InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen met hefboom op de beurs

Beleggen met hefboom op de beurs

Beleggen met hefboom op de beurs U kunt op de beurs beleggen met hefboom en kunt zo enorme winsten op uw belegging boeken. Daarbij kunt u kiezen uit de turbo, cfd, sprinter of bijvoorbeeld booster. Dit zijn allemaal slimme beleggingsproducten met een hefboomwerking. De hefboom vergroot het effect van koerswijzigingen op de beurs. U kunt kiezen voor het beleggen met een hefboom, met stop loss, met risicopremie en zonder restwaarde. Bekijk wat bij uw risicoprofiel past.

Inhoud

Beleggen met een hefboom op de beurs in 2017

Beleggen met een hefboom is populair bij wie veel winst wil maken met relatief weinig geld. Anders gezegd voor de beleggers die meer risico willen en kunnen nemen. Beleggen met een hefboom kan bijvoorbeeld met:
  • Een turbo;
  • Een sprinter;
  • Een booster;
  • Een contract for difference cfd.

Beleggen met een hefboom is beleggen met geleend geld

Beleggen met een hefboom is mogelijk doordat u belegt met voor een deel geleend geld. Een hefboom vergroot uw blootstelling aan koerswijzigingen op de beurs. U investeert bijvoorbeeld 1000 euro met een hefboom van 25 en dan zult u merken dat u bloot staat aan een investering van 25.000 euro. Dat betekent dat u vele malen de koerswinst kunt opstrijken als u aan de goede kant van de markt zit. Als u een long positie hebt gekozen en de beurs vervolgens ook stijgt. In omgekeerde situaties daarentegen, kan de vergrote blootstelling ervoor zorgen dat u veel verlies maakt op uw trade. Gelukkig kunt u bij vele instrumenten met een hefboom ook een stop loss-waarde invoeren. U kunt met de gekozen hedge ook uw aandelenportefeuille beschermen.

CFD versus turbo

De turbo is redelijk veilig, omdat er altijd nog een restwaarde is en er een stop loss-waarde is ingebouwd. Maar dan nog is de turbo als belegging een zeer hobbelig pad. Dat geldt ook voor de sprinters en boosters van andere banken. Veel aandacht in de media bestaat ook voor de contract of difference, CFD. Wat zijn de verschillen tussen de CFD en een turbo?

CFD vergeleken met de turbo:

EigenschappenCFDTurbo
HefboomJaJa
KoersvormingEenvoudigComplex
Stop loss waardeDagelijkse aanpassingen mogelijkEenmalig, 15e van de maand
FinancieringsniveauNiet van toepassing
Dagelijkse aanpassing mogelijk
Verhouding tussen stop loss-waarde en financieringsniveauNiet van toepassingMet een buffer
Hoeveel restwaardeHangt van de stop loss afHangt er van af
Hoeveel risicopremieVerwerkt in waarde CFDNul
RisicovolHoog risicoHoog risico

De koers van een turbo is redelijk overzichtelijk te noemen: u bent rente verschuldigd aan de bank en er is een spread waarmee de bank zijn geld verdient. Hetzelfde geldt voor de CFD. Zorg wel dat het veilig is, dat u met een goed stop loss met beide producten nooit meer kunt verliezen dan u het bedrag dat u hebt ingelegd. De winst is in potentie een veelvoud van uw inleg.

De voordelen van hefboomwerking

Het grote voordeel van de hefboomwerking en leverage is dat het u slechts een fractie van de waarde van de onderliggende waarde hoeft te investeren en zo de rest van het geld beschikbaar hebt voor andere investeringen en keuzes. U kunt door de hefboomwerking een veel grotere positie nemen. Het voordeel is ook dat de winsten enorm kunnen zijn. Het grote nadeel is de tegenhanger, namelijk dat de kans op een fors verlies eveneens aanwezig is.

Stippel een strategie uit voor uw turbo, cfd, booster of sprinter

Wilt u succesvol beleggen met hefboom, dan hebt u een goede strategie nodig. Handel niet op gevoel en emotie, maar bepaal van te voren uw stop loss waarde. De mooiste bloemen zitten aan de rand van het ravijn. De grootste winsten kunt u maken als de hefboom groot is. In veel gevallen kan het verstandiger zijn om iets meer voor een turbo of ander beleggingsproduct te betalen en te kiezen voor een iets kleinere hefboom. Dan zult u deze vorm van beleggen het langste vol houden en kunt u er rijk mee worden. Wie geen strategie heeft, loopt kans op grote verliezen en daar is het beleggen niet voor bedoeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen met hefboom op de beurs"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!