InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: basisgrafieken voor de technische analyse

Beleggen: basisgrafieken voor de technische analyse

Beleggen: basisgrafieken voor de technische analyse De technische analyse maakt gebruik van grafieken om het koersverloop van aandelen weer te geven. Het voordeel van grafieken is dat je in één oogopslag de richting van het koersverloop kan overzien. Er zijn drie basisgrafieken te onderscheiden: de lijngrafiek, de staafgrafiek en de kruisjes-nulletjesgrafiek.

Lijngrafiek

De dagelijkse slotkoersen van een aandeel worden in deze grafiek met elkaar verbonden. Er wordt een assen- of coördinatiestelsel gebruikt. De assen worden naar verhouding onderverdeeld. Het begin van de grafiek start men meestal halverwege de verticale as, zodat zowel fluctuaties naar boven als naar beneden zichtbaar zijn.

Staafgrafiek

Is een gedetailleerde vorm van een lijngrafiek. Er worden zowel de dagelijkse slotkoersen als de dagelijks koersfluctuaties door middel van staafjes weergegeven. Elke afzonderlijk verticaal staafje geeft de hoogste koers (hoogste punt van een staafje) en de laagste koers (laagste punt van een staafje) weer. Tegelijkertijd wordt met een klein horizontaal streepje de slotkoers van een bepaalde dag weergegeven. Soms worden de slotkoersen aangeduid met een horizontaal streepje naar rechts en openingskoersen met een horizontaal streepje naar links.

De kruisjes-nulletjesgrafiek

Deze kenmerkt zich door telkens afwissellende kolommen met kruisjes en nulletjes. Het geeft het koersverloop weer, maar in een wat gecomprimeerde vorm. De kruisjes stellen koersstijgingen voor en de nulletjes koersdalingen. Elk kruisje of nulletje komt overeen met een bepaalde koerseenheid van ongeveer 1 procent van de koers.

Dit is een gedetailleerde grafiek waarbij ondergeschikte signalen achterwege blijven. Er wordt geen gebruik gemaakt van een tijd-as omdat de tijdsduur van geen enkele betekenis is. De grafiek houdt zich alleen bezig met de koersfluctuaties.

De horizontale as geeft de beweeglijkheid van de koersontwikkeling weer. De verticale as, het koersniveau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen: basisgrafieken voor de technische analyse"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!