InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: beleggen in beveiligingssoftware bedrijven

Beleggen: beleggen in beveiligingssoftware bedrijven

Beleggen: beleggen in beveiligingssoftware bedrijven Hackers die cyberaanvallen uitvoeren blijken de nieuwe vorm van criminaliteit te zijn die nog steeds groeit. Vaak zijn bedrijven en overheden het slachtoffer. Zij kampen met cyber security problemen en vaak beschuldigen overheden elkaar van spionage cyberaanvallen of het platleggen van computersystemen. Zo blijkt China de VS aan te vallen en is Israël het doelwit van veel vijandige landen. Om zich te beschermen worden steeds meer cyber security bedrijven in geschakeld. Naar schatting zal deze business in 2017 uitgroeien tot 80 miljard dollar per jaar. Een echt goudmijntje voor beleggers om van deze trend te profiteren.

Wat zijn cyberaanvallen?

Er zijn verschillende soorten cyberaanvallen:
  • DDosaanvallen - om op grote schaal systemen onbruikbaar te maken
  • Hacken - het overnemen van een computersyteem en deze voor eigen doeleinden gebruiken
  • Informatie verzamelen

Er zijn pakweg drie redenen om cyberaanvallen uit te voeren: geld verdienen (spam; aanvallen van internetbankieren; aanvallen met virussen en dan nep-antivirusprogramma aansmeren), spionage (bijvoorbeeld het verzamelen van bedrijfsgegevens) en sabotage (om politieke of militaire redenen of vanwege vandalisme). De belangrijkste reden om cyberaanvallen uit te voeren is om informatie te ontfutselen. Zo zijn bijvoorbeeld in de VS Amerikaanse universiteiten een gewild doelwit. Hackers proberen zo in het bezit te komen van onderzoeksgegevens. Vaak blijven aanvallen onopgemerkt. En worden ze wel ontdekt dan is het uitermate lastig te achterhalen wie de hackers zijn en waar ze vandaan komen.

Om je computer te beschermen is het noodzakelijk dat je software-updates uitvoert, je virusscanner up-to-date houdt, en niet klikt op alle links of bijlages.

Of er op den duur sprake zal zijn van cyberoorlog lijkt overtrokken, maar in het Midden Oosten kan dit wel het geval zijn. In ieder geval zullen cyberaanvallen wel onderdeel uitmaken van conventionele oorlogen.

Wetsvoorstel in Nederland

In Nederland wordt nog te weinig gedaan tegen hackers. Veel Nederlandse organisaties (83%) zien weinig tot geen gevaar in dergelijke gerichte cyberaanvallen. Cyberaanvallen blijven voor het slachtoffer lang onherkenbaar. Zo kan de hacker langzaam informatie verzamelen zonder dat het slachtoffer dit in de gaten heeft.

Eind juli kwam minister Opstelten van Veiligheid en Justitie met een wetsvoorstel om nutsbedrijven, banken en (lucht)havens te verplichten om cyberaanvallen te melden. De openbaarheid van deze informatie levert andere bedrijven de mogelijkheid er van te leren.

Israël koploper in cyber security

Steeds meer bedrijven schakelen de hulp in van bedrijven met beveiligingssoftware. Beveiligingssoftware bedrijven worden steeds populairder. Tegen 2017 wordt geschat dat de markt voor cyber security zal zijn gegroeid naar 80 miljard dollar. Eén van die bedrijven is het Israëlische Comsec Consulting Ltd van Nissim Bar-el. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met het beveiligen van banksystemen en adviseert in vele landen. Israël doet enorm veel aan beveiliging. In Brandpunt meldde Nissim Bar-el onlangs dat Israël 750 miljoen dollar spendeert aan beveiliging. In Nederland is dat in 2013 slechts 4 miljoen euro en in 2014 zal dat 5 miljoen euro zijn. Volgens Nissim Bar-el is 5 miljoen euro veel te weinig om een infrastructuur tegen cyberaanvallen op te bouwen. Volgens Bar-el moeten we ook leren accepteren dat veiligheidsdiensten steeds meer in onze privé domeinen gaan opereren.

Bekende beveiligingssoftware bedrijven

  • Cisco
  • Juniper Networks
  • SAIC (werkt voor de Amerikaanse overheid voor de beveiliging van hun (defensie)systemen)
  • Check Point Software (pionier van Fire Walls)
  • FireEye Inc (start-up - richt zich op de 'next generation' aanvallen)
  • Lexington Technology Group en Document Security Systems (technologie voor het beschermen van intellectueel kapitaal)
  • Fortinet (richt zich op beveiliging en virussen)
  • Palo Alto Networks

Goede vooruitzichten voor beleggers

Dankzij de hackers zullen het aantal beveiligingssoftware bedrijven blijven toenemen. Dit is gunstig voor beleggers omdat deze bedrijven goed zullen scoren op de beurs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Security Essentials:Downloaden Gratis Virusscanner MicrosoftMicrosoft biedt sinds vorig jaar consumenten een gratis virusscanner aan, die ook beschermt tegen spyware en malware. Se…
Inhuren van een hackerInhuren van een hackerSteeds meer bedrijven huren hackers in. Dat doen ze om hun eigen veiligheidssystemen te laten testen. Een hacker breekt…
Beveiligingssoftware niet op orde? Dat wordt betalenDe Nederlandse Vereniging van Banken heeft kortgeleden in samenwerking met de Consumentenbond nieuwe regels op gesteld o…
Beleggen in themafondsenHet gamma beleggingsfondsen werd uitgebreid met de zogenaamde themafondsen. We gaan hier wat dieper op in.
Eenvoudig beleggen: beleggen in AEX fondsenEenvoudig beleggen: beleggen in AEX fondsenEr zijn tal van mogelijke beleggingsstrategieën of beleggingstactieken in de loop der tijd uitgevonden, gepropageerd en…
Bronnen en referenties
  • Profiteren van cyberaanvallen - Martine Hafkamp
  • Brandpunt - interview met Nissim Bar-el
  • Comsec Consulting Ltd - Wikipedia
  • Vijf vragen over cyberaanvallen: “Een cyberoorlog is niet te verwachten” - Metro
  • Nederland laakt gerichte cyberaanvallen - Computable

Reageer op het artikel "Beleggen: beleggen in beveiligingssoftware bedrijven"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 08-09-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!