InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De Italiaanse beurs

De Italiaanse beurs

De Italiaanse beurs De belangrijkste effectenbeurs van Italië is de Borsa Italiana. In 1997 werd de Borsa Italiana geprivatiseerd en sinds 2007 is de beurs onderdeel van de London Stock Exchange. De Borsa Italiana is gevestigd aan het plein Piazza degli Affari in Milaan.

De geschiedenis

Op 16 januari 1808 werd de Borsa di Commercio (handelsbeurs) opgericht door Eugène de Beauharnais, de onderkoning van het Napoleontische Koninkrijk van Italië. In tegenstelling tot veel andere beurzen die begonnen als een bundeling van commissionairs, opereerde de beurs als een publieke instelling. De eerste aandeel “Società Ferroviaria del Lombardo Veneto” (de Spoorwegonderneming Lombardije-Venetië) werd geïntroduceerd in 1859. Er ontstonden aparte effectenbeurzen in diverse andere Italiaanse steden. Ook was er nog geen sprake van een Italiaanse eenheid.

De eerste beleggingsfondsen werden in 1964 geïntroduceerd aan de beurs. Deze beleggingsfondsen waren officieel in Luxemburg. In de jaren die volgden kreeg de beurs van Milaan steeds meer invloed ten opzichte van de beurzen in Italiaanse steden. In het jaar 1998 besloot de overheid de beurs te privatiseren. De Borsa Italiana fuseerde in oktober 2007 met het veel grotere London Stock Exchange.

Verantwoordelijkheden van de Borsa Italiana

De Borsa Italiana heeft als primaire doelstelling om de ontwikkeling van de markten te waarborgen, hun liquiditeit te maximaliseren en transparantie en concurrentievermogen bij het nastreven van een hoge mate van efficiency.

De belangrijkste verantwoordelijkheden van de Borsa Italiana zijn:
  • Toezicht houden op transacties
  • Vaststellen van de regels en procedures voor de toelating van tussenpersonen
  • Toezicht houden op de openbaring van beursgenoteerde ondernemingen
  • De regels en procedures bepalen voor toelating en notering op de markt voor bedrijven

De FTSE MIB index

De FTSE MIB is de aandelenindex van de Italiaanse beurs en is tevens ook één van de belangrijkste index van de Italiaanse beurs. De voormalige index S&P/MIB werd in juni 2009 vervangen door deze index. In 2014 bestaat deze aandelenindex uit 40 fondsen, maar dit kan in tegenstelling tot veel andere indices zoals de AEX en de CAC 40 in de toekomst variëren. De index wordt eenmaal per kwartaal herwogen. Ook vindt er twee keer per jaar overleg plaats waarin er wordt gekeken naar eventuele wijzigingen in de samenstelling van de FTSE MIB index. De FTSE MIB index is een marktwaarde gewogen index.

Deel uitmaken van de FTSE MIB

Bedrijven die in aanmerking willen komen om deel uit te maken van de FTSE MIB index moeten aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:
  • Bedrijven moeten een financiële haalbaarheid hebben
  • Van het bedrijf moet tenminste 30% van de aandelen openbaar worden gedreven
  • Op de Italiaanse beurs komen alle effecten in aanmerking voor de beurs
  • Vertegenwoordiging van de meest liquide aandelen die representatief zijn voor hun industriële sectoren

De samenstelling van de FTSE MIB index

  1. A2a
  2. Atlantia
  3. Autogrill
  4. Azimut Holding
  5. Banca Monte Paschi Siena
  6. Banca Pop Emilia Romagna
  7. Banca Pop Milano
  8. Banco Popolare
  9. Buzzi Unicem
  10. Campari
  11. Cnh Industrial
  12. Enel
  13. Enel Green Power
  14. Eni
  15. Exor
  16. Fiat
  17. Finmeccania
  18. Generali
  19. Gtech
  20. Intesa Sanpaolo
  21. Luxottica
  22. Mediaset
  23. Mediobanca
  24. Mediolanum
  25. Moncler
  26. Pirelli & C
  27. Prysmian
  28. Saipem
  29. Salvatore Ferragamo
  30. Snam
  31. Stmicroelectronics
  32. Telecom Italia
  33. Tenaris
  34. Terna – Rete Elettrica Nazionale
  35. Tod’S
  36. Ubi Banca
  37. Unicredit
  38. Unipolsai
  39. World Duty Free
  40. Yoox

Handelstijden

Tussen 9:00 uur in de ochtend en 17:35 uur in de middag vindt de normale handel plaats. Het is mogelijk om orders voor en na de normale handel in te leggen. Er kan dan door professionele partijen gehandeld worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzenIn dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we i…
De Spaanse beursOp de Effectenbeurs van Spanje (Spaans: Bolsa de Madrid) worden effecten zoals aandelen en obligaties verhandeld. Deze b…
Wat is de effectenbeurs?Wat is de effectenbeurs?De term beleggen op de beurs wordt vaak genoemd in het financiële nieuws. De officiële term voor de beurs is eigenlijk e…
De indices van de Amsterdamse effectenbeursDe Amsterdamse effectenbeurs bestaat uit drie indices. De AEX index met de 25 grootste aandelen. De AMX index met de 25…
De Amsterdamse effectenbeurs (AEX), handel in aandelenDe Amsterdamse effectenbeurs (AEX), handel in aandelenDe Amsterdamse effectenbeurs is de oudste financiële handelsbeurs ter wereld en nu in eigendom van het bedrijf Euronext.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sotutto / Wikimedia Commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Borsa_Italiana
  • http://www.borsaitaliana.it/borsaitaliana/chi-siamo/la-societa/chi-siamo.en.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/FTSE_MIB

Reageer op het artikel "De Italiaanse beurs"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 30-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Europese beurzen
Schrijf mee!