InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Kondratieff winter oorzaak financiële crisis

Kondratieff winter oorzaak financiële crisis

Kondratieff winter oorzaak financiële crisis Kondratieff was een Russisch econoom die leefde in de periode 1892 tot 1938. Hij is de grondlegger van de theorie van de langjarige economische cyclus die we kennen als Kondratieff Golf of K-Wave. Zijn theorie houdt in dat economische tijdperken worden ingedeeld in periodes van begin en snelle groei, een periode van remming, van groei en verzadiging en van ineenstorting, verval en verliezen. Het gaat om vier periodes, die hij aanduidde als lente, zomer, herfst en winter. In dit artikel wordt alleen de Kondratieff winterperiode behandeld die volgens de theorie loopt van 2000 tot 2020.

Kondratieff winter

Het jaar 2000 wordt als het begin van de Kondratieff winter aangemerkt. Een periode duurt doorgaans ongeveer twintig jaar, dit is onder meer afhankelijk van planetaire constellaties waardoor er op termijn een discrepantie van enige jaren kan ontstaan. Het einde van de neergaande spiraal van economische en financiële afbraak komt in principe in 2020 tot een eind. Echter, omdat consumenten en bedrijven enige tijd nodig hebben voordat ze zijn omgeschakeld en weer geloof hebben dat het goed gaat met de economie kan het wel tot 2025 a 2027 duren eer men weer gaat spreken van economische voorspoed. Het nam immers ook minstens zeven jaar in beslag vanaf 2000 voordat mensen beseften dat er een diepe financiële crisis aan zat te komen.

Parallellen met planeetstanden

Vele mensen denken dat de financiële crisis van tegenwoordig slechts kortdurend is en maar weinig pijn gaat doen bij de bedrijven of consumenten. De bewustwording dat er iets ernstigs aan de hand is is sinds 2008 wel groter maar nog steeds leven mensen veelal in de veronderstelling dat de jaren negentig van de vorige eeuw gemakkelijk weer terugkomen. Indien we een nauwkeuriger blik werpen op de parallellen tussen economische crises en de Kondratieff winterperiode moeten we die kans op volledig economisch herstel toch erg klein achten. In de economie wordt gebruik gemaakt van economische cycli om aan te duiden wat de situatie is van bepaalde sectoren en wat er mogelijkerwijs verwacht kan worden de komende jaren. Dit kan met verschillende indicatoren maar belangrijke en vaak vergeten aanduiders zijn astrologische cycli en een duidelijke parallel kunnen we vinden tussen de aspecten die de planeten Saturnus en Pluto maken. De samenstand, ook wel genaamd conjunctie, van deze twee planeten en het laatste deel van 180 tot 360 graden wordt gezien als de Kondratieff winterperiode of zomerperiode.

Saturnus en Pluto en het sterven van economieën

Saturnus manifesteert de dood en het sterven in de samenleving. Saturnus is eigenlijk vernietiger net zoals Pluto een vernietiger is. En eigenlijk is Pluto ook een planeet die voor dood en verderf kan zorgen, veel meer nog dan Saturnus. Pluto treedt vooral wereldwijd op, op grote schaal. Het samenspel van de energieën zorgt ervoor dat er een einde komt aan de ongebreidelde winst en financiële groei van de voorafgaande periode; in dit geval de Kondratieff herfst. De werking van Pluto op economieën is vooral transformerend en dat gevoel hebben veel mensen ook tegenwoordig. Door de opkomst van internet, het hebben van toegang tot allerlei kennis die voorheen duur en moeilijk bereikbaar was, is er bij veel mensen het innerlijk besef gegroeid dat we inderdaad in een transformerend en transcenderend tijdperk leven.

Financiële crisis

Wereldwijd is het bewustzijn dat we in een economische recessie terecht zijn gekomen sterk gegroeid. Sommige doemdenkers uit de financiële en economische wereld denken zelfs dat we, net als in de jaren twintig van de vorige eeuw, in een depressie terecht kunnen komen. Maar voorlopig hebben we alleen nog maar een diepe recessie doorgemaakt in Nederland. Natuurlijk is dat vrij ernstig en voor veel zwakkeren in de samenleving niet gemakkelijk. Maar in verhouding met andere landen komt Nederland nog steeds erg goed uit de bus; qua economie. Duidelijk is wel dat de graadmeter van de economie, de AEX, al twee keer een ernstige terugval heeft gehad sinds 2000. Dat was in de periode 2001 tot 2003 en in de periode 2007 tot 2009. De kans dat er nog één of twee keer een ernstige terugval van de graadmeter gaat plaatsvinden is zeker aanwezig. Maar zoals gezegd is de economische situatie in Nederland gezonder dan in omringende landen. Onder meer omdat Nederland vaak hoog scoort als land met een florerende economie. Echter, in andere landen waar minder mogelijkheden zijn voor welvaart op brede schaal is de Kondratieff winterperiode keihard aangekomen waardoor overheden van meer welvarende landen hebben moeten bijdragen aan het economisch herstel.
© 2013 - 2017 Jaccow, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kondratieff winter oorzaak financiële crisis"

Infoteur: Jaccow
Gepubliceerd: 23-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!