InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Is het gevaarlijk om veel geld te investeren in vastgoed?

Is het gevaarlijk om veel geld te investeren in vastgoed?

Is het gevaarlijk om veel geld te investeren in vastgoed? Het kopen van een eigen huis wordt door de meeste mensen beschouwd als een goede investering voor de toekomst. Maar is dat wel zo? Er zijn ook nadelen verbonden aan het investeren van een groot deel van je geld in vastgoed. Om je huis te kunnen verkopen met een mooie winst mogen de huizenprijzen niet te sterk dalen. En ook een mogelijke stijging van de hypotheekrente kan nadelig zijn. Om die redenen is het aangeraden om niet teveel procent van je vermogen te investeren in vastgoed. Bij de zoektocht naar een gunstige investering kan je je laten bijstaan door een vastgoedmakelaar. Een grondige kennis van de huizenmarkt is immers altijd handig om een voordelige investering te doen en wat extra geld te besparen.

Huis als investering

De meeste mensen gaan ervan uit dat het bezitten van een eigen huis een goede investering is voor de toekomst. Je koopt een woning, je gaat een hypotheek aan en na afbetaling van die hypotheek word je eigenlijk pas echt de volledige eigenaar van je huis. Daarna hoef je niet meer de huurmarkt op, en kan je zelfs winst maken door je huis met meerwaarde te verkopen. Maar is het kopen van een eigen huis wel zo een goede investering als wordt aangenomen?

Zekerheid van steen

In de nasleep van de economische crisis van 2008 trokken tal van particuliere beleggers hun geld terug uit de beurs. Beleggen in aandelen bleek plots erg risicovol en men ging meer op zoek naar tastbare investeringen. Een daarvan is het investeren in vastgoed, want de aankoop van een woning biedt je de zekerheid van steen. Ondanks de onzekerheid in de economie en de fluctuaties van de prijzen op de huizenmarkt blijven dus nog veel mensen vertrouwen hebben in vastgoed als belegging.

Dalende huizenprijzen

Naast het klassieke voordeel van de zekerheid van steen en de investering op lange termijn, zijn er ook addertjes onder het gras voor vastgoed. Zoals gezegd kunnen de huizenprijzen sterk dalen en is een potentiële prijsstijging in de toekomst niet meer dan een veronderstelling. Integendeel, als prijzen dalen kan het wel eens heel moeilijk worden om je huis met winst te verkopen. Tal van huiseigenaars vrezen voor een langdurige leegstand van hun woning doordat er geen kandidaat-kopers komen opdagen.

Investeren vastgoed: weinig flexibiliteit

Bij een verlaging van de huizenprijzen kan het zijn dat je je huis niet verkocht krijgt aan de gewenste prijs. Het kan dus lang leeg staan zonder dat je er ook maar iets van waarde voor terug krijgt. Daarentegen krijg je te maken met onderhoudskosten, want een huis moet goed onderhouden blijven, wil je het verkopen. Vastgoed is dus niet flexibel en dat is een van de grootste nadelen om rekening mee te houden als je een huis koopt als investering.

Stijging hypotheekrente

Tenslotte zit je als investeerder in vastgoed met het risico op een rentestijging. De hypotheekrente kan gaan stijgen onder invloed van de conjunctuur van de economie en het daaruit volgende beleid van de Europese Centrale Bank. Verhoogt de rente, dan wordt het duurder om een hypotheek aan te gaan. Hierdoor maak je als huiseigenaar minder kans om op kandidaat-kopers te stoten, want het is voor hen immers lastiger om een hypotheek af te betalen.

Advies vastgoedmakelaar

Aandeel vastgoed

Een van de moeilijkste dingen bij een investering in vastgoed is om uit te maken hoeveel procent van je vermogen je wenst te investeren in de zekerheid van steen. Valt de aankoop tegen, dan kan je investering een behoorlijke hap uit je kapitaal nemen. Als je dan niet over extra cash beschikt kan je het financieel behoorlijk lastig krijgen. Het is dus aangeraden om het aandeel van vastgoed in je totale vermogen niet te hoog te laten oplopen. Op die manier hou je altijd nog wat extra kapitaal achter de hand.

Prijzen makelaars

Om een zo gunstig mogelijke aankoop te doen ga je best uitgebreid op onderzoek uit. Wat zijn de kenmerken van de omgeving? Hoe zijn de vooruitzichten van de prijzen op de huizenmarkt en is het misschien beter om je aankoop nog even uit te stellen? Wat is het potentieel van het pand om huurders aan te trekken en daarin een goede continuïteit te verzekeren? Dit zijn allemaal vragen die een vastgoedmakelaar voor je kan beantwoorden. Je kan online uitzoeken hoeveel het advies van een makelaar je kan kosten na het aanvragen van een prijsofferte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenGeld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenVastgoed is een aantrekkelijke sector om geld mee te verdienen. Bij het kopen en verkopen van vastgoed gaan grote geldbe…
Beleggen in vastgoedBeleggen in vastgoedEr wordt veel belegd in vastgoed. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Een manier is door zelf te investeren i…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…

Reageer op het artikel "Is het gevaarlijk om veel geld te investeren in vastgoed?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!