belegt, bijvoorbeeld in een beleggingsfonds. Deze formule staat ook synoniem voor flexibiliteit. U zou bijvoorbeeld elke maand 300 euro kunnen beleggen in een fonds naar keuze, in plaats eenmalig 10.000 euro in te brengen. Of bijvoorbeeld elke maand 100 euro kunnen beleggen in drie verschillende fondsen!

Goede risicospreiding

Risicospreiding is de gulden regel bij de opbouw of het beheer van een vermogen. Vaak wordt daarbij gedacht aan een verdeling over verschillende activaklassen (aandelen, obligaties...), maar zodra u een beleggingsstrategie en een portefeuilleverdeling hebt uitgetekend, blijft de vraag altijd: is dit wel het goede moment om te beleggen?

De markten fluctueren immers voortdurend. Het moment van de belegging (momentum) is dus cruciaal en kan een aanzienlijke impact hebben op het uiteindelijke rendement. Iedereen weet dat het ideale moment om te beleggen onmiddellijk na een daling of kort voor een stijging is. Het probleem is dat niemand met zekerheid kan zeggen wanneer die zich zullen voordoen. Door periodiek te beleggen vlakt u dit tijdsgebonden risico af en de kans op extreme resultaten (stijging of daling) wordt daarbij beperkt.

Met geprogrammeerde beleggingen zullen er dus minder verrassingen zijn omdat het “momentumeffect” geneutraliseerd wordt. Het resultaat van een eenmalige belegging zal afhangen van het moment waarop u op de trein springt. En dat geldt zeker op korte of middellange termijn. U kunt dus voor aangename, maar ook voor onaangename verrassingen komen te staan. Dat is niet het geval met geprogrammeerde beleggingen. Als de markten dalen, dan zult u na de volgende periode goedkoper kopen. Als de markten stijgen, dan neemt u voor het reeds belegde bedrag deel aan die stijging.

Aanvulling bij uw pensioen

Geprogrammeerd beleggen leent zich optimaal voor de opbouw van een aanvullend pensioenkapitaal. Iedereen is het erover eens dat de toekomst van de wettelijke pensioenen er veeleer somber uitziet. Momenteel wordt het gemiddelde wettelijk pensioen voor een werknemer op minder dan 1.000 euro bruto per maand geraamd. Uit een aantal studies blijkt dat dit bedrag de komende jaren nog met 20% zou kunnen krimpen’.

Meer dan ooit zal de Belgische belastingplichtige dus zelf een spaarinspanning moeten leveren om het gewenste levensniveau aan te houden na zijn pensioen. Maar dat kan niet van de ene dag op de andere. Geprogrammeerde beleggingen kunnen een manier zijn om geleidelijk het kapitaal op te bouwen dat u denkt nodig te hebben wanneer u met pensioen gaat.

Gemoedsrust

U hoeft zich niet elke maand (of elk kwartaal, naargelang van uw voorkeur) af te vragen of het wel het juiste moment is om uw geld te beleggen. U belegt periodiek en automatisch een beperkt bedrag. De aangekochte deelbewijzen worden automatisch op uw effectenrekening geplaatst.

Uw kapitaal geleidelijk opgebouwd

De periodieke storting van relatief bescheiden bedragen (die u zelf bepaalt) verplicht u niet om grote sommen vrij te maken. U hoeft dus geen belegging te verkopen om er een andere te financieren.

Welke beleggingsfondsen?

De specialisten van Deutsche Bank selecteerden een aantal beleggingsfondsen waarin u volgens de formule van de geprogrammeerde aankopen kunt beleggen. En de keuze is erg ruim: gemengde fondsen, aandelenfondsen, obligatiefondsen, alternatieve fondsen... De lijst is te lang om er hier dieper op in te gaan.
© 2008 - 2017 Guy1962, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Deutsche Bank

Reageer op het artikel "Geprogrammeerd beleggen: waarom u niet?"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 01-02-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!