InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: biotechnologie grote groeiverwachting (2013)

Beleggen: biotechnologie grote groeiverwachting (2013)

Beleggen: biotechnologie grote groeiverwachting (2013) Het gaat goed met de biotechnologie anno 2013. Steeds meer biotechbedrijven vinden hun weg naar de beurs. En de koersen stijgen enorm. Maar pas op. Beleggen in de biosector is nog steeds niet zonder risico. Deze sector kent wisselende koersen en het aantal faillissementen is hoog. Dit wordt veroorzaakt door enorme investeringen die gemaakt moeten worden zonder dat dit altijd het gewenste resultaat oplevert. Grote biotech ondernemingen zijn Gilead, Amgen, Biogen en Celgene. In Nederland kennen we Prosensa en Profibrix. Die laatste is onlangs overgenomen door het Amerikaanse The Medicines Company.

Wat is biotechnologie?

Onder moderne biotechnologie verstaan we technieken zoals genetische modificatie, mutatie, veredeling en celfusie voor de ontwikkeling van nieuwe stoffen, voeding en medicijnen. Hiervoor worden organismen zoals planten, dieren, schimmels en bacteriën aangewend. Sinds de mogelijkheid DNA te analyseren en te modificeren is de biotechnologie in een stroomversnelling geraakt. Met behulp van informatietechnologie is het mogelijk om heel gericht de eigenschappen van cellen te beïnvloeden. Dit heet genetische modificatie. Hiermee kunnen productieprocessen winstgevender gemaakt worden en naar men hoopt kwalitatief betere producten afgeleverd worden. Hierbij moet een afweging gemaakt worden tussen mogelijke risico's en het beoogde maatschappelijk nut van nieuwe biotechnologische ontwikkelingen.

Biotechnologie in Nederland

In Nederland houden de TU in Delft en de Universiteit van Wageningen zich bezig met biotechnologie. De Nederlandse overheid wil de kansen van biotechnologie benutten maar houdt wel enorm rekening met de risico's. Het wordt vooral gebruikt in de landbouw om gewassen kenmerken te geven die met traditionele verwerking niet gemakkelijk tot stand kunnen worden gebracht. De regels die men hierbij hanteert zijn afkomstig van de EU.

Biotechnologie en de Nederlandse economie

Biotechnologie neemt een steeds belangrijkere plaats in de wereldeconomie (ongeveer 326 miljard euro in 2005). Het wordt de biobased economy genoemd. Het bedrijfsleven is er behoorlijk actief in. De Nederlandse chemische industrie wil in 2030 voor 30% vergroend zijn. De Sociaal Economische Raad adviseerde in 2010 het kabinet sterk in te zetten op deze veelbelovende, toekomstgerichte economie. In Nederland zijn we in de volgende sectoren actief wat betreft biotechnologie.

Biomassa toeleveringProductieEindgebruikers
  • Algen en zeewieren
  • Akkerbouw
  • Tuinbouw
  • Vetten en oliën
  • Zuivel
  • Afvalverwerking
  • Bos en hout, natuur en landschap
  • Transport en logistiek
  • Farma
  • Papier
  • Chemie
  • Biobrandstoffen
  • Elektriciteit & Warmte
  • Bouw
  • Verpakkingsindustrie
  • Retail

Stijgende koersen en vele beursgangen

Het koersrendement van de Amerikaanse Biotech Index bedraagt zo'n 50%. Sinds de bodem in 2009 is de groei 300% in de plus. In de eerste helft van 2013 zijn in de VS 22 biotechbedrijven naar de Beurs gegaan en met succes: 1,7 miljard dollar uit de markt gehaald. Het Nederlandse bedrijf Prosensa uit Leiden ging eind juni naar de Nasdaq en dat leverde 78 miljoen dollar op.

Steun van biofarmaceuten

De beursgang van de meeste kleine biotechbedrijven worden gesteund door biofarmaceuten middels partnerschappen, sponsoring, gemeenschappelijke verkoopinitiatieven of ondersteuning bij onderzoek. Een bekend voorbeeld is Celgene die met succes bedrijven zoals Agios, Epizyme en Bluebird gesteund heeft. Dit gebeurt o.a. door opties te kopen van deze bedrijven. Dit heeft als voordeel dat ze meer kennis hebben en een grote financiële slagkracht. Ze slaan op het juiste moment toe. Dit gebeurde ook bij The Medicines Company die Profibrix overnam voor 230 miljoen.

Biotechbedrijven miljarden waard

Bedrijven zoals Celgene, Gilead, Amgen en Biogen zijn tegenwoordig al miljarden waard. De biosector in de VS zal ook kunnen profiteren van de invoering van Obamacare.

