InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in parkings: wat zijn de voordelen en nadelen?

Beleggen in parkings: wat zijn de voordelen en nadelen?

Beleggen in parkings: wat zijn de voordelen en nadelen? Is een investering in parkings een potentiële goudmijn? Parkeertickets lijken alsmaar duurder te worden, de hoeveelheid wagens groter en de beschikbare parkeerruimte kleiner. Uitbaters van betaalparkings doen dan ook gouden zaken. Beleggen in parkings zoals bij Creaparking is een investeringsmogelijkheid die schermt met lage kosten en een hoog potentieel rendement. Als je wilt gaan beleggen in parkeergarages of autostaanplaatsen kan je ook eerst raad vragen aan een vastgoedmakelaar bij jou in de buurt. Wat zijn de voordelen en nadelen van beleggen in parkings?

Investeren in parkeergarages

Parkeergarages zijn een investeringsmogelijkheid die alsmaar meer investeerders lijken aan te trekken. In de nasleep van de beurscrash van 2008 en de economische crisis die daaruit voortvloeide keerden meer en meer beleggers zich af van aandelen. Men ging meer op zoek naar beleggingen met tastbare waarde, zoals bijvoorbeeld vastgoed. In die optiek werd bijvoorbeeld beleggen in hotelkamers, garageboxen en parkings toegankelijker gemaakt voor de particuliere investeerder. Beleggen in parkings kan onder meer via vastgoedfondsen of rechtstreeks via parkingbedrijven.

Parkeerplaats vinden moeilijker

Als je met de wagen in de file staat dan besef je eens te meer in wat voor een drukke, overbevolkte wereld we eigenlijk leven. Dat gevoel wordt nog versterkt wanneer je ook nog eens op zoek moet naar een parkeerplaats voor je auto. Soms rijd je tientallen minuten tevergeefs rond om een gratis parkeerplaats te vinden, tot je ten einde raad besluit om toch maar een betalende parkeergarage te kiezen. Hoeveel die betaalparking ook kost, je bent blij dat je je wagen kwijt bent.

Betaalparkings: een goudmijn?

Beschikbare ruimte lijkt een alsmaar kostbaarder goed te gaan worden, zeker omdat de wereldbevolking blijft aangroeien. Meer mensen zullen een wagen hebben die ze ook nog eens op een veilige plaats willen parkeren. Het is hier dat goed georganiseerde, veilige, en efficiënt uitgebate autoparkings op het toneel verschijnen. In een verstedelijkte samenleving met druk verkeer waarin elke vierkante meter rendabel gemaakt kan worden, lijkt het beheren van een autoparking een lucratieve zaak. Want hoe schaarser en meer gegeerd de ruimte wordt, hoe groter de kans dat de prijs van een parkeerticket zal stijgen.

Samenwerking Creaparking en Vinci Park

Volgens een Europese studie is beleggen in parkings een investering die tot de meest stabiele behoort in het segment van vastgoed. Beleggen in autoparkings is een vrij aparte investeringsmogelijkheid en wordt door de meeste beleggers met de nodige voorzichtigheid bekeken. Het meest bekende voorbeeld is de Belgische vastgoedholding Creadomus Invest die de mogelijkheid biedt om in parkings te beleggen via Creaparking, onder meer in de Belgische steden Brussel en Gent. Als je met Creaparking in zee gaat word je eigenaar van parkeerplaatsen in betaalparkings die uitgebaat worden in samenwerking met het bedrijf Vinci Park. Vinci Park behoort wereldwijd tot de topspelers op de markt van de exploitatie van betaalparkings.

Beleggen in parkings: voordelen

Voordelen van beleggen in parkings zijn er in ruime mate. Parkeertickets zijn relatief duur terwijl de dichtheid van wagens in steden alsmaar sterker lijkt te worden. Bovendien is beleggen in parkings beleggen in een noodzaak waaraan iedere bezitter van een wagen gebonden is. De vraag naar parkeerplaatsen is dus verzekerd, wat een hoog potentieel rendement mogelijk maakt. Voorts hebben betaalparkings ook weinig last van hoge personeelskosten; betaalparkings zijn immers voor een groot deel geautomatiseerd, onder andere met veiligheidscamera's, toegangshefbomen en automaten om geld te ontvangen en parkeertickets te drukken.

Parkings: nadelen

Naast al deze mogelijke voordelen zijn er ook enkele kritische kanttekeningen. Net zoals alles waarin je belegt is de gouden regel dat je moet begrijpen waarin je belegt. Begrijp je hoe er winst wordt gemaakt, en hoe die wordt verdeeld? Hoe wordt berekend hoeveel jouw parkeerplaatsen opbrengen? Wanneer word je betaald? Hoeveel commissie moet je afstaan aan exploitant Vinci Park voor haar werk? Wat zijn de mogelijkheden om uit te stappen en hoeveel kost het? Allemaal vragen waarop je een helder antwoord zou moeten hebben.

Raad en bijstand makelaar

Makelaars in vastgoed kunnen je snel op weg helpen als je wilt beginnen met investeren in parkings. Parkings en autostaanplaatsten zijn een specifieke tak in de vastgoedsector en het kan wel even duren voordat je er een goed beeld van krijgt wat betreft aanbod, prijzen, rendement, enz... Advies van een deskundige is dan ook gewenst. Sommige vastgoedmakelaars hebben parkings, staanplaatsen en garageboxen in hun aanbod opgenomen naast andere soorten vastgoed. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars in je regio waardoor het prijskaartje van hun professioneel advies meteen duidelijk wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarbeleggingshypotheek: voordelen & nadelenDe spaarbeleggingshypotheek is een hybride hypotheekvorm: een combinatie tussen een spaarhypotheek en een beleggingshypo…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…
Bronnen en referenties
  • http://www.arcasa.be/nl/home-1.htm, bezocht op 21/08/2015.
  • http://www.waterhuys.be/vastgoed, bezocht op 21/08/2015.
  • http://creaparking.be/nl/beleggen-parkeren, bezocht op 21/08/2015.
  • http://www.spaargids.be/forum/beleggen-in-parkeren-t14619.html, bezocht op 21/08/2015.
  • http://www.creadomus.be/, bezocht op 21/08/2015.
  • https://www.test-aankoop.be/invest/beleggen-in-parkings-s1109924.htm, bezocht op 21/08/2015.
  • http://www.vincipark.be/nl/index.php/vinci_park_group/category/core_figures/, bezocht op 21/08/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in parkings: wat zijn de voordelen en nadelen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!