InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 online

Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 online

Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 online Iedereen krijgt een eigen belastingdomein en eigen deel van de website van de Belastingdienst voor zijn belastingaangifte 2016 en 2017, plus een eigen berichtenbox met de Belastingdienst. U doet in 2016 en 2017 waarschijnlijk ook uw belastingaangifte online, de blauwe envelop verdwijnt namelijk steeds meer. In 2016 wordt u gewezen op het maken van een eigen account en het activeren van uw account. Er draaide in 2014 een proef waarmee u online belastingaangifte kunt doen zonder dat u het aangifteprogramma van de Belastingdienst hoeft te downloaden en in het voorjaar 2015 is dit gemeengoed geworden. Ook kan de belastingaangifte 2016 en 2017 worden gedaan via de iPhone en Android app. Weer een vereenvoudiging voor het invullen van de belastingaangifte inkomstenbelasting dus.

Eigen belastingdomein vereenvoudigt belastingaangifte en bezwaar maken in 2016 en 2017, belastingaangifte online doen

Iedereen kan tevreden zijn als in 2016 en 2017 de belastingaangifte wordt vereenvoudigd en vooral als het verkeer met de belastingdienst eenvoudiger wordt. Het is al enkele jaren terug aangekondigd, maar vanaf 2016 beschikt iedereen over zijn eigen belastingdomein en online berichtenbox met de Belastingdienst. Dat zal de communicatie veel eenvoudiger maken, omdat niet voor elk wissewasje meer bezwaar hoeft te worden aangetekend, maar u zelf binnen de herzieningsperiode wijzigingen in uw belastingaangifte mag aanbrengen. Velen deden al digitaal belastingaangifte via Digi-d, maar straks gaat het via uw eigen domein, uw eigen account. In dit account ontvangt u uw digitale post van de Belastingdienst.

Belastingaangifte aanpassen: de herzieningstermijn

U doet belastingaangifte via uw belastingdomein, maar kan zo ook gedurende 18 maanden na uw belastingaangifte nog veranderingen aanbrengen. U kunt posten zijn vergeten of nieuwe informatie hebben binnengekregen die uw belastingaanslag beïnvloeden. Via uw domein geeft u ze voortaan door. Een herzieningstermijn van 18 maanden dus en het is de bedoeling dat wijzigingen dan soepel worden behandeld. Als dat zo werkt, scheelt dat vele blauwe enveloppen.

Navorderingstermijn van vijf jaar naar twaalf jaar en achttien maanden

De basisgedachte in het nieuwe verkeer met de belastingdienst is dat het simpeler moet kunnen, goedkoper en dat de belastingplichtige te goeder trouw is. Dat betekent dat na uw belastingaangifte voor 1 april van een jaar ook al binnen drie maanden de definitieve belastingaanslag in de bus ligt. Uiterlijk per 1 juli dus. Het traject van de voorlopige aanslag wordt daarmee overgeslagen. Wie het allemaal netjes heeft ingevuld en aan de belastingdienst heeft doorgegeven of nog gebruik maakt van de herzieningstermijn, is daarna klaar. Maar wie door de belastingdienst wordt betrapt en als niet te goeder trouw wordt aangemerkt is de klos. Waar nu nog een navorderingstermijn van maximaal vijf jaar geldt, wordt die straks maximaal 12 jaar na afloop van de herzieningstermijn voor wie niet te goeder trouw is en kan de boete fors oplopen. Een aanslag op basis van een nieuw feit, maar niet te kwader trouw, kan in het nieuwe systeem nog steeds tot vier jaar na het jaar waarover de belastingaangifte handelt.

Zwart geld, schenkbelasting, erfbelasting en inkomstenbelasting

De nieuwe werkwijze is van toepassing op zwart geld, de schenkbelasting, de erfbelasting en de inkomstenbelasting. Ik noem zwart geld als eerste, want te goeder trouw en zwart geld gaan niet zo goed samen. Dat betekent dat u als u zwart geld bezit, in box 1 of box 3, vrijwillig en zonder boete van de inkeerregeling gebruik kunt maken. Daarna is de belastingdienst ook op dit punt weer onverbiddelijk en gaan er hoge boetes gelden. Nieuw is wel dat ook voor de schenkbelasting en erfbelasting zo een herzieningstermijn van achttien maanden gaat gelden. De boodschap is helder: belasting betalen kan goedkoper en sneller, maar als u fraudeert worden de boetes hoger dan ooit. Een goed adviseur kan u absoluut verder helpen om vervelende extra boetes zo veel mogelijk te voorkomen.

Aangifte inkomstenbelasting online doen in 2017

In 2017 krijgt u geen extra uitstel om uw aangifte inkomstenbelasting te doen zoals in 2015, toen was het nog 1 maand extra voor de belastingaangifte 2015 en vier maanden langer voor het betalen van de uiteindelijke belastingaanslag. U kunt overigens altijd om uitstel voor uw belastingaangifte vragen. Het uitstel voor de belastingaangifte 2015 hing samen met de naheffing die vele mensen over 2014 kregen. Op deze manier is er immers meteen een uitstel van betaling, een soort excuus voor de gemaakte fouten door de Belastingdienst. In 2017 is er geen algemeen belet en excuus meer, maar uw persoonlijke omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat u beter toch uitstel kunt vragen.

Conclusie blauwe envelop verdwijnt, eigen berichtenbox en eigen account online

Het is de bedoeling dat de blauwe enveloppe verdwijnt. In 2014 draaide er een proef, in 2016 en 2017 komen er meer mogelijkheden voor het gebruiken van een app (ook als er aftrekposten zijn) en vanaf 2016 wordt waarschijnlijk alles digitaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2017 online"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Belasting 2016
Schrijf mee!