InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in litecoins

Beleggen in litecoins

Als u wilt beleggen op de beurs dan zijn er diverse mogelijkheden om in te beleggen. Zo kunt u beleggen in vreemde valuta, grondstoffen en natuurlijk in aandelen. U kunt ook beleggen in litecoins. Litecoins is een vorm van elektronisch geld. Litecoins zijn nog niet zo populair onder beleggers, het biedt echter wel veel kansen. Als u wilt gaan beleggen in litecoins, dan is het noodzakelijk dat u weet wat litecoins zijn en hoe u erin kunt beleggen.

Wat zijn litecoins?

Zoals in de inleiding al is genoemd, is een litecoin een vorm van elektronisch geld. Het is virtuele valuta, dit houdt in dat u er via een computer of via een andere digitale manier mee kunt betalen. Elke dag worden er nieuwe litecoins vrijgegeven en deze worden verkregen door een computer wiskundige formules op te laten lossen.Een litecoin wordt onderverdeeld in 1 miljoen kleinere eenheden. Een litecoin kan dus opgesplitst worden tot 8 cijfers achter de komma. In totaal kunnen er 84 miljoen eenheden aan het litecoin netwerk aangesloten worden. Litecoins worden dus verkregen door het oplossen van bepaalde formules en daarom het ook wel crypto geld genoemd. Een litecoin is afgeleid van de bitcoin en het is de op één na populairste crypocurrency. Een belangrijke eigenschap is dat er via litecoins via een volledig anonieme manier betaald kan worden, er kan niet nagegaan worden waar de transactie vanaf komt.

Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen de bitcoin en de litecoin. Zo is de waarde van een litecoin lager dan van een bitcoin. Het grote voordeel van een litecoin is dat het in vergelijking met de bitcoin veel minder rekenkracht kost om het te produceren. Daarnaast is de hardware voor deLitecoin minder geavanceerd, het is dus meer toegankelijk voor gemiddelde gebruikers. Het fabriceren van bitcoins is vooral toegankelijk voor gevorderde gebruikers.

Hoe kunt u handelen in litecoins?

Op 28 november 2013 was 1 litecoin 35 euro waard. Er wordt verwacht dat de waarde van de litecoin in verloop van tijd gaat stijgen. Dit is namelijk ook gebeurd met de bitcoin, deze was in het begin slechts 10 dollar waard. In april 2014 is namelijk de waarde van een bitcoin gestegen naar 400 dollar, een flinke stijging dus. De waarde van een litecoin lag in april 2014 op 10 dollar per litecoin en analisten verwachten dat de waarde van litecoins ook gaat stijgen. Zoals al eerder is aangegeven, worden er in totaal 84 miljoen litecoins uitgegeven. Door de grotere beschikbare hoeveelheid zijn litecoins meer gericht op de langere termijn en het is daarom geschikter om te beleggen in litecoins dan in bitcoins. Door de verwachte waardestijging en de lange termijn planning kan het erg interessant zin om te gaan beleggen in litecoins. Er zijn diverse manieren om te gaan beleggen in litecoins.

  1. De meest voor de hand liggende manier is het zelf produceren van litecoins. Echter u moet dan wel geschikte hardware aanschaffen en u moet weten hoe u de litecoins door uw computer moet laten fabriceren. Bovendien kost het “ minen” van litecoins erg veel elektriciteit en rekenkracht. Uw maandelijkse energierekening kan flink oplopen door het maken van litecoins.
  2. Een andere manier dat minder moeite en elektriciteitskosten met zich meebrengt, is door litecoins te handelen op internetmarktplaatsen. U gaat dan op zoek naar mensen die litecoins aanbieden en u koopt de litecoins over.
  3. Een andere manier om litecoins te handelen is om dit te doen via een broker. Brokers zijn tussenpersonen op de beurs die bemiddelen bij de aankoop en verkoop van litecoins. Veel brokers bieden online software aan waarmee u altijd en wanneer u maar wilt kunt handelen in litecoins. Daarnaast bieden veel brokers demosoftware aan waarmee u kunt eerst oefenen in het beleggen in litecoins voordat u overgaat tot het beleggen in uw eigen geld.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden om te gaan handelen in litecoins. Als u overweegt om te beleggen in litecoins is het belangrijk dat u goed de voordelen van nadelen van het beleggen in litecoins tegenover elkaar opweegt. Als u gaat beleggen is dit altijd risicovol, want beurskoersen zijn erg volatiel. Volatiel betekent dat de koersen op en neer schommelen, ook de koers van de litecoin is voortdurend in beweging. Tenslotte moet u alleen gaan beleggen in litecoins, als het desbetreffende geld kunt missen. De kans is namelijk aanwezig dat u het belegde geld verliest.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://tweakers.net/reviews/3355/6/litecoin-reken-je-rijk-conclusie-to-mine-or-not-to-mine.html
  • https://litecoin.org/nl/

Reageer op het artikel "Beleggen in litecoins"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!