CelgeneAmgenBiogenGilead
  • verhandeld als: NASDAQ: CELG
  • NASDAQ-100 Component
  • S&P 500 Component
  • Industrie: Biotechnologie
  • Opgericht in 1986
  • Hoofdkantoor: Summit, New Jersey, U.S.
  • Sol J. Barer (voorzitter)
  • Robert J. Hugin (CEO)
  • Producten: THALOMID, REVLIMID
  • Opbrengst - toename: US$ 4,842 miljard (2011)
  • Operationeel inkomen - toename: US$ 1,442 miljard (2011)
  • Netto inkomen - toename: US$ 1,317 miljard (2011)
  • Totale activa - afname: US$ 10,005 miljard (2011)
  • Totale aandelen - afname US$ 5,512 miljard (2011)
  • Werknemers: 4.182 (December 2010)
  • verhandeld als: NASDAQ: AMGN
  • NASDAQ-100 Component
  • S&P 500 Component
  • SEHK: 4332
  • Industrie: Biotechnologie
  • Opgericht in 1980
  • Hoofdkwartier: Thousand Oaks, California, U.S.
  • Robert A. Bradway (Vorzitter, President en CEO)
  • Producten: Epogen, Aranesp, Kineret, Enbrel, Neulasta, Neupogen, Nplate, Vectibix, Prolia, Xgeva en Sensipar/Mimpara.
  • Operationeel inkomen - afname US$ 4,312 miljard (2011)
  • Netto inkomen - afname: US$ 3,683 miljard (2011)
  • Totale activa - toename: US$ 48,871 miljard (2011)
  • Totale aandelen - afname: US$ 19,029 miljard (2011)
  • Werknemers: 17.800 (December 2011)
  • verhandeld als: NASDAQ: BIIB
  • NASDAQ-100 Component
  • S&P 500 Component
  • Industrie: Biotechnologie
  • Opgericht in 2003
  • Hoofdkantoor: Weston, Massachusetts, U.S.
  • William D. Young (voorzitter); George A. Scangos (CEO)
  • Producten: Rituxan, Avonex. Tysabri
  • Opbrengsten - toename: US$ 5,048 miljard (2011)
  • Totale aandelen - toename: US$ 6,426 miljard (2011)
  • Werknemers: 4.850 (2010)
  • verhandeld als: NASDAQ: GILD
  • S&P 500 Component
  • NASDAQ Biotechnology Component
  • Industrie: Biotechnologie
  • Opgericht in 1987
  • Hoofdkwartieren: Foster City, California, U.S.
  • John C. Martin (President en CEO)
  • Producten: AmBisome, Atripla, Cayston, Emtriva, Flolan, Hepsera, Letairis, Lexiscan, Macugen, Ranexa, Tamiflu, Truvada, Viread, Vistide
  • Opbrengsten: US$7,95 miljard (2010)
  • Operationeel inkomen - toename: US$2,90 miljard (2010)
  • Netto inkomen - toename: US$3,96 miljard (2010)
  • Werknemers: 4,000 (2010)

Beleggen in biotechbedrijven niet zonder risico

Biotechbedrijven zijn sterk afhankelijk van uitslagen van onderzoeken die de beurskoersen kunnen beïnvloeden. Om te kunnen overleven moet de hoeveelheid en de kwaliteit van de medicijnen voldoende zijn. Er is vaak strijd tussen bedrijven om de goedkeuring van een bepaald medicijn waarbij toegang tot de markt honderden miljoenen kan opleveren.

Groeiperspectieven

Wat zijn de reële groeiperspectieven? Om die vraag te kunnen beantwoorden zult u grote biotechbedrijven moeten volgen aan de hand van bovenstaande redenen. Dan kunt u bepalen om wel of geen aandelen te kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moet ik gaan beleggen?Moet ik gaan beleggen?Om rendement te maken op u geld kunt u een spaarrekening openen en jaarlijks een paar procent aan rente vangen. U kunt o…
ETF Beleggen, iets voor u?Als professioneel vermogensbeheerder komen we nog steeds de typisch Nederlandse portefeuilles tegen met daarin aandelen…
Korte termijn beleggen in aandelen is gokkenKorte termijn beleggen in aandelen is gokkenU kunt beleggen en u kunt speculeren. Beleggen is voor de lange termijn, speculeren is voor de korte termijn. Met specul…
Waar vind je gratis realtime koersen?Waar vind je gratis realtime koersen?Realtime koersen heb je nodig bij beleggen. Heb je geen handelsprogramma, zoals de Tradebox van ABN-AMRO of het Beleggin…
Online beleggen; voordelen, nadelen en kostenOnline beleggen; voordelen, nadelen en kostenDe mogelijkheid tot online beleggen heeft voor een grotere laagdrempeligheid van het beleggen gezorgd. Het kopen van aan…
Bronnen en referenties
  • Booming Biotech - Martine Hafkamp
  • Wikipedia
  • Biotechnologie - Rijksoverheid
  • Biobased economy

Reageer op het artikel "Beleggen: biotechnologie grote groeiverwachting (2013)"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 13-08-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